Przejdź do stopki

„Piotruś Pan” z muzyką na żywo na deskach Centrum Kultury i Filmu

Treść

Talent, pasja i pracowitość, charakteryzują młodzież, która w trakcie wakacji wzięła udział w warsztatach teatralno-muzycznych zorganizowanych przez suskie Stowarzyszenie Meloarte przy współpracy z miejską jednostką kultury Centrum Kultury i Filmu. Ich zwieńczeniem były dwa, porywające spektakle teatralne z muzyką na żywo „Piotruś Pan” wystawione na scenie Centrum Kultury i Filmu.

Od lat z inicjatywy Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w Sali Rycerskiej Suskiego Zamku, na dziedzińcu zamkowym, a od marca bieżącego roku również w nowo wybudowanym Centrum Kultury i Filmu odbywają się cykliczne i okazjonalne wydarzenia kulturalne. Samorząd jest przy tym otwarty na współpracę z zewnętrznymi podmiotami, które działają na szerokorozumianym polu kultury. Przypomniał o tym Burmistrz Miasta w trakcie uroczystego otwarcia Centrum Kultury i Filmu. Wspomniał, że największą nagrodą za wysiłek organizacyjny i finansowy włożony w realizację przedsięwzięcia będą nie słowa uznania, lecz fakt, że obiekt będzie przez mieszkańców odwiedzany i będzie tętnił życiem do późnych godzin wieczornych. Nawiązanie przez CKiF współpracy ze Stowarzyszeniem Meloarte wpisuje się w misję tej instytucji kultury i współpracę z organizacjami pozarządowymi. - Naszym głównym celem jest działanie na rzecz rozwoju młodych talentów. Chcemy, aby poczynania stowarzyszenia podążały w kierunku nawiązywania kontaktów, wpierania pomiędzy organizacjami oraz indywidualnymi twórcami – przekazują członkinie założonego przez niego w ubiegłym roku Stowarzyszenia Meloarte Sylwia Kopacz i Dagmara Książek – Lisicka. Pozyskały grant w ramach projektu „Małopolski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej - Subregion Podhalański” na realizację warsztatów teatralno-muzycznych, których ukoronowaniem od początku było wystawienie spektaklu. – Chciałyśmy przeprowadzić kilka zajęć w Centrum Kultury i Filmu. Jesteśmy młodym stowarzyszeniem. Realizowałyśmy pierwszy projekt, a spotkałyśmy się z ciepłym przyjęciem, otwartością i dużym wsparciem. Młodzież otrzymała możliwość nie tylko odbycia prób, ale i występu na wielkiej scenie – mówi Sylwia Kopacz.

W wyniki castingu do udziału w warsztatach teatralno-muzycznych wzięły udział 23 osoby. Do grupy muzycznej zakwalifikowały się Hubert Targosz, Zuzanna Ocieczek, Aleksandra Tondyra, Natalia Kruźlak (skrzypce/wokal), Maria Jania, Oliwia Kłoda, Mariola Miśkowiec ( skrzypce), Małgorzata Kubies, Julia Stanaszek, Zuzanna Pocztowska, Magdalena Małecka, Kinga Tatara (wiolonczela), Julia Kopacz (fortepian), a za reżyserię dźwięku odpowiadał  Piotr Manik. Opiekę nad tą grupą sprawowała Katarzyna Książek, altowiolistka, absolwentka  Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie, obecnie solistka Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Laureatka licznych konkursów Ogólnopolskich jak i Międzynarodowych oraz dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W trakcie spektakli gościnnie wystąpił Przemysław Smaczny, absolwent Instytutu Jazzu i Muzyki Rozrywkowej na Akademii Muzycznej w Katowicach, który na stałe współpracuje z gwiazdami polskiej sceny muzycznej: Piotrem Rubikiem, Kubą Sienkiewiczem oraz Robertem Janowskim. Koncertował na licznych festiwalach międzynarodowych i krajowych oraz brał udział w kilkudziesięciu sesjach nagraniowych , zarówno studyjnych jak i telewizyjnych.

Do grupy aktorskiej zaproszono po castingu osiem osób. – Założeniem warsztatów było stworzenie młodzieży warunków do zabawy ciałem, mową i obycia się ze sceną. Od początku planowaliśmy wystawienie „Piotrusia Pana”. Nabór nie był jednak prowadzony pod takim kątem. Młodzieży idealnie udało się wstrzelić w role i dziś nikt nie wyobraża sobie, aby ktoś inny odgrywał te role – mówi Sylwia Kopacz. Rolę Piotrusia Pana powierzono Marcelinie Kubańskiej, Wendy – Natalii Koper, Michała – Patrycji Kłodzie, Janka – Hannie Klimowskiej, mamy – Natalii Bąbol, kapitana Haka – Aleksandrze Mamcarz, piratów – Natalii Bąbol i Weronice Bąbol, a Dzwoneczka – Emilii Kopacz.

Młodzi aktorzy wykonali dużo ciężkiej pracy pod okiem Edyty Kucak – absolwentki szkoły aktorskiej SPOT, magistra filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim, posiadającej wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi.  Podczas cotygodniowych wielogodzinnych warsztatów ich uczestnicy stworzyli spójną, grupę przyjaciół, która wspierała się wzajemnie. W trakcie zajęć nie brakowało bowiem kryzysów, ale i budowania osobowości i charakterów. A radość po wystawieniu musicalu była ogromna. Tym większa, że wejściówki na pierwszy spektakl (odbył się 8 sierpnia) rozeszły się błyskawicznie. Dlatego zdecydowano się wystawić „Piotrusia Pana” drugi raz (30 sierpnia) i ponownie widownia Centrum Kultury i Filmu wypełniła się.

Publiczność od początku przedstawienia była zachwycona. Każdy takt wykonywanej po mistrzowsku muzyki na żywo czarował publiczność, która z zainteresowaniem śledziła grę aktorów. Przemyślana scenografia, dobrze ograna światłem była jej dopełnieniem. Drugą częścią musicalu był koncert muzyki filmowej. W utworze „Bella, Beauty and The Beast, Be Our Gest” zaprezentowały się Natalia Kruźlak, Zuzanna Ocieczek i Aleksandra Tondyra, a „Shallow” brawurowo wykonali Natalia Kruźlak i Hubert Targosz, którym towarzyszyła Natalia Koper, wykonując taniec współczesny. Hubert Targosz zaśpiewał jeszcze energetyczny „Uptown funk”. Publiczność była tak bardzo zachwycona koncertem, że muzycy, nie kryjąc radości, kilkukrotnie bisowali.

Wojciech Ciomborowski