Przejdź do stopki

Beskid Żywiecki Pasmo Jałowieckie

Szlak czerwony

Magurka (872 m n.p.m.) szlakiem czerwonym

Sucha Beskidzka (PKP, 365 m n.p.m. ) – Górne Podksięże (ok. 680 m n.p.m., 50 min.) –płd. stok Magurki (os. Przysłop, ok. 710 m n.p.m., 2 godz.) – przełęcz Przysłop (661 m n.p.m., 2 godz. 30 min.) – Zawoja Centrum (PKS, ok. 560 m n.p.m., 3 godz.30 min.)

Ze stacji kolejowej w Suchej Beskidzkiej wychodzimy na ul. Mickiewicza, następnie w lewo ulicą Spółdzielców obok Hotelu „Monttis” kierujemy się na stok Magurki zw. Cholerne, z którego rozciąga się piękna panorama miasta. Szlak mija cmentarz ofiar epidemii cholery, upamiętniony znajdującym się w tym miejscu krzyżem. Następnie drogą leśną, skrajem osiedla Podksięże podążamy w kierunku leśniczówki. Ok. 200 m za leśniczówką droga biegnie skrajem lasu, otwiera się stąd rozległy widok na pasmo Babiej Góry i Polic. Szlak prowadzi dalej do osiedla Przysłop, należącego do Zawoi i następnie drogą do centrum tej wsi.

*Droga dojścia do szlaku z Rynku w Suchej Beskidzkiej: w górę ulicami Kościelną i 3 Maja dochodzimy do miejsca zwanego „Pod Modrzewiami” , następnie leśną drogą pomiędzy zabudowaniami osiedla Podksięże dołączamy do czerwonego szlaku.

Szlak czarny

Magurka (872 m n.p.m.) szlakiem czarnym

Sucha Beskidzka (PKP, ok. 365 m n.p.m.) – dolina Zasypnicy – Przełęcz Zasypnicka Niżna (735 m n.p.m., 1 godz. 15 min.) – Przełęcz Zasypnicka Wyżna (800 m n.p.m., 1 godz. 45 min.) – płd. stok Magurki (os. Przysłop, ok. 710 m n.p.m., 2 godz.)

Trasa ta, podobnie jak opisana wcześniej, prowadzi stokami Magurki, tyle, że od drugiej, zachodniej strony. Ze stacji kolejowej w Suchej Beskidzkiej wychodzimy na ul. Mickiewicza w kierunku Stryszawy. Na wysokości Szkoły Podstawowej Nr 2 skręcamy w lewo. Następnie doliną potoku Zasypniczanka wśród zabudowań osiedla Zasypnica podążamy w górę. Dochodzimy do murowanej kapliczki z figurą Chrystusa, poniżej, w dolinie potoku znajduje się miejsce zwane Pstrągarnią, gdzie w XIX wieku hodowano pstrągi na użytek dworu suskiego. Podchodzimy dalej obok budynku tzw. „Andrzejówki„ – Domu Rekolekcyjno-Wypoczynkowego Krakowskiego Klubu Inteligencji Katolickiej. Odtąd szlak prowadzi głębokim parowem i pnie się stromo w górę na Płd. – Zach. Mijając z prawej strony szczyt Magurki dochodzimy do osiedla Przysłop, gdzie szlak czarny przecina wspomniany wcześniej szlak czerwony i obok zabudowań klasztoru Karmelitów Bosych na Za Kamieniu sprowadza nas do dolnej części Zawoi w rejon os. Marszałki.

Mapa czarnego i czerwonego szlaku

Zachodnia część Beskidu Średniego

Szlak zielony

Pasmo Żurawnicy (724 m n.p.m.) –szlakiem zielonym

Sucha Beskidzka (PKP, ok. 365 m n.p.m.) – Lipska Góra (631 m n.p.m., 1 godz. 30 min) – Żurawnica (724 m n.p.m., 2 godz. 30 min – 2 godz. 45 min) – Krzeszów Górny (ok. 450 m n.p.m., 3 godz. 15 min)

Ze stacji kolejowej w Suchej Beskidzkiej wychodzimy na ul. Mickiewicza w kierunku Stryszawy. Na wysokości Szkoły Podstawowej Nr 2 kierujemy się w prawo przez tory kolejowe i most na Stryszawce, następnie polną ścieżką w kierunku Lipskiej Góry (631 m n.p.m.) i dalej przez os. Lipie na szczyt GołuszkowejGóry (715 m n.p.m.). Po ominięciu niewielkiego obniżenia z os. Carchel podchodzimy na Południowy Zachód w stronę szczytu Żurawnicy (stąd szlakiem czerwonym można dojść na Leskowiec, 922 m n.p.m.). Idąc ze szczytu w kierunku zachodnim, po ominięciu granicy lasu liściastego dochodzimy do pierwszych zabudowań Krzeszowa.

Mapa zielonego szlaku

Beskid Makowski

Szlak niebieski

Sucha Beskidzka – Mioduszyna (632 m n.p.m.) – Maków Podhalański (ok. 3 godz.)

Z Rynku w Suchej Beskidzkiej udajemy się przez most na Stryszawce w prawo na targowicę. Dalej przechodzimy dróżką pod obwodnicą i dochodzimy na most wiszący (tylko dla pieszych) nad Skawą, a następnie do zabudowań na osiedlu Garce. Od tego miejsca szlak zaczyna nieco stromiej piąć się w górę. Wystarczy pokonać zaldwie 350 metrów po wytyczonej, utwardzonej klińcem trasie, aby dotrzeć do platformy widokowej ze schronem turystycznym.

Platforma jest celem  licznych wycieczek rekreacyjnych oraz wyśmienitym terenem dla fotografów, bo stanowi doskonały punkt widokowy, z którego rozpościera się panorama Suchej Beskidzkiej, położonej w malowniczej kotlinie śródgórskiej, u ujścia rzeki Stryszawki do Skawy z królującym u podnóży Jasienia zamkiem suskim.

Wędrując dalej niebieskim szlakiem osiągamy grzbiet Mioduszyny (632 m n.p.m.), a trasa odbija w kierunku wschodnim wzdłuż głównego grzbietu pasma Koskowej Góry, pozostawiając po prawej wierzchołek Polany (611 m n.p.m.). Następnie w rejonie os. Zagórze(należącego już do Makowa Podhalańskiego)mijamy miejsce pamięci i niewielki pomnik poświęcony ofiarom pacyfikacji tego osiedla przez hitlerowców w 1944r. Podążamy dalej drogą lokalną, prowadzącą z Jachówki do Makowa Podhalańskiego. Docieramy do Centrum miasta i mijając kościół parafialny i rynek makowski dochodzimy do dworca PKS oraz budynku dworca PKP. Stąd znaki niebieskie prowadzą na wschód, a następnie południowy wschód. Przekraczając tory kolejowe i pokonując most na rzece Skawie szlak wchodzi na teren Grzechyni, przez pewien czas idziemy główną drogą przez wieś wśród jej zabudowań, a następnie skręcamy w prawo i podążamy dłuższym odcinkiem wśród pól ponad wsią. Utrzymując wciąż zachodni kierunek trasa omija od północy wierzchołek Ostrej Góry (565 m n.p.m.), docierając w końcu do zabudowań w rejonie os. Nowy Świat, należącego do Suchej Beskidzkiej. Stąd wznosi się na grzbiet opadający ze szczytu Magurki, gdzie szlak niebieski kończy się w miejscu połączenia z opisywanym wcześniej szlakiem czerwonym sprowadzającym nas do centrum Suchej.

Mapa niebieskiego szlaku

Miejski szlak historyczno-krajoznawczy

Przez Suchą Beskidzką prowadzi również miejski szlak historyczno-krajoznawczy, oznakowany biało-niebiesko. Łączy on najciekawsze zabytki i historyczne miejsca w mieście. Szlak został wyznaczony w 1998 roku dzięki staraniom Oddziału PTTK „Ziemi Babiogórskiej”, natomiast w 2008 roku Muzeum Miejskie Suchej Beskidzkiej oznaczyło w formie tablic informacyjnych dziesięć najważniejszych obiektów szlaku:

1.      Budynek Stacji Kolejowej

2.      Cmentarz Choleryczny

3.      Cmentarz Parafialny

4.      Zespół Kościelno-Klasztorny

5.      Rynek i Karczmę Rzym

6.      Zespół Zamkowo-Parkowy

7.      Kaplicę Konfederacką na górze Jasień

8.      Budynek C.K. Sądu Powiatowego i Urzędu Podatkowego (obecny Sąd Rejonowy)

9.      Siedzibę Zarządcy Hut Suskich (dawne przedszkole)

10.   Drewniane Wille Dworskie.