Przejdź do stopki

Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym

Treść

W okresie pomiędzy XLV a XLVI sesją Rady Miasta Sucha Beskidzka (tj. od 29 października do 29 listopada 2022 r.) najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka oraz jednostki podległe stanowią następujące sprawy:

  1. Burmistrz Miasta zarządzeniami z dnia 31 października 2022 r. i 10 listopada 2022 r.  dokonał zmian w uchwale budżetowej Gminy Sucha Beskidzka na 2022 r. i w planie finansowym budżetu gminy polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek oraz dotacji celowych.
    - Plan dochodów po zmianie wyniósł -66 448 394,88 zł
    - Plan wydatków po zmianie wyniósł -70 830 537,94 zł
     
  2. W corocznym, ogólnopolskim rankingu zrównoważonego rozwoju gmin, opracowanym przez Politechnikę Warszawską przy współpracy z Sejmową Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Fundacją Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, Sucha Beskidzka po raz kolejny została sklasyfikowana w pierwszej dziesiątce najlepiej rozwijających się miast w Polsce . W najnowszym zestawieniu nasze miasto zajęło ósme miejsce w kraju w kategorii – gmina miejska. Ranking swym zasięgiem obejmuje wszystkie gminy w Polsce (2479) i opiera się na analizie niezależnych danych GUS oraz innych sprawozdań uwzględniających 15 wskaźników z trzech zasadniczych obszarów rozwoju: gospodarczego, społecznego oraz ochrony środowiska. Duża ilość kryteriów branych pod uwagę powoduje, że w rankingu najwyższe miejsca zajmują gminy, w których działania nie są nastawione na krótkotrwały efekt w jednej dziedzinie życia, lecz są długofalowe i nakierowane na różne aspekty. Konsekwencja i skuteczność jaką wykazuje się suski samorząd sprawiają, że nasze miasto od dziesięciu lat klasyfikowane jest w pierwszej dziesiątce najlepiej rozwijających się miast w kraju, co świadczy o tym, że zrównoważony rozwój naszego miasta ma charakter trwały. Dyplom i gratulacje dla miasta odebrał w dniu 7 listopada br. w Sejmie RP burmistrz Stanisław Lichosyt.
     
  3. Burmistrz Miasta upoważnił kierownika i pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej do prowadzenia postepowań w sprawach  dotyczących wypłaty dodatku elektrycznego, o którym mowa w art. 27 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej. Dodatek przewidziany jest dla tych gospodarstw domowych, które zużywają energię elektryczną do ogrzewania, w tym wykorzystują pompy ciepła. Wysokość dodatku będzie wynosiła 1000 zł, natomiast w przypadku rocznego zużycia energii elektrycznej powyżej 5 MWh, zostanie on podwyższony do 1500 zł. Wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego składa się w terminie od 1 grudnia 2022 r. do 1 lutego 2023 r.
     
  4. W celu zapewnienia opału dla mieszkańców na okres grzewczy 2022/2023, Burmistrz Miasta wydał Zarządzenie w sprawie procedury realizacji zakupu węgla dla gospodarstw domowych po cenach preferencyjnych. Wnioski przyjmowane są w Biurze Obsługi Mieszkańców, weryfikowane przez upoważnionych pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, a następnie opłacane w Kasie Urzędu Miasta lub przelewem. Mieszkańcy Suchej Beskidzkiej mają możliwość nabycia węgla w cenie 1.700,00 zł za tonę. Węgiel pochodzi z polskich kopalń i sprzedawany jest za pośrednictwem Spółki Akcyjnej TAURON Wydobycie z siedzibą w Jaworznie.  Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Aktywów Państwowych z dnia 2 listopada 2022 r., ilość węgla dostępna dla jednego gospodarstwa domowego wynosi:
    1500 kg – do dnia 31 grudnia 2022 r.
    1500 kg – od dnia 1 stycznia 2023 r.
    Do 29 listopada 2022 r. do Urzędu Miasta wpłynęły 242 wnioski na zakup preferencyjny. Od jutra, tj. 30 listopada 2022 r. pierwsze 100 ton węgla ma być dostępne dla mieszkańców w Składzie Budowlanym Andrzej Kwaśny, przy ul. Beniowskiego 1 oraz w Centrum Sprzedaży Opału GŁUC, przy ul. Makowskiej 41.
     
  5. W dniu 9 listopada br. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zlokalizowanych na terenie miasta Sucha Beskidzka w 2023 r., prowadzone w trybie podstawowym bez negocjacji. Do upływu wyznaczonego terminu tj. do godz. 8:00 dnia 22 listopada br. wpłynęły 2 oferty. Cena oferty nr 1 złożonej przez Przedsiębiorstwo Turystyczne Beskidy-Tourist Sp. z o.o. z Suchej Beskidzkiej wynosi 938 913,35 zł brutto, natomiast oferty nr 2 złożonej przez konsorcjum firm: Agrobudova S.A. z Wrocławia oraz MAKALU Sp. z o. o. z Kamieńca Ząbkowickiego wynosi 790 817,04 zł. Obecnie trwa analiza złożonych ofert.
     
  6. Zarządzeniami z dnia 10 listopada 2022 r. Burmistrz Miasta przyznał dotacje Stowarzyszeniu Miłośników Regionu Suskiego „Skarbiec Suski” w kwocie 2.000 zł na realizację zadania publicznego z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego pn. Promocja działalności kulturalnej miasta poprzez reprezentowanie Gminy w przeglądach, festiwalach, konkursach, wystawach - uczestnictwo w XX Powiatowym Konkursie Potraw Regionalnych „O Złotą Warzechę”. Konkurs potraw odbył się w dniu 19 listopada br. w Stryszawie. Suskie Stowarzyszenie reprezentujące nasze miasto zajęło III miejsce w kategorii nalewek. Dotację w kwocie 2.200 zł otrzymał również  Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów – Zarząd Oddziału Rejonowego z siedzibą w Suchej Beskidzkiej na realizację zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej. Stowarzyszenie w ramach zadania zorganizowało w dniu 28 listopada br. w Miejskiej Świetlicy Profilaktycznej spotkanie integracyjno - jubileuszowe dla seniorów. Oferty na realizację przedmiotowych zadań publicznych zostały rozpatrzone w trybie pozakonkursowym
     
  7. Obchody 104. rocznicy Odzyskania Niepodległości w dniu 11 listopada br. rozpoczęły się od złożenia wieńców i kwiatów na Kwaterze Wojskowej suskiego cmentarza.
    W kościele parafialnym o godzinie 11.00 odprawiona została msza święta za Ojczyznę, a następnie w asyście pocztów sztandarowych i miejskiej orkiestry dętej nastąpił przemarsz pod tablicę Józefa Piłsudskiego, gdzie delegacje władz samorządowych, instytucji oraz szkół, stowarzyszeń i organizacji oddały hołd tym, którzy walczyli o niepodległą Polskę. W godzinach popołudniowych w Sali Widowiskowej Centrum Kultury i Filmu  odbył się koncert laureatów XIV Festiwalu Pieśni Patriotycznych pn. „To Polska - Moja Ojczyzna" zorganizowany przez Centrum Kultury i Filmu pod patronatem Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka.
     
  8. Zarządzeniem z dnia 14 listopada br. Burmistrz Miasta pozytywnie zaopiniował projekt uchwały Rady Powiatu Suskiego w sprawie: ustalenia rozkładu godzin pracy i harmonogramu dyżurów całodobowych, ogólnodostępnych aptek na terenie powiatu suskiego na rok 2023 – w części dotyczącej miasta Sucha Beskidzka.
     
  9. Burmistrz Miasta zarządzeniem z dnia 14 listopada 2022 r. przedłożył Radzie Miasta projekt Uchwały Budżetowej Gminy na 2023 rok  wraz z załącznikami oraz projekt Uchwały Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2030. Oba projekty zostały przesłane  do Regionalnej Izby Obrachunkowej  w Oświęcimiu w celu wydania opinii.
     
  10. W dniu 15 listopada 2022 r. Burmistrz Miasta zawarł umowę z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), na powierzenie grantu w ramach projektu realizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
    Wysokość przyznanego dofinansowania wynosi 41 250,00 zł. Pozyskane środki zostaną przeznaczone na częściową wymianę oświetlenia, dostosowanie strony internetowej Urzędu Miasta Sucha Beskidzka do standardu międzynarodowych wytycznych dla dostępności treści internetowych WCAG 2.1, doradztwo w zakresie dostępności cyfrowej oraz montaż pętli indukcyjnej w Biurze Obsługi Mieszkańców w celu poprawy jakości i dostępu do usług publicznych świadczonych przez Urząd dla osób ze szczególnymi potrzebami. Zadanie realizowane będzie w terminie do 31.05.2023 roku.
     
  11. Firma Ekosystem Krzysztof Żurek z Suchej Beskidzkiej na zlecenie Burmistrza Miasta wykonała roboty związane z przebudową wjazdu oraz utwardzeniem kostką brukową parkingu przy bloku nr 2 na os. Beskidzkim w Suchej Beskidzkiej. Koszt wykonanych robót wyniósł 28 000,00 zł.
     
  12. Zamówienie publiczne na dostawę sprzętu i oprogramowania w ramach projektu grantowego „Cyfrowa Gmina” prowadzone było w trybie podstawowym bez negocjacji z możliwością składania ofert do każdej z ośmiu 8 części zamówienia. W pierwszym przetargu  wpłynęło łącznie 5 ofert, z których 4 dotyczyły części nr 1 tj. dostawy 10 komputerów stacjonarnych, a jedna obejmowała część nr 5 tj. rozbudowę systemów dziedzinowych i zakup specjalistycznego oprogramowania. W wyniku rozstrzygnięcia postępowania, w dniu 15 listopada br. w zakresie części nr 1 została wybrana oferta złożona przez firmę NTT Technology sp. z o.o., za kwotę 41 045,10 zł,  natomiast do części nr 5 oferta złożona przez firmę Rekord SI Sp. z o.o. z Bielska-Białej za cenę 31 365 zł. W pozostałym zakresie postępowanie zostało unieważnione na podstawie art. 255 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia wykonawcy są zobowiązani do zrealizowania zamówienia w terminie do 30 dni od daty zawarcia umowy.
    W dniu 15 listopada br. zostało wszczęte drugie postępowanie obejmujące pozostałe 6 części zamówienia. Do upływu wyznaczonego terminu wpłynęły 2 oferty, z których pierwsza złożona przez Sharp Electronics (Europe) GMBH Sp. z o.o. Oddział w Polsce obejmowała przygotowanie sali sesyjnej do szkoleń i telekonferencji oraz zakup urządzeń archiwizujących typu NAS, natomiast druga oferta złożona przez Comp S.A. dotyczyła rozbudowy zabezpieczenia firewall oraz szkolenia z obsługi tego urządzenia.  Łączna cena złożonych ofert wynosiła  82 350,47 zł.
    W wyniku rozstrzygnięcia postępowania w dniu 23 listopada br. złożone oferty zostały zaakceptowane. Na jedną część zakup systemu nadzoru i monitorowania serwerów nie złożono żadnej oferty. W związku z tym postępowanie w tym zakresie zostało unieważnione.
     
  13. Zarządzeniem z dnia 21 listopada 2022 r. Burmistrz Miasta przydzielił lokal socjalny rodzinie znajdującej się w trudnej sytuacji mieszkaniowej oraz zdrowotnej, która umieszczona była na liście oczekujących na przydział lokalu komunalnego. Umowa najmu mieszkania o łącznej powierzchni 56,33 m2 znajdującego się w budynku przy ul. Makowskiej 24 w Suchej Beskidzkiej, zawarta została na okres dwóch lat.
    Drugie mieszkanie komunalne o powierzchni 39,42 m2 również pozyskane w wyniku przebudowy i adaptacji strychu w tym samym budynku przy ul. Makowskiej zostało wynajęte jednej z rodzin zakwalifikowanych i oczekujących na przydział lokalu komunalnego. W tym przypadku zgodnie z zasadami gospodarowania mieszkaniami komunalnymi, umowa najmu została zawarta na czas nieokreślony.
     
  14. W dniu 24 listopada br. w suskim zamku odbyło się otwarcie wystawy pt. „W szkolnej ławie – dzieje oświaty w Suchej Beskidzkiej”. Na ekspozycji zgromadzone zostały liczne dokumenty szkolne, m.in. najstarsze świadectwa, podręczniki i pomoce dydaktyczne, w tym z okresu międzywojennego XX wieku, zeszyty uczniów oraz  pamiątki edukacyjne. Całość wzbogacona została planszami o historii szkolnictwa w Suchej Beskidzkiej oraz zdjęciami z różnych okresów i typów szkół.  Okolicznościowy wykład pt. "Początki oświaty w Suchej Beskidzkiej" wygłosił dyrektor Muzeum Miejskiego Suchej Beskidzkiej – Pan Andrzej Peć. Wystawę będzie można oglądać do 25 listopada 2023 r.
     
  15. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg gminnych oraz wewnętrznych zarządzanych przez Gminę Sucha Beskidzka wykonuje w zdecydowanej większości Zakład Komunalny na zlecenie Burmistrza Miasta. Dokładny opis dróg, placów i chodników podlegających zimowemu utrzymaniu oraz kolejność ich odśnieżania zostały ujęte w operacie zimowego utrzymania dróg, który jest dostępny na stronie internetowej miasta. W okresie zimowym 2022/2023 łączny koszt utrzymywania dróg przez Zakład Komunalny oraz prywatnego wykonawcę  wyłonionego w przetargu, który odśnieża rejon ul. Podksięże oraz górną część ul. Górskiej wraz z bocznymi drogami, oszacowany jest na kwotę 793 622,93 zł brutto. W rzeczywistości kwota ta będzie niższa, gdyż wysokość wynagrodzenia poszczególnych wykonawców zależna jest od warunków atmosferycznych i faktycznie wykonanych prac. W przypadkach braku potrzeby odśnieżania i posypywania, wypłacane jest 20 % wynagrodzenia umownego za tzw. gotowość do podjęcia akcji zimowej. W poprzednim sezonie 2021/2022 koszty prowadzenia akcji zimowej wynosiły 458 918,99 zł.
     
  16. Trwają czynności odbiorowe przedsięwzięć niskoemisyjnych w ramach realizowanego przez Gminę Sucha Beskidzka programu STOP SMOG. Prace wykonywane są przez trzy firmy wyłonione zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych w drodze przetargu, z którymi zawarto umowy na termomodernizację 15 budynków. Łączna wartość zleconych robót wynosi 788 648,82 zł brutto. Zakres robót jest różny dla każdego budynku i wynika ze sporządzonych wcześniej audytów energetycznych. W 13 budynkach zostanie wymieniony kocioł centralnego ogrzewania i zmodernizowana kotłownia, a dodatkowo w zależności od wymagań zawartych w audytach zadania obejmują również docieplenie ścian budynku oraz wymianę stolarki okiennej. Zadania termomodernizacyjne realizowane w ramach programu STOP SMOG są finansowane w 70% ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów oraz w 30 % ze środków Gminy Sucha Beskidzka na podstawie porozumienia zawartego w dniu 26 lipca 2019 r. z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii. Wkład własny właścicieli nieruchomości wynosi 10% wartości zleconych przez Gminę robót.
     
  17. Trwa proces regulacji stanu prawnego gruntów zajętych pod drogi gminne i wewnętrzne. W listopadzie br. Gmina Sucha Beskidzka otrzymała kolejne, prawomocne już decyzje Wojewody Małopolskiego, stwierdzające nabycie prawa własności działek położnych w rejonie ulic: Cichej, Leśnej i Świerkowej. Na ich podstawie do Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Suchej Beskidzkiej zostały złożone wnioski o wpisanie własności działek na rzecz Gminy.
    Postępowania komunalizacyjne prowadzone są przez Wojewodę Małopolskiego po złożeniu przez Gminę odpowiednio przygotowanych wniosków.
     
  18. Jeszcze tylko do 30 listopada 2022 r., Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przyjmuje i rozpatruje wnioski o dodatek węglowy oraz dodatki dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych innych źródeł ciepła. Od wejścia w życie ustawy (w sierpniu br.), stanowiącej podstawę do wypłaty dodatków, była ona wielokrotnie nowelizowana, doprecyzowane były niejasne przepisy a także poszerzane grupy beneficjentów.   
    Do dnia 29 listopada 2022 r. do MOPS wpłynęło 1466 wniosków o wypłatę dodatku węglowego oraz 333 wnioski dotyczących innych źródeł ciepła. Dotychczas wypłacono mieszkańcom 1055 dodatków węglowych i 288 dodatków dla osób ogrzewających domy pelletem drzewnym, drewnem kawałkowym, biomasą, olejem opałowym lub skroplonym gazem LPG. Aktualnie oczekiwana jest kolejna transza środków finansowych od Wojewody Małopolskiego.
     
  19. Zakład Komunalny na zlecenie Miejskiego Centrum Sportu i Rekreacji zakończył montaż modułów sztucznie mrożonego lodowiska „Biały Orlik". Udostepnienie lodowiska mieszkańcom na kolejny, dwunasty już sezon zimowy zaplanowane jest na dzień 6 grudnia 2022 r. Przy lodowisku podobnie jak w roku ubiegłym funkcjonować będzie wypożyczalnia łyżew. Zasady korzystania z lodowiska, ceny biletów oraz godziny otwarcia lodowiska „Biały Orlik" podane zostaną  do publicznej wiadomości na stronie internetowej miasta oraz  na tablicy ogłoszeń kompleksu boisk sportowych „Orlik 2012".
     
  20. W związku ze zbliżającym się Nowym Rokiem, na zlecenie Burmistrza Miasta wykonany został kalendarz ścienny na rok 2023 w formie trójdzielnego kalendarium, wzbogacony pięknymi fotografiami prezentującymi Suchą Beskidzką   w różnych ujęciach. Kalendarz oprócz standardowego, miesięcznego układu zawiera takie przydatne elementy jak numery tygodni, informacje o solenizantach oraz świętach państwowych i kościelnych.