Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka
Treść
W okresie pomiędzy LIV a LV sesją Rady Miasta Sucha Beskidzka (od 1 września 2023 r. do 28 września 2023 r.) najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka oraz jednostki podległe stanowią następujące sprawy:
- Burmistrz Miasta zarządzeniami z dnia31 sierpnia i 20 września 2023 r. dokonał zmian w uchwale budżetowej Gminy Sucha Beskidzka na 2023 r. oraz w planie finansowym budżetu polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek oraz dotacji celowych.
- Plan dochodów po zmianie wyniósł - 62 366 882,62 zł.
- Plan wydatków po zmianie wyniósł - 66 180 874,38 zł.
- W dniu 31 sierpnia br. na terenie Miejskiego Centrum Sportu i Rekreacji został rozegrany XXII Turniej Młodzików im. Juliana Mytnika, w którym wzięło udział ponad 100 najlepszych małopolskich piłkarzy w wieku do lat 12. Celem zawodów było podniesienie poziomu gry w piłkę nożną i wyłonienie najlepszych zawodników oraz uczczenie pamięci arbitra piłkarskiego Juliana Mytnika. Zawody zostały zorganizowane przez Małopolski Związek Piłki Nożnej w Krakowie przy współpracy z Burmistrzem Miasta i Miejskim Centrum Sportu i Rekreacji.
- Zarządzeniem z dnia 6 września 2023 r. Burmistrz Miasta ogłosił konkurs na stanowisko dyrektora Miejskiego Przedszkola Samorządowego w Suchej Beskidzkiej.W ustalonym terminie, który upłynął w dniu 20 września br. nie została złożona żadna oferta. W związku z powyższym w dniu 25 września 2023 r. został ogłoszony kolejny konkurs. Termin składania ofert upływa w dniu 16 października br.
- W pierwszej dekadzie września 2023 r. zakończone zostały roboty związane z montażem zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej w budynku Oranżerii zlokalizowanej na terenie Zespołu Zamkowo Parkowego w Suchej Beskidzkiej. Zadanie realizowała firma Okna-Kołodziejczyk Janusz Kołodziejczyk z Tylmanowej. Koszt dostawy i montażu zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej wynosi 276 008,61 zł brutto, z czego 70 460,73 zł stanowią środki pozyskane z Województwa Małopolskiego w konkursie "Ochrona zabytków Małopolski 2023”.
- Burmistrz Miasta zarządzeniem z dnia 8 września 2023 roku ustalił harmonogram prac nad przygotowywaniem projektu budżetu Gminy Sucha Beskidzka na 2024 rok.Do dnia 10 października br. dyrektorzy jednostek i zakładu budżetowego, instytucji kultury oraz kierownicy referatów, jak również mieszkańcy miasta, radni oraz organizacje społeczne i polityczne składają wnioski w formie planów rzeczowych zadań i wstępnych nakładów finansowych. Następnym etapem będzie weryfikacja złożonych propozycji pod względem zasadności i celowości wnioskowanych zadań oraz wysokości środków finansowych. Do 15 listopada br. Burmistrz Miasta przedłoży Radzie Miasta oraz prześle do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie projekt budżetu na rok 2024.
- Złożone przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka wnioski o częściowe umorzenie pożyczek zaciągniętych w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie na budowę kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Miodowej oraz ul. Błądzonka zostały przez Zarząd Funduszu rozpatrzone pozytywnie. Obie zaciągnięte w 2019 r. pożyczki zostaną umorzone w maksymalnej wysokości przewidzianej w ustalonych zasadach i regulaminie funduszu tj. na łączną kwotę 161 967,70 zł.Podjęcie przez Zarząd pozytywnej dla Gminy decyzji poprzedzone było kontrolą przeprowadzoną przez Fundusz w zakresie prawidłowej realizacji obu zadań i osiągniętego efektu ekologicznego.
- Zarządzeniem z dnia 8 września 2023 r. Burmistrz Miasta przyznał Kołu Powiatowemu Polskiego Związku Niewidomych z siedzibą w Suchej Beskidzkiej dotację w kwocie 1 170 zł z przeznaczeniem na zadanie z zakresu działalności na rzecz osób niepełnosprawnych pt. „Spotkanie z okazji Święta Niewidomego – dzień Białej Laski”. Stowarzyszenie w dniu 10 października br. zorganizuje spotkanie integracyjne osób niewidomych i słabo widzących. Oferta na realizację przedmiotowego zadania publicznego została rozpatrzona w trybie pozakonkursowym.
- W ramachogólnopolskiej konferencji naukowej poświęconej 100. rocznicy powstania Lasów Państwowych, która odbyła się 14 września br. w sali rycerskiej suskiego zamku nastąpiło uroczyste otwarcie wystawy czasowej pt. „Leśnik na przestrzeni lat. Mundur i narzędzia pracy”. Ekspozycja zorganizowana w salach zamkowych prezentuje umundurowanie leśnika na przestrzeni wieków (począwszy od pierwszego munduru Królewskiego Korpusu Leśnego) oraz narzędzia jegopracy m. in. numeratory, klupy, ośniki, rysaki i wiele innych. Wybór Suchej Beskidzkiej jako miejsca obchodów jubileuszu Lasów Państwowych nie jest przypadkowy, ponieważ pierwszym Dyrektorem i inicjatorem powstania Lasów Państwowych był Adam Loret, który przez 10 lat pracował w Suchej jako zarządca lasów hrabiego Branickiego. Podczas uroczystości na terenie siedziby Nadleśnictwa Sucha, przy udziale dyrektora generalnego Lasów Państwowych Józefa Kubicy odsłonięta została pamiątkowa tablica ku pamięci Adama Loreta. Głównym organizatorem obchodów jubileuszu oraz związanej z nim Konferencji była Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Katowicach oraz Nadleśnictwo Sucha przy współpracy z Burmistrzem Miasta i Muzeum Miejskim Suchej Beskidzkiej.
- W dniu 15 września 2023 r. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka złożył wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego o dofinansowanie inwestycji z obszaru modernizacja infrastruktury oświetleniowej w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych - edycja dziewiąta - Rozświetlamy Polskę. Planowana inwestycja polegać będzie na wymianie 550 szt. opraw oświetleniowych sodowych zlokalizowanych na terenie miasta, na energooszczędne oprawy ledowe przystosowane do systemów zdalnego sterowania.
- Drugi przetarg pisemny nieograniczony na najem lokalu użytkowego o powierzchni 54,02 m2, w bloku nr 6 os. Beskidzkie w Suchej Beskidzkiej zakończył się wynikiem pozytywnym. Do przetargu przystąpił jeden oferent, który zaproponował stawkę czynszu w wysokości 23,80 zł netto za najem 1 m2 powierzchni użytkowej. Miesięczny dochód Gminy z tytułu najmu lokalu, w którym prowadzona będzie działalność usługowa, tj. biuro projektowo-architektoniczne stanowić będzie kwotę 1 285,68 zł netto.
- W dniu 25 września 2023 r. wMiejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Suchej Beskidzkiej zostały wszczęte postępowania o udzielenie zamówień publicznych dotyczące:
- dożywianie osób potrzebujących, ubogich, samotnych, niepełnosprawnych z terenu miasta Sucha Beskidzka w okresie jesienno-zimowym 2023/2024;
- świadczenie usług opiekuńczych dla osób z terenu Gminy Sucha Beskidzka w 2024 r.;
- udzielenie w 2024 r. tymczasowego schronienia dla osób bezdomnych, dla których Gmina Sucha Beskidzka jest ostatnim miejscem zameldowania na pobyt stały.
Zapytania ofertowe zostały umieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej Ośrodka. Termin składania ofert w przedmiotowych postępowaniach upływa w dniu 3 października 2023 r., o godz. 15.30.
- Na zlecenie Burmistrza Miasta firma Krzysztofa Świtka z Suchej Beskidzkiej wykonała trzy nowe tablice turystyczno-informacyjne, które zostały zamontowane w następujących lokalizacjach:
- przy dworcu kolejowym -ul. Mickiewicza 62,
- przy przystanku dworcowym autobusów - ul. Mickiewicza 40,
- przy przystanku autobusowym – ul. Mickiewicza (naprzeciwko Sądu Rejonowego).
Tablice zawierają mapy: główną granic administracyjnych miasta Sucha Beskidzka i plan miasta z wyszczególnieniem centrum wraz z legendą. Dodatkowo znajdują się na nich dane niezbędne dla turystów. Całość wzbogacona została fotografiami najciekawszych miejsc w Suchej Beskidzkiej.
- Zakończone zostały roboty drogowe związane zremontem i modernizacją kolejnego odcinkaul. Kubasy (Zasypnica) w Suchej Beskidzkiej. W ramach zadania wykonana została nowa nawierzchnia asfaltowa na długości ok. 355 m drogi wraz z wyrównaniem i uzupełnieniem poboczy. Koszt realizacji robót wyniósł 122 446,40 zł brutto, z czego 30 000,00 zł stanowi dofinansowanie ze środków budżetu Województwa Małopolskiego.
- Zakład Komunalny zakończył roboty związane z rozbudową sieci wodociągowej przy ul. Zasypnica i Zacisznej w Suchej Beskidzkiej. Na zlecenie Gminy wykonany został nowy wodociąg o długości ok. 350 m, który umożliwi podłączenie do miejskiej sieci wodociągowej 14 gospodarstw domowych zaopatrywanych dotychczas z indywidualnych lecz niewydolnych lokalnych studni. Roboty budowlane zostały zakończone w dniu 27 września br., a ich koszt wyniósł 138 675,58 zł. Obecnietrwa procedura związana z odbiorem i rozliczeniem zadania.
- W wyniku rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na modernizację instalacji centralnego ogrzewanie w Zamku Suskim, w dniu 11 września br. została wybrana oferta złożona przez firmę Julkar Kompleksowe Usługi Budowlane Agnieszka Chromy z Bieńkówki, która zaoferowała wykonanie prac za cenę 999 529,75 zł. W postępowaniu wpłynęły trzy oferty, a cena najniższej zawierała błędy w kosztorysie ofertowym i została odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych. W dniu 18 września br. na rozstrzygnięcie postępowania odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej złożyła firma Stradom Sp. z o.o. z Kalwarii Zebrzydowskiej, która mając najwyższą cenę i tak nie miała szans na uzyskanie zamówienia. Odwołujący wniósł o odrzucenie wybranej oferty ze względu na błędy w pięciu pozycjach kosztorysu ofertowego. Po dokonaniu analizy odwołania i ponownej oceny oferty firmy Julkar oraz mając na uwadze czasochłonność procedury odwoławczej i pilną potrzebę udzielenia zamówienia, Burmistrz Miasta podjął decyzję o uwzględnieniu odwołania w całości. W związku z tym Krajowa Izba Odwoławcza w dniu 25 września br. wydała postanowienie o umorzeniu postępowania odwoławczego. Ostatecznie postępowanie zostało unieważnione przez Zamawiającego na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Jeszcze tego samego dnia zostało wszczęte drugie postępowanie o udzielenie przedmiotowego zamówienia publicznego. Termin składania ofert upływa 11 października br. o godz. 8:00. Zgodnie z zapisami Specyfikacji Warunków Zamówienia zakres robót obejmuje przebudowę głównej kotłowni węglowej na gazową, wymianę kotła gazowego w istniejącej instalacji ogrzewającej II piętro zachodniej części zamku, wymianę rurociągów i grzejników oraz wykonanie wewnętrznej instalacji gazowej i spalinowej. Wymagany termin realizacji zamówienia nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od daty zawarcia umowy. Zamówienie jest dofinansowane z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków w kwocie do 911 500 zł.
- W dniu 26 września br. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznegow trybie podstawowym bez negocjacji na opracowanie dokumentacji projektowej budowy trzech bloków mieszkalnych wielorodzinnych na tzw. terenach potartacznych w Suchej Beskidzkiej. Termin składania ofert upływa 9 października br. o godz. 8:00.
Zgodnie z zapisami Specyfikacji Warunków Zamówienia przedmiotem zamówienia jest opracowanie kompletnej, wielobranżowej dokumentacji projektowej budowy trzech budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z infrastrukturą techniczną i zagospodarowaniem przyległego terenu, uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę dla projektowanej inwestycji oraz pełnienie nadzoru autorskiego w zakresie wynikającym z ustawy Prawo budowlane. W projektowanych budynkach zostanie wydzielonych ok. 100 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej ok. 5 000 m2. Wymagany termin realizacji zamówienia, który jednocześnie stanowi jedno z kryteriów oceny ofert, wynosi od 8 do 12 miesięcy od daty zawarcia umowy.
- Wniosek złożony przezBurmistrza Miasta do Rządowego Programu Odbudowy Zabytków (Polski Ład) edycja II, na dofinansowanie zadania pn.: „Wymiana pokrycia dachowego z naprawą więźby dachowej Domku Ogrodnika przy zespole zamkowo-parkowym w Suchej Beskidzkiej”został pozytywnie rozpatrzony i Gmina Sucha Beskidzka otrzyma dofinansowanie na ww. prace restauratorskie do kwoty 250 000 złotych. Pozytywnie został rozpatrzony również drugi złożony przez Burmistrza Miasta wniosek dotyczący odnowienia elewacji ceglanej wieży kościelnej kościoła parafialnego pw. Nawiedzenia NMP w Suchej Beskidzkiej. Wartość dofinansowania w tym przypadku wynosi 100 000,00 zł i środki do takiej wysokości będą przekazane suskiej parafii przez gminę Sucha Beskidzka w formie dotacji na realizacjęww. przedsięwzięcia.
Dofinansowanie dla samorządów w Programie Odbudowy Zabytków przyznawane jest w dwóch obszarach inwestycyjnych. Pierwszy to finansowanie prac przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, które są własnością samorządów, natomiast druga forma polega na udzielenie przez wnioskodawcę czyli samorząd, dotacji na wykonanie prac konserwatorskich lub restauratorskich właścicielowi zabytku wpisanego do rejestru zabytków.