Przejdź do stopki

Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym

Treść

W okresie pomiędzy XXXVIII a XXXIX sesją Rady Miasta Sucha Beskidzka (tj. od od 26 lutego 2022 r. do 31 marca 2022 r.) najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka oraz jednostki podległe stanowią następujące sprawy:

  1. Burmistrz Miasta zarządzeniami z dnia 28 lutego 2022 r. i 17 marca 2022 r.  dokonał zmian w uchwale budżetowej Gminy Sucha Beskidzka na 2022 r. i w planie finansowym budżetu gminy polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek oraz dotacji celowych.
    - plan dochodów po zmianie wyniósł - 55 270 460,98 zł
    - plan wydatków po zmianie wyniósł - 59 750 755,31 zł
     
  2. W marcu br. zakończył się proces podpisywania umów z firmą Enea S.A. na zakup energii elektrycznej w latach 2023-2024, które zostały zawarte w wyniku przetargu nieograniczonego przeprowadzonego przez firmę Voltra Sp. z o.o. Postępowanie zakupowe zostało wszczęte 3 listopada 2021 r. i było prowadzone w imieniu grupy zakupowej obejmującej 65 podmiotów, w tym Gminę Sucha Beskidzka wraz jej jednostkami organizacyjnymi oraz Regionalnym Zakładem Przetwarzania Odpadów w Suchej Beskidzkiej. Do przetargu przystąpił tylko jeden oferent tj. firma Enea S.A. z Poznania. W wyniku rozstrzygnięcia przetargu w dniu 15 grudnia 2021 r. oferta została zaakceptowana. Umowy zakupu energii elektrycznej, które będą obowiązywać w latach 2023-2024, zawierają następujące ceny jednostkowe brutto za 1 MWh: oświetlenie uliczne – 790,89 zł, taryfy grupy C – 895,44 zł, taryfy grupy B (zasilanie stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków) – 917,58 zł. Uzyskane w przetargu grupowym ceny są ok dwu i półkrotnie wyższe od cen obowiązujących do końca 2022 roku.  Ze względu na uregulowania prawne, umowy zawarte z firmą Enea S.A. nie obejmują usługi przesyłu energii elektrycznej, która jest realizowana na podstawie umów zawartych z operatorem sieci elektroenergetycznej tj. firmą Tauron Dystrybucja S.A.
     
  3. Na terenie oczyszczalni ścieków uruchomiona została instalacja odpylająca stanowiąca wyposażenie hali, w której przetwarzane są osady ściekowe. Instalacja służy do redukcji z powietrza związków wapnia, a do oczyszczonego w ten sposób powietrza może być dozowany preparat redukujący uciążliwości zapachowe powstałe w procesie produkcyjnym. Dozowanie środka jest regulowane i dostosowane do aktualnych potrzeb. Uruchomienie instalacji bardzo korzystnie wpłynęło na otoczenie i poprawę warunków pracy. Wykonawcą instalacji była firma „Eko-Win” z Katowic wyłoniona w postępowaniu w formie zapytania ofertowego. Wartość zrealizowanej inwestycji zgodnie z umową wyniosła 158 670,00 zł brutto. Inwestycja została sfinansowana ze środków własnych Zakładu Komunalnego.
     
  4. Sztuczne mrożenie lodowiska „Biały Orlik" zostało zakończone w dniu 28 lutego 2022 r. Jednocześnie zamknięty został jedenasty już sezon jego eksploatacji, stwarzający alternatywę aktywnego spędzania czasu. W okresie od 6 grudnia 2021 r. do 28 lutego 2022 r. odnotowano łącznie ponad 10 tysięcy wejść na lodowisko. Łączne przychody ze sprzedaży biletów oraz wypożyczalni łyżew wyniosły 95.122,00 zł brutto, natomiast  koszty bieżącego funkcjonowania lodowiska zamknęły się kwotą 97.340,69 zł brutto. Warto dodać, że w tym sezonie, podobnie jak w ubiegłym, w ramach organizacji zajęć wychowania fizycznego , z lodowiska bezpłatnie korzystały dzieci i młodzież z suskich szkół.
     
  5. W dniu 28 lutego 2022 r. Burmistrz Miasta zawarł umowę z firmą iSan Marcin Jacyszyn ze Skawicy na opracowanie dokumentacji projektowej przepompowni wody oraz sieci wodociągowej przy ul. Błądzonka w Suchej Beskidzkiej. Koszt zleconej dokumentacji projektowej stanowi kwotę 68 000,00 zł brutto, a termin jej opracowania ustalono na  30 września br. Z tą samą firmą zawarta została umowa na opracowanie dokumentacji projektowej sieci kanalizacji sanitarnej w rejonie ulicy Podksięże w Suchej Beskidzkiej. Koszt zleconej dokumentacji projektowej stanowi kwotę 32 000,00 zł brutto, a termin realizacji umowy upływa 31 sierpnia br.
     
  6. W dniu 1 marca 2022 r. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł porozumienie z Powiatowym Urzędem Pracy na realizację prac społecznie-użytecznych. W okresie od 1 marca do 30 listopada 2022 roku aktywizacją objętych zostanie 6 osób bezrobotnych, które w wymiarze 10 godzin tygodniowo będą wykonywać prace porządkowe na terenie miasta i w gminnych budynkach użyteczności publicznej. Szacunkowe koszty realizacji zadania w skali roku wyniosą 21.600,00 zł i są finansowane z dwóch źródeł: kwotę 12.960,00 zł, tj. 60 % kosztów, pokrywa Powiatowy Urząd Pracy - pozostałe 40%, tj. 8.640,00 zł, stanowią środki własne gminy. Realizatorem porozumienia jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.
     
  7. W ramach realizacji programu STOP SMOG Burmistrz Miasta zawarł umowę z firmą Belweder Pana Michała Markiewicza z Krakowa na sporządzenie audytów energetycznych oraz świadectw charakterystyki energetycznej dla 12 jednorodzinnych budynków mieszkalnych zlokalizowanych w Suchej Beskidzkiej. Dokumentacja ta stanowić będzie podstawę do ogłoszenia przetargu nieograniczonego na przeprowadzenie termomodernizacji tych budynków. Koszt zleconych opracowań stanowi kwotę 13 200,00 zł brutto, a termin wykonania mija 7 kwietnia 2022 r.
     
  8. W siedzibie OSP Sucha Beskidzka Błądzonka, w dniu 10 marca br. (po rocznej przerwie spowodowanej pandemią)  przeprowadzone zostały miejskie eliminacje kolejnej edycji Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej „Młodzież Zapobiega Pożarom”.
    W eliminacjach wzięło udział 19 uczniów, a uczestnicy turnieju rywalizowali w dwóch kategoriach wiekowych. Zwycięzcy każdej z kategorii uzyskali awans do eliminacji powiatowych Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej, które odbędą się 31 marca 2022 roku w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Suchej Beskidzkiej. Laureaci otrzymali okolicznościowe statuetki, a wszyscy uczestnicy dyplomy i nagrody rzeczowe ufundowane przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka.
     
  9. Aktem notarialnym zawartym w dniu 10 marca 2022 r. Burmistrz Miasta dokonał zamiany działki ewidencyjnej nr 7338 / 2 o powierzchni 221 m2, na działki ewidencyjne: nr 7339/2 i nr 7340/2 o łącznej powierzchni 397 m2, położone przy ul. Podksięże w Suchej Beskidzkiej. Zamiana zakończyła wieloletni proces regulowania stanów prawnych gruntów zajętych pod drogi w tym rejonie miasta. W wyniku przedmiotowej transakcji, Gmina Sucha Beskidzka wypłaciła właścicielowi działek nr 7339 / 2 i nr 7340 / 2  kwotę 8.671,14 zł, ze względu na różnicę powierzchni nieruchomości i ich wartości określonych na podstawie sporządzonego operatu szacunkowego.
     
  10. Kontynuując regulację stanu prawnego nieruchomości zajętych pod drogę do os. Śpiwle, która została wyremontowana w roku ubiegłym, w dniu 11 marca 2022 r. Burmistrz Miasta zawarł umowę w formie aktu notarialnego dotyczącą nieodpłatnego nabycia przez Gminę Sucha Beskidzka prawa własności nieruchomości stanowiącej działkę ewidencyjną nr 109 / 5 o powierzchni 226 m2.
     
  11. W wyniku rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na budowę infrastruktury sportowej na terenie Miejskiego Centrum Sportu i Rekreacji „Babia Góra” w Suchej Beskidzkiej, w dniu 14 marca 2022 r. została wybrana oferta złożona przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Gretasport Ilona Stańczyk z Dąbrowy Górniczej. Cena brutto wybranej oferty wynosi 5 188 946,13 zł. Umowa z wybranym wykonawcą została zawarta w dniu 18 marca 2022 r.  Zakres zamówienia obejmuje w szczególności budowę: boiska piłkarskiego o nawierzchni z trawy syntetycznej, boiska treningowego o nawierzchni z trawy naturalnej o wymiarach 38 m x 62 m, dwóch kortów tenisowych o nawierzchni z trawy syntetycznej o wymiarach 18,27 m x 36,57 m każdy, oświetlenia, utwardzeń, odwodnienia oraz dostawę i montaż kompletnego wyposażenia boisk i kortów. Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia, wykonawca jest zobowiązany do jego wykonania w terminie do 9 miesięcy od daty zawarcia umowy.
     
  12. Burmistrz Miasta zawarł w dniu 14 marca br. umowę na bieżące utrzymanie placów zabaw zlokalizowanych na terenie naszego miasta. Umowa obejmuje wykonywanie napraw i konserwacji urządzeń zabawowych oraz pozostałego wyposażenia placów zabaw w okresie od 15 marca 2022 r. do 15 listopada 2022 r. Koszt zleconych robót stanowi kwotę 6.000,00 zł brutto.
     
  13. W ramach przebudowy i modernizacji budynku mieszkalnego przy ul. Makowskiej 24 w Suchej Beskidzkiej, Burmistrz Miasta zawarł umowę z firmą iSan Marcin Jacyszyn ze Skawicy na opracowanie dokumentacji projektowej wewnętrznej instalacji gazowej w tym budynku. Koszt zleconego projektu stanowi kwotę 6 150,00 zł brutto, a termin jego opracowania mija w dniu 30 czerwca br.
     
  14. W dnu 24 marca br. odbyło się posiedzenie Rady Społecznej Miejskiej Przychodni Zdrowia. Rada Społeczna jest organem inicjującym i opiniodawczym. Z mocy ustawy Radzie przewodniczy Burmistrz Miasta. Podczas spotkania zaopiniowano sprawozdanie merytoryczne i finansowe przychodni za 2021 r. oraz przyjęto plan finansowy na rok 2022. W ocenie Rady Społecznej, Miejska Przychodnia Zdrowia w Suchej Beskidzkiej realizuje swoje zadania statutowe na dobrym poziomie, a sprawozdanie finansowe zostało zaopiniowane bez uwag.
     
  15. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł w dniu 25 marca 2022 r. umowę z Firmą  Organizacja Zarządzanie Nadzór Budowlany Roman Madej z Kalwarii Zebrzydowskiej na pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego nad budową infrastruktury sportowej w Suchej Beskidzkiej w ramach zadania p.n. „Budowa i modernizacja obiektów sportowo – rekreacyjnych na terenie Centrum Sportu Babia Góra”. Zgodnie z zapisami umowy firma będzie sprawowała nadzór nad prawidłową realizacją pełnego zakresu robót, za wynagrodzeniem w kwocie 40 000 zł brutto.
     
  16. Na zlecenie Burmistrza Miasta Zakład Komunalny zakupił i dostarczył 39 szt. pojemników przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w kolorach: żółty, zielony, niebieski i pojemności 1100 l oraz 10 pojemników o takiej samej pojemności w kolorze szarym przeznaczonych do zbierania odpadów pozostałych po segregacji. Koszty zakupu nowych pojemników wynoszą 25.306,05 złotych, zastąpią one dotychczas użytkowane pojemniki typu igloo.
     
  17. Zarządzeniem z dnia 29 marca 2022 r. Burmistrz Miasta  przedstawił Radzie Miasta sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy za 2021 r. oraz informację o stanie mienia komunalnego. Sprawozdanie zawiera część opisową z realizacji dochodów i przychodów za 2021 r. w wysokości 60 175 031,71 zł oraz wydatków i rozchodów na kwotę 56 159 639,24 zł. Szczegółowo opisana została realizacja zadań inwestycyjnych, których wartość wyniosła 6 350 876,75 zł  oraz programów i projektów  w oparciu o środki unijne. Dodatkowymi załącznikami są sprawozdania zakładu budżetowego, instytucji kultury oraz Miejskiej Przychodni Zdrowia. Sprawozdanie zostało przesłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie w celu zaopiniowania.
     
  18. Gmina Sucha Beskidzka została Laureatem Plebiscytu „Fundusze Europejskie są w Małopolsce”, za realizacje dwóch projektów: Budowa Centrum Kultury i Filmu im. Billy’ego Wildera oraz za przeprowadzenie  prac konserwatorskich i renowacyjnych zespołu zamkowo-parkowego w Suchej Beskidzkiej. Celem Plebiscytu jest wybór najlepszych przedsięwzięć zrealizowanych z pomocą środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 i pokazanie Beneficjentów, którzy poprzez swoje inicjatywy aktywnie włączyli się w rozwój Małopolski. Ogłoszenie wyników Plebiscytu odbyło się 30 marca br. w Operze Krakowskiej. Nagrodę honorową – dwie pamiątkowe statuetki dla Miasta Sucha Beskidzka odebrał burmistrz Stanisław Lichosyt. 
     
  19. W wyniku ataku Rosji na Ukrainę tysiące obywateli tego państwa straciło dach na głową lub w obawie o własne życie zdecydowało się na ucieczkę z kraju ogarniętego wojną. Zdecydowana większość uchodźców z Ukrainy, którzy uciekli przed koszmarem wojny znalazła schronienie w Polsce, w tym także w Suchej Beskidzkiej, korzystając z pomocy i gościnności mieszkańców naszego miasta. Obecnie na terenie Suchej Beskidzkiej przebywa 234 zarejestrowanych uchodźców wojennych, którzy zakwaterowani  są w domach prywatnych, a także w obiektach prowadzonych przez podmioty  gospodarcze, w tym w hotelu Monttis, gdzie schronienie znalazło najwięcej osób.
     
  20. Na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej przyjmowane są wnioski o pomoc w postaci jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 300 zł na osobę. Na dzień 30 marca 2022 r. przyjętych zostało 76 wniosków dla 175 osób. Przyjmowane są również m.in. wnioski o przyznanie świadczeń rodzinnych oraz opłaty obiadów dla dzieci w szkołach. Ponadto na podstawie Zarządzenia Burmistrza Miasta z 22 marca 2022 nr 1182/22 Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej dokonuje wypłat świadczeń pieniężnych mieszkańcom miasta i innym osobom, które zapewniły na terenie Suchej Beskidzkiej zakwaterowanie i wyżywienie uchodźcom wojennym z Ukrainy. Wnioski dotyczące ww. świadczeń przyjmowane są w Referacie Spraw Społecznych UM, gdzie odbywa się wstępna weryfikacja.
     
  21. W Miejskiej Świetlicy Profilaktycznej zostały zorganizowane zajęcia opiekuńczo-wychowawcze dla dzieci uchodźców wojennych z Ukrainy. Ponadto od 22 marca w Szkole Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II funkcjonuje oddział przygotowawczy dla dzieci z pierwszego etapu edukacyjnego, które stanowią najliczniejszą grupę wśród ukraińskich uczniów zgłoszonych do naszych szkół. Wsparciem dla uczniów tego oddziału jest osoba posługująca się językiem ukraińskim, która została zatrudniona na stanowisku pomocy nauczyciela. Dodatkowo w każdej ze szkół zostaną zorganizowane zajęcia z języka polskiego dedykowane uczniom, którzy nie znają języka polskiego. Obecnie w naszych szkołach uczy się w sumie trzydziestu jeden uczniów w tym dwudziestu sześciu uczniów w Szkole Podstawowej nr 1, czworo w Szkole Podstawowej nr 2 oraz jedno w oddziale przedszkolnym w szkole filialnej.
     
  22. Od środy 16 marca obywatele Ukrainy, którzy uciekli ze swojego kraju z powodu działań wojennych, mogą ubiegać się o nadanie numeru PESEL, dzięki któremu  mogą m. in. kontynuować naukę, podjąć pracę, otrzymać pomoc medyczną a także korzystać ze wszystkich usług polskiej e-administracji. W pokonywaniu barier językowych podczas składania wniosków o PESEL, pomagają studenci Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej. Do 30 marca br. w suskim Urzędzie Miasta, uchodźcom nadano już 232 numery PESEL.
     
  23. Przy współpracy z druhami z Ochotniczej Straży Pożarnej Sucha Beskidzka – Miasto oraz Sucha Beskidzka – Błądzonka uruchomiony został miejski punkt zbiórki darów na rzecz mieszańców Ukrainy działający w remizie strażackiej OSP Sucha Beskidzka – Miasto zlokalizowanej przy rynku. Dary przyjmowane są w środy w godz. 17.00 - 19.00 oraz w soboty w godz. 10.00 - 12.00.
     
  24. W dniu 29 marca br. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na budowę i modernizację 4 dróg na terenie miasta Sucha Beskidzka tj. ul. Kolejowej; ul. Błądzonka do skrzyżowania z ul Lipową o długości ok. 920 m; ul. Starzeńskiego - fragment końcowy drogi o długości ok. 700 oraz drogi dojazdowej do budynków mieszkalnych za  Szpitalem. Postępowanie jest prowadzone w trybie podstawowym bez negocjacji. Termin składania ofert upływa 13 kwietnia br. o godz. 8:00. Zakres zamówienia obejmuje m.in. wykonanie podbudowy drogi, nawierzchni asfaltowej, odwodnienia, utwardzenia poboczy a w przypadku ul. Kolejowej również przebudowę kolidującego odcinka sieci elektroenergetycznej. Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia wybrany wykonawca będzie zobowiązany do zrealizowania zamówienia w terminie do 7 miesięcy od daty zawarcia umowy. Zadanie jest dofinansowane z Programu Rządowy Fundusz Polski Ład.