Przejdź do stopki

Sejm zmienił ustawę o tzw. dodatku węglowym

Treść

W piątek (2 września) Sejm przyjął projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Zawarte w niej zapisy rozszerzają katalog źródeł ciepła objętych dofinansowaniem, a także jednoznacznie określają kto może ubiegać się o wsparcie, precyzując termin „gospodarstwo domowe”.

W ustawie z 5 sierpnia 2022 roku o dodatku węglowym przyjęto, że jednorazowy dodatek w wysokości 3 tys. zł przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe zasilane paliwami stałymi wpisane lub zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Uchwalona przez Sejm ustawa o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw przewiduje, że dodatek w wysokości 3 tys. zł przysługiwać będzie również osobom, których domy ogrzewane są za pomocną kotłów na paliwo stałe zasilanymi peletem drzewnym lub innym rodzajem biomasy, z wyłączeniem drewna kawałkowego. Dodatek w wysokości 2 tys. zł wprowadzono dla gospodarstw domowych korzystających z kotła olejowego, a 1 tys. zł gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia albo piec kaflowy, zasilane drewnem kawałkowym. Natomiast dodatek w kwocie 500 zł mają otrzymać gospodarstwa gdzie głównym źródłem ciepła jest kocioł gazowy zasilany skroplonym gazem LPG.

Dotychczasowe przepisy nie precyzowały kto i na jakich zasadach może ubiegać się o dodatek węglowy, a w szczególności w przypadku gdy dwa gospodarstwa domowe mieszkają pod jednym dachem i korzystają z tego samego źródła ogrzewania. Przyjęty przez Sejm projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw zapisano, że przez gospodarstwo domowe rozumie się osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) albo osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe). Aby jednak rozwiązać wszelkie wątpliwości zaznaczono, że w przypadku gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, jeden dodatek dla gospodarstw domowych przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem. Tym samym gdy wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania, to dodatek ten jest przyznawany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku gospodarstwa wieloosobowego. Ustawodawcy zaznaczyli, że takie rozwiązanie ma przeciwdziałać celowemu lub sztucznemu dzieleniu gospodarstw domowych, aby otrzymać więcej dodatków. Inna poprawka przewiduje, że informacje zamieszczone we wniosku o wypłatę dodatku składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Teraz nad przyjętymi przez Sejm zapisami ustawy będzie obradował Senat.

Wojciech Ciomborowski