Przejdź do stopki

Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym

Treść

W okresie pomiędzy XLIII a XLIV sesją Rady Miasta Sucha Beskidzka (tj. od 31 sierpnia do 27 września 2022 r.) najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka oraz jednostki podległe stanowią następujące sprawy:

  1. Burmistrz Miasta zarządzeniem z dnia 31 sierpnia  2022 r. dokonał zmian w uchwale budżetowej Gminy Sucha Beskidzka na 2022 r. i w planie finansowym budżetu gminy polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek oraz dotacji celowych.
    - Plan dochodów po zmianie wyniósł - 65 960 860,54 zł
    - Plan wydatków po zmianie wyniósł - 72 496 279,67 zł
     
  2. W dniu 30 sierpnia br. zostało wszczęte kolejne postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji dotyczące przedsięwzięć niskoemisyjnych w ramach programu STOP SMOG. Postępowanie obejmowało 4 budynki mieszkalne jednorodzinne, na które można było składać oferty częściowe obejmujące pojedyncze nieruchomości. Do upływu wyznaczonego terminu tj. do godz. 8:00 dnia 14 września br. nie złożono żadnej oferty. W związku z tym postępowanie zostało unieważnione na podstawie art. 255 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Jeszcze tego samego dnia zostało wszczęte kolejne postępowanie. Termin składania ofert upływa 3 października br. Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia wybrani wykonawcy będą zobowiązani do wykonania robót w terminie do 70 dni od daty zawarcia umów.
     
  3. W oparciu o wielobranżową dokumentację projektową wykonaną na zlecenie Gminy oraz o pozwolenie Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie robót budowlanych przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków, w dniu 30 sierpnia 2022 r. Starosta Suski wydał decyzję zezwalającą na prace remontowo-budowlane i renowacyjne budynku oranżerii wraz z instalacjami wodociągową, kanalizacyjną, wentylacyjną, gazową elektryczną  oraz z iluminacją zabytkowego obiektu. Pozwoleniem objęte są również roboty związane z zagospodarowaniem terenu przed oranżerią tj. wykonanie tarasu i schodów zewnętrznych.  
     
  4. W dniu 9 września 2022 r. Burmistrz Miasta wydał zarządzenie w sprawie opracowania projektu budżetu Gminy Sucha Beskidzka na 2023 rok. Zarządzenie to zawiera harmonogram prac nad przygotowywaniem projektu budżetu. Do dnia 10 października br. dyrektorzy jednostek i zakładu budżetowego, instytucji kultury oraz kierownicy referatów, jak również mieszkańcy miasta, radni oraz organizacje społeczne i polityczne składają wnioski w formie planów rzeczowych zadań i wstępnych nakładów finansowych. Następnym etapem będzie weryfikacja złożonych propozycji pod względem zasadności i celowości wnioskowanych zadań oraz wysokości środków finansowych. Do 15 listopada br. Burmistrz Miasta przedłoży Radzie Miasta oraz prześle do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie projekt budżetu na rok 2023.
     
  5. Zakończone zostały roboty budowlane i instalacyjne związane z przebudową i adaptacją poddasza oraz remontem parteru budynku mieszkalnego przy ul. Makowskiej 24 w Suchej Beskidzkiej. W wyniku zrealizowanej inwestycji powiększyły się zasoby lokalowe gminy Sucha Beskidzka o cztery mieszkania zlokalizowane na poddaszu budynku, a jeden z lokali na parterze w ramach remontu i przebudowy  został dostosowany do potrzeb osoby niepełnosprawnej. W pozostałych trzech mieszkaniach na parterze przeprowadzono gruntowny remont wraz z termomodernizacją, wymianą stolarki okiennej i przebudową instalacji. Do budynku został doprowadzony gaz ziemny i każde mieszkanie posiada odrębną instalację centralnego ogrzewania z dwufunkcyjnym piecem gazowym. Obecnie  trwa procedura związana z odbiorem i rozliczeniem zadania. Nowopowstałe lokale zostaną wynajęte rodzinom, które spełniają kryteria określone w uchwale Rady Miasta i są umieszczone na liście oczekujących na przydział mieszkania. 
     
  6. Na zaproszenie Burmistrza partnerskiego miasta Jaszbereny w dniach 9 - 12 września  br. delegacja naszego miasta uczestniczyła w obchodach „Dni Gospodarczych Jaszag”. Wizyta była okazją do spotkań, wymiany doświadczeń oraz omówienia dalszych planów i wspólnych zamierzeń. Warto wspomnieć, że w maju br. minęło 18 lat od podpisania umowy partnerskiej i nieprzerwanej współpracy z węgierskim miastem Jaszbereny.
     
  7. W dniu 14 września br. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na przebudowę budynku oranżerii na terenie Zespołu Zamkowo-Parkowego. Postępowanie jest prowadzone w trybie podstawowym bez negocjacji, a termin składania ofert upływa 3 października br.
    Zakres zamówienia, zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją projektową, obejmuje gruntowną renowację zabytkowego obiektu z adaptacją wnętrza na cele kawiarni z kręgielnią.
    Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia, wybrany wykonawca będzie zobowiązany do wykonania robót w terminie do 12 miesięcy od daty zawarcia umowy. Przedmiot zamówienia nie obejmuje wymiany stolarki okiennej i drzwi zewnętrznych. Wykonawca tych prac zostanie wybrany w odrębnym postępowaniu.
     
  8. W 15. rocznicę inauguracji działalności Muzeum Miejskiego Suchej Beskidzkiej, zorganizowany został Dzień Otwarty pod nazwą „Muzeum od kuchni”, który otworzył cykl wydarzeń przygotowanych w ramach obchodów jubileuszu. W tym dniu uczestnicy mieli okazję nie tylko zapoznać się z genezą powstania i historią Muzeum, ale przede wszystkim poznać pracę muzealników. Udostępnione zostały wybrane zabytki z muzealnego magazynu, które nigdy wcześniej nie były wystawiane (w tym unikatowe zabytki archeologiczne). Wydarzenie zakończyła prezentacja multimedialna ukazująca historię muzeum od tzw. kuchni oraz proces przygotowywania wystaw organizowanych na przestrzeni lat przez suskie muzeum. Ekspozycję można oglądać do końca listopada br.
  9. Trwa proces regulacji stanu prawnego gruntów zajętych pod drogi gminne i wewnętrzne. We wrześniu br. Gmina Sucha Beskidzka otrzymała kolejne, prawomocne już decyzje Wojewody Małopolskiego, stwierdzające nabycie prawa własności działek zajętych pod drogi wewnętrzne: ul. Świerkowa oraz ul. Leśna. Na ich podstawie do Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Suchej Beskidzkiej, zostały złożone wnioski o wpisanie własności działek, na rzecz Gminy.
    Postępowania komunalizacyjne prowadzone są przez Wojewodę Małopolskiego po złożeniu odpowiednio przygotowanych wniosków przez Gminę.
     
  10. Zakończone zostały roboty drogowe związane z  modernizacją pierwszego odcinka  ul. Kubasy (Zasypnica) w Suchej Beskidzkiej. W ramach zadania na odcinku o długości 200 m wykonana została nowa nawierzchnia asfaltowa oraz wyrównane i uzupełnione pobocza. Koszt realizacji robót wyniósł 74 932,22 zł brutto, z czego 30 000,00 zł stanowi dofinansowanie ze środków budżetu Województwa Małopolskiego.
     
  11. Na zlecenie Burmistrza Miasta wykonane zostały prace remontowe oraz konserwacyjne balustrad mostu nad potokiem Stryszawka do ul. Za wodą , a także balustrad przepustów w ciągu ulicy Sumerówka i ul. Górskiej. Łączny koszt wykonanych robót stanowił kwotę 26 498,00 zł brutto.
     
  12. W ramach realizacji porozumienia zawartego w dniu 26 lipca 2019 roku pomiędzy Gminą Sucha Beskidzka, a Ministrem Przedsiębiorczości i Technologii dotyczącego Programu STOP SMOG, realizowanego przy udziale środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów, do dnia 26 września wykonane zostały 23 inwestycje związane z termomodernizacją budynków mieszkalnych jednorodzinnych, a 9 jest w trakcie realizacji. Zakres robót wynika ze sporządzonych wcześniej audytów energetycznych i może obejmować m.in. wymianę kotłów centralnego ogrzewania i modernizację, docieplenie ścian, wymianę stolarki okiennej i drzwi zewnętrznych. Zgodnie z ustawą o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, średni koszt przedsięwzięcia niskoemisyjnego w jednym budynku mieszkalnym jednorodzinnym, nie może przekroczyć kwoty 53 000 złotych plus 10% wkładu własnego beneficjenta. Ze względu na wzrost cen usług i materiałów budowlanych, ustalona w 2019 roku kwota znacznie ogranicza zakres koniecznych do wykonania prac, a w niektórych przypadkach wręcz uniemożliwia realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego.  Termomodernizacje realizowane w ramach programu STOP SMOG są finansowane w 70% ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów oraz w 30 % z budżetu Gminy. Dodatkowo 10% od łącznej kwoty stanowi wkład własny właściciela nieruchomości.
     
  13. Na podstawie upoważnień Burmistrza Miasta, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przyjmuje i rozpatruje wnioski o dodatek węglowy. Zgodnie z nowelizacją ustawy  o dodatku węglowym, która weszła w życie 20 września br., wnioski rozpatrywane są wg zasady - jeden dodatek na jeden adres. W przypadku gdy wnioski o wypłatę dodatku węglowego złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego z tym samym adresem zamieszkania, dodatek ma być wypłacany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski mają pozostać bez rozpatrzenia. Do dnia 27 września 2022 r. do MOPS wpłynęło 1274 wnioski, dotychczas rozpatrzono pozytywnie 784 na łączną kwotę 2 352 000 złotych. Środki te zostaną przekazane na konta wnioskodawców 27 września, czyli dzisiaj.  
     
  14. W związku z rozwiązaniem umowy o pracę na mocy porozumienia stron z powodu przejścia na nauczycielskie świadczenia kompensacyjne obecnej Pani Dyrektor, zarządzeniem z dnia 29 sierpnia 2022 roku Burmistrz Miasta ogłosił konkurs na stanowisko dyrektora Miejskiego Przedszkola Samorządowego w Suchej Beskidzkiej. W wyznaczonym terminie, tj. do 23 września do godz. 13.00, nie wpłynęła żadna oferta. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, konkurs zostanie ogłoszony ponownie.
     
  15. W dniu 20 września 2022 r. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka upoważnił Kierownika i pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej do prowadzenia postepowań w sprawach  dotyczących wypłaty dodatku dla gospodarstw domowych, o którym mowa w art. 24 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacja na rynku paliw. Dodatek ten przysługuje w wysokości:
    * 3000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe zasilany peletem drzewnym lub innym rodzajem biomasy, z wyłączeniem drewna kawałkowego;
    * 2000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł olejowy;* 1000 złotych – w przypadku gdy główne źródło ciepła zasilane jest drewnem kawałkowym;
    * 500 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł gazowy zasilany skroplonym gazem LPG;
    Wniosek o wypłatę dodatku składa się w terminie do dnia 30 listopada 2022 r., wnioski złożone po tym terminie pozostawione zostaną bez rozpatrzenia. Na dzień 27 września 2022 r. pracownicy MOPS przyjęli 98 wniosków.
     
  16. Na zlecenie Burmistrza Miasta w dniach od 20 do 22 września 2022 r., Zakład Komunalny przeprowadził na terenie miasta drugą w roku bieżącym zbiórkę odpadów wielkogabarytowych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Łącznie zebrano 70,5 tony odpadów, a koszt przeprowadzonej zbiórki wyniósł 76 393,80 zł.
    Zgodnie z regulaminem utrzymania porządku i czystości w gminie Sucha Beskidzka w bieżącym roku przeprowadzone zostały dwie zbiórki odpadów wielkogabarytowych podczas których zebrano łącznie ponad 147 ton odpadów. Koszty odbioru oraz utylizacji wyniosły 158 846,28 zł.