Przejdź do stopki

Obowiązek meldunkowy - przypomnienie

Treść

Od stycznia 2013 roku sprawy związane z obowiązkiem meldunkowym można załatwić podczas jednej wizyty w urzędzie, jednak jak wynika z analizy przeprowadzonej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, osoby zainteresowane w niewielkim stopniu korzystają z tych udogodnień.

W związku z tym przypominamy, że obecnie nie musimy najpierw wymeldować się w jednym urzędzie, aby w drugim móc się zameldować - wszystkie te czynności wykonamy w tym samym urzędzie, w którym będziemy dokonywać zameldowania. Przy zameldowaniu nie podajemy juz informacji o wykształceniu, czy obowiązku wojskowym. Nie ma również obowiązku przedkładania książeczki wojskowej. Zniesione zostały też sankcje karne za niedopełnienie obowiązku meldunkowego (do tej pory, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego groziła grzywna). Wydłużono termin na zgłoszenie meldunku z 4 do 30 dni, a formalności meldunkowych można dopełnić przez ustanowionego pełnomocnika. Oznacza to, że ustanowiony przez nas pełnomocnik będzie mógł nas zarówno zameldować, jak i wymeldować. Zniesiono obowiązek zameldowania obywateli polskich oraz obywateli UE na pobyt czasowy, nieprzekraczający trzech miesięcy. Właściciele, dozorcy i administratorzy nieruchomości oraz zakłady pracy nie mają już obowiązku weryfikowania wypełniania meldunku przez mieszkańców lub pracowników. Zniesiono również obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów, a podlegający zgłoszeniu okres wyjazdów zagranicznych naszych obywateli wydłużono z 3 do 6 miesięcy.