Treść
W piątek 22 kwietnia uczniowie z Suchej Beskidzkiej w barwnych strojach przemierzali ulice miasta niosąc transparenty nawołujące do właściwego segregowania odpadów, dbałości o czystość lasów i powietrza oraz zachęcające do korzystania z energii odnawialnej. Nie zabrakło również haseł, które przestrzegały przed konsekwencjami wynikającymi z braku poszanowania dla otaczającej nas przyrody. Niecodzienny happening edukacyjny zakończył się na dziedzińcu suskiego zamku.
W Sali Rycerskiej na uczniów czekali już prelegenci, którzy przygotowali z tej okazji ciekawe prezentacje. Tomasz Pasierbek opowiedział o florze i faunie zamieszkującej obszar Babiogórskiego Parku Narodowego oraz o formach ochrony przyrody w naszym kraju. Nadleśniczy Tadeusz Kosman tłumaczył zasady gospodarki leśnej i to, w jaki sposób leśnicy chronią środowisko. Kierownik miejskiego Referatu Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Magdalena Matysiak oraz pracownicy suskiej Sortowni i Składowiska Odpadów Komunalnych Alicja Topolska i Tomasz Siwiec mówili z kolei o właściwej segregacji odpadów, źródłach zanieczyszczeń powietrza oraz wykorzystaniu zielonej energii w życiu codziennym. W zamkowej sali nad głowami uczniów unosiły się czarne balony wypełnione helem, symbolizujące szkodliwe substancje, które w wyniku działalności człowieka przedostają się do powietrza. Po odczytaniu nazwy trującego związku, przyporządkowanej do każdego z „czarnych obłoków” młodzi słuchacze przekłuwali balony, z których wypadały skrawki papieru z informacjami, jak zapobiegać powstawaniu poszczególnych zanieczyszczeń. Gdy uczestnicy spotkania na dobre rozprawili się ze szkodliwymi substancjami, Salę Rycerską wypełniły niebieskie i zielone balony symbolizujące czyste powietrze i zieloną energię. Obchody Dnia Ziemi w Suchej Beskidzkiej, oprócz dobrej zabawy miały przede wszystkim walor edukacyjny. O tym, że nauka nie poszła w las mogliśmy się przekonać już wkrótce, bowiem na zakończenie uczniowie wzięli udział w ekoquizie przygotowanym przez studentów Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii. (GW)