Pieniądz i jego rola w gospodarce Polski i Europy
Treść
Projekt Muzeum Miejskiego Suchej Beskidzkiej pn. „Pieniądz i jego rola w gospodarce Polski i Europy. Wykłady i warsztaty - część I", złożony do Komisji Edukacji i Wydawnictw Narodowego Banku Polskiego w Warszawie został pozytywnie oceniony i otrzymał dofinansowanie w wysokości 30 000 zł.
W ramach projektu, którego edycja trwać będzie od 18 grudnia 2015 do 30 kwietnia 2016 roku, suskie muzeum zorganizuje lekcje oraz warsztaty dla dzieci i młodzieży szkolnej o następujących tematach: Ciemne strony finansów – czyli o psuciu i fałszowaniu pieniędzy w dawnej PolscePodczas wykładu omówione zostaną wybrane przykłady fałszowania i psucia polskiego pieniądza na różną skalę na przestrzeni wieków, m.in. bicie fałszywych monet przez Mikołaja Komorowskiego, psucie pieniędzy przez Tytusa Liwiusza Boratiniego i Andrzeja Tynfa po „potopie szwedzkim” w połowie XVII wieku oraz osłabianie polskiej gospodarki w XVIII wieku poprzez fałszowanie pieniędzy przez króla Prus Fryderyka II Wielkiego. Przedstawione i scharakteryzowane zostanie także prawo Kopernika-Greshama, mówiące o tym, że „gorszy pieniądz wypiera lepszy”. , Średniowieczne i nowożytne drogi i szlaki handlowe w MałopolsceUczestnicy lekcji zapoznają się ze średniowieczną i nowożytną siecią drogową na terenie historycznej Małopolski, powstawaniem i przebiegiem głównych traktów komunikacyjnych (handlowych i dyplomatycznych) oraz rolą, jaką odegrały w kontaktach handlowych Polski z innymi krajami. Przedstawione zostaną także przykłady tego, jak położenie przy popularnych traktach wpływało na rozwój licznych małopolskich miejscowości oraz omówione zostaną niektóre do dzisiaj zachowane historyczne obiekty stojące przy historycznych arteriach. Tematyka zajęć obejmuje okres od czasów najdawniejszych do okresu rozbiorowego i budowy nowoczesnych – na ówczesne czasy – dróg za czasów panowania austriackiego w Małopolsce. , Żupy krakowskie jako podstawowe źródło dochodu skarbu królewskiego w okresie I RzeczypospolitejW trakcie zajęć przedstawiona zostanie rola krakowskich żup solnych jako największego zakładu przemysłowego I Rzeczypospolitej, stanowiącego podstawowe źródło dochodów skarbu królewskiego. Omówiona będzie również historia powstania i rozwoju podkrakowskich kopalni soli, ich struktura organizacyjna i rola, jaką odgrywały w gospodarce finansowej dawnej Polski. Przedstawiona zostanie także analiza porównawcza roli kopalnictwa w rozwoju ekonomicznym krajów Europy Środkowej: Polski, Węgier i Czech w średniowieczu i czasach nowożytnych (wydobycie soli kamiennej w Polsce oraz pozyskiwanie metali szlachetnych – złota i srebra – w dawnych kopalniach węgierskich i czeskich), a także w historii pieniądza., Reformatorzy polskiego pieniądza i gospodarkiWykład poświęcony trzem wybitnym postaciom w historii Polski, autorom koncepcji reformy polskiego pieniądza i życia gospodarczego w różnych okresach historycznych: Mikołaja Kopernika (postulującego w 1. poł. XVI w. reformę monetarną w należących wówczas do Rzeczpospolitej Prusach), Franciszka Ksawerego Druckiego-Lubeckiego (ministra skarbu Królestwa Polskiego w latach 1821-1830), Franciszka Stefczyka (inicjatora zakładania spółdzielczych kas oszczędnościowo-pożyczkowych na przełomie XIX i XX w.) oraz Władysława Grabskiego, ministra skarbu oraz dwukrotnego premiera rządu Rzeczpospolitej Polskiej w okresie międzywojennym. W trakcie wykładu zostaną przedstawione biografie „reformatorów” na tle czasów, w których żyli oraz scharakteryzowane zostaną przeprowadzone przez nich reformy i inicjatywy oraz ich wpływ na rozwój ekonomiczny kraju. , Śladami ZłotegoCelem lekcji będzie przedstawienie historii „polskiej złotówki” przez pryzmat codziennego życia. Zajęcia skupią się na prezentacji różnych nazw monet funkcjonujących w Rzeczpospolitej jak dukaty, floreny, talary, grosze oraz złote. Ich uczestnicy poznają w jaki sposób ewaluował polski pieniądz pod względem wartości oraz w jaki sposób i dlaczego zmieniały się symbole umieszczane na monetach i banknotach. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną również wojenne losy polskiego złota z Banku Polskiego. Władze odrodzonej w 1918 roku Rzeczypospolitej traktowały złoto posiadane przez Bank Polski SA jako rodzaj skarbu narodowego, który miał być wykorzystany w krytycznym dla państwa momencie. W sierpniu 1939 roku polski bank centralny dysponował zasobami złota o wartości 463,6 mln zł, to jest około 87 mln USD, o łącznej wadze 79,5 tony. i Bohaterowie pieniędzy sąsiadówPrezentacja pozostających współcześnie w obiegu pieniędzy: banknotów i monet w trzech sąsiadujących ze sobą państw Europy Środkowej – Polski, Czech i Słowacji. Podczas zajęć zostanie dokonana analiza porównawcza środków płatniczych wszystkich trzech krajów ze szczególnym uwzględnieniem grafik pojawiających się na poszczególnych banknotach i monetach. Przedstawione zostaną zarówno pojawiające się na pieniądzach o różnych nominałach osoby, postacie historyczne, bohaterowie narodowi, artyści, literaci i in., jak i pozostałe elementy graficzne: zabytki architektury, charakterystyczne miejsca i motywy itp.). Na przykładzie Słowacji zostanie także omówiona specyfika europejskiej waluty – euro (jednolitość graficzna banknotów i rewersów monet oraz odrębność awersów, specyficznych dla każdego kraju strefy euro). . Zajęcia prowadzone w ramach projektu są bezpłatne, a ich poszczególne elementy nawiązywać będą również do historii Suchej i regionu. Rezerwacje z wybranym tematem lekcji można zgłaszać od wtorku do soboty telefonicznie (33 874 26 05 wew. 22), osobiście lub przez stronę www.muzeum.sucha-beskidzka.pl – zakładka: Edukacja: Formularz zgłoszeniowy online lekcji muzealnej lub warsztatu. Serdecznie zapraszamy szkoły do udziału w lekcjach muzealnych, które prowadzone będą w salach ekspozycyjnych muzeum.
Barbara Woźniak
Dyrektor Muzeum Miejskiego Suchej Beskidzkiej




