Przejdź do stopki

Złożenie deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków jest obowiązkowe

Treść

Przypominamy, że 1 lipca Główny Urząd Nadzoru Budowlanego uruchomił Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków, nakładając na właścicieli i zarządców budynków zamieszkałych i niezamieszkałych obowiązek rejestrowania posiadanych źródeł ciepła.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków ma usprawnić i zarazem ujednolicić rejestrowanie posiadanych przez mieszkańców, firmy i instytucje źródeł ciepła i wspierać proces wymiany przestarzałych, nieekologicznych pieców (tzw. kopciuchów) na spełniające coraz bardziej restrykcyjne normy. Zgodnie z przepisami właściciele i zarządcy budynków powstałych przed 1 lipca br. mają czas na złożenie deklaracji do końca czerwca przyszłego roku, a właściciele nowych budynków muszą to uczynić w terminie do 14 dni od otrzymania pozwolenia na jego użytkowanie. Jednak nie warto zwlekać z wywiązaniem się z ustawowego obowiązku. Na podstawie wypełnionych deklaracji samorząd będzie posiadał informacje o ilości przestarzałych źródeł ciepła, które wymagają wymiany. W rezultacie będzie mógł na bieżąco analizować sytuację na terenie miasta i podejmować dalsze  skuteczne działania zmierzające do poprawy jakości powietrza, w tym wspierające mieszkańców w realizacji przedsięwzięć proekologicznych (np. przyznawanie dopłat).    

Deklaracje można składać w formie elektronicznej, czyli przez internet (za pośrednictwem systemu teleinformatycznego CEEB zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa, korzystając w szczególności z Profilu Zaufanego). Jest to najszybszy i najwygodniejszy sposób. Oprócz tego, że pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, to niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest to, że deklarację można złożyć nie wychodząc z domu. Dopuszczalne jest również składanie deklaracji w formie papierowej. Wypełniony dokument można wysłać listem albo złożyć osobiście w Urzędzie Miasta Sucha Beskidzka, czyli zgodnym z lokalizacją budynku. Osoby, które mają trudności z samodzielnym wypełnieniem deklaracji mogą skorzystać z pomocy Ekodoradcy.

Zgodnie z ustawą o termomodernizacji deklaracja zawiera takie informacje jak imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby, adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw. Znajdują się w niej także informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw, ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach oraz opcjonalnie numer telefonu i adres e-mail właściciela lub zarządcy.

Deklarację można pobrać i wydrukować ze strony: https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq#.