Dziękujemy, Europo! Grupa Comeniusa zakończyła swoją dwuletnią przygodę
Treść
Uczniowie i nauczyciele z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Suchej Beskidzkiej przez ostatnie dwa lata uczestniczyli w projekcie „W stronę tolerancji…” (Developing Tolerance Towards Cultural Diversity), wspieranym przez Narodową Agencję programu „Comenius. Uczenie się przez całe życie”.
Praca nad projektem Comenius zaczęła się jeszcze w 2010 r., kiedy to pojawił się pomysł, by Zespół Szkół wraz z partnerskimi szkołami w Europie wziął udział w przedsięwzięciu, którego jednym z celów byłby kontakt dzieci z żywym językiem, nabycie nowych umiejętności oraz wymiana doświadczeń. Po wielotygodniowych uzgodnieniach szkoła nawiązała współpracę z placówkami z Chorwacji, Grecji, Hiszpanii, Portugalii, Włoszech i Łotwy. Do udziału w projekcie zaproszona została również szkoła z partnerskiego Jaszbereny na Węgrzech. Dzięki współpracy i intensywnej pracy koordynatorów został opracowany ostateczny kształt całego przedsięwzięcia, a w połowie 2011 roku szkoła uzyskała akceptację Agencji Narodowej Programu Comenius "Uczenie się przez całe życie" i dofinansowanie projektu. Pozytywną odpowiedź od swoich Agencji Narodowych otrzymały również szkoły z Węgier, Włoch, Portugalii i Hiszpanii. Niestety, partnerzy z Grecji i Chorwacji nie uzyskali akceptacji, a Łotwa znalazła się na liście rezerwowej. Szkoła z Suchej Beskidzkiej została koordynatorem całego projektu.
Od września 2011 r. uczniowie i nauczyciele spotykali się na tzw. spotkaniach roboczych. Gospodarzem pierwszego z nich w październiku 2011 r. był suski Zespół Szkół im. Jana Pawła II. W kwietniu 2012 r. grupy Comeniusa spotkały się w Bagherii na Sycylii, a spotkanie zorganizowała szkoła ICS Comprensivo Statale "Ignazio Buttitta". Kolejne spotkanie odbyło się w listopadzie 2012 r. w portugalskiej Bradze, gdzie międzynarodowych gości podejmowała szkoła Agrupamento de Escolas de Maximinos, a w marcu 2013 r. w hiszpańskiej szkole l’Escola Josep Veciana. Gospodarzem
Drużyny Comeniusa uczyły się empatii w stosunku do osób niepełnosprawnych, poszerzały swoją wiedzę w zakresie technologii komputerowej, doskonalili język angielski. Ponadto uczniowie i nauczyciele ze wszystkich krajów wszystkimi zmysłami poznawali kulturę swoich partnerów według schematu „Make it, Taste it, Touch it, Say it” (wykonaj, posmakuj, dotknij, powiedz). Projekt dał wszystkim dużo satysfakcji z wykonanych zadań oraz radości, która towarzyszyła ich tworzeniu. Uczniowie zawiązali międzynarodowe i szkolne przyjaźnie, nauczyli się, jak być prawdziwymi Europejczykami, promowali swój kraj, region i miasto. Oto jak swój udział w projekcie podsumowuje jedna z uczestniczek wyjazdu do Jaszbereny:
Moim zdaniem projekt „COMENIUS” jest znakomitym pomysłem, ponieważ dzięki niemu poznałam wielu wspaniałych ludzi i nawiązałam z nimi kontakty, osłuchałam się z językiem angielskim i bardzo go polubiłam, nauczyłam się wielu nowych przydatnych słów, miałam styczność z ludźmi niepełnosprawnymi, nauczyłam się komunikować z niewidomymi i głuchoniemymi. Moi rodzice są bardzo dumni z tego, że potrafiłam się porozumieć z ludźmi innej narodowości. Cieszę się, że mogłam wziąć udział w tym programie i bardzo chciałabym w przyszłości uczestniczyć w podobnych międzynarodowych projektach. Aleksandra, 14 lat
W akademii kończącej projekt nauczyciele i uczniowie podsumowali dwa lata pełne ciekawych wydarzeń i spotkań. Publiczność miała okazję obejrzeć pięć filmów. Na ekranie pojawiły się: włoski wiersz narodowy, gotowanie węgierskiego gulaszu i portugalskiego Cozido a Portuguesa i kataloński taniec Sardana. Dla przypomnienia wyświetlono również „Lokomotywę” oraz polski taniec narodowy „Polonez”. Po akademii publiczność została zaproszona na degustację potraw z krajów partnerskich, przygotowaną przez uczniów z Drużyny Comeniusa i ich rodziców.