Obowiązek meldunkowy
Treść
Wbrew licznym zapowiedziom obowiązek meldunkowy pozostaje. Zniesienie tego obowiązku nastąpi prawdopodobnie dopiero w 2016 roku. Jednak już od stycznia 2013 r. wymeldowanie i zameldowanie w nowym miejscu odbywa się w mniej skomplikowany sposób. Zmiany wprowadziła Ustawa z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Zgodnie z nowelizacją od 1 stycznia 2013 r. kwestie związane z obowiązkiem meldunkowym możemy załatwić podczas jednej wizyty w urzędzie. Obecnie nie musimy najpierw wymeldować się w jednym urzędzie, aby w drugim móc się zameldować - wszystkie te czynności wykonamy w tym samym urzędzie, w którym będziemy dokonywać zameldowania. Przy zameldowaniu nie podajemy juz informacji o wykształceniu, czy obowiązku wojskowym. Nie ma również obowiązku przedkładania książeczki wojskowej. Zniesione zostały też sankcje karne za niedopełnienie obowiązku meldunkowego (do tej pory, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego groziła grzywna). Wydłużono termin na zgłoszenie meldunku z 4 do 30 dni, a formalności meldunkowych można dopełnić przez ustanowionego pełnomocnika. Oznacza to, że ustanowiony przez nas pełnomocnik będzie mógł nas zarówno zameldować, jak i wymeldować. Zniesiono obowiązek zameldowania obywateli polskich oraz obywateli UE na pobyt czasowy, nieprzekraczający trzech miesięcy. Właściciele, dozorcy i administratorzy nieruchomości oraz zakłady pracy nie mają już obowiązku weryfikowania wypełniania meldunku przez mieszkańców lub pracowników. Zniesiono również obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów, a podlegający zgłoszeniu okres wyjazdów zagranicznych naszych obywateli wydłużono z 3 do 6 miesięcy.