Przejdź do stopki

Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym

Treść

W okresie pomiędzy XXV a XXVI sesją Rady Miasta Sucha Beskidzka najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka oraz jednostki podległe stanowią następujące sprawy:

  1. Burmistrz Miasta zarządzeniem z dnia 29 stycznia 2021 r. dokonał zmian w uchwale budżetowej gminy Sucha Beskidzka i w planie finansowym budżetu polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek|
     
    • Plan dochodów po zmianie wyniósł - 50.745.340,63 zł
    • Plan wydatków po zmianie wyniósł - 49.576.170,63 zł
       
  2. W dniu 1 lutego br. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł umowę z Powiatem Suskim, której przedmiotem jest udzielenie pomocy finansowej w formie dotacji celowej z przeznaczeniem na dofinansowanie bieżącej działalności Krytej Pływalni w Suchej Beskidzkiej. Kwota dotacji z budżetu gminy wynosi do 250.000,00 zł i zostanie przekazana w trzech transzach:
    - pierwsza w wysokości 25.000,00 zł - do dnia 31.03.2021 r.;
     - druga w wysokości 100.000,00 zł - do dnia 30.06.2021 r.;
     - trzecia w wysokości 125.000,00 zł w terminie 14 dni od dnia rozliczenia wydatkowania pierwszej i drugiej transzy, które nastąpi nie później niż do dnia 30 lipca 2021 r.
     
  3. W dniu 1 marca 2021 r. basen w Suchej Beskidzkiej wznawia działalność po blisko rocznej przerwie spowodowanej stanem epidemii i likwidacją zakładu budżetowego prowadzącego Krytą Pływalnię. Kryta Pływalnia, podobnie jak wszystkie inne tego typu obiekty funkcjonować będzie w ścisłym reżimie sanitarnym. Użytkownicy zobowiązani są do zasłaniania ust i nosa zarówno w strefie kas, jak i podczas przebierania się. Maseczki będzie można zdjąć dopiero udając się na halę basenową. Suski basen czynny będzie od poniedziałku do piątku w godzinach od 11.00 do 21.00 oraz w sobotę i niedzielę w godzinach od 9.00 do 21.00.
     
  4. Kontynuując działania w zakresie poprawy jakości powietrza, Burmistrz Miasta zawarł w miesiącu styczniu br. umowę z Instytutem Chemicznej Przeróbki Węgla w Zabrzu na wykonywanie badań próbek odpadów paleniskowych pobieranych przez Straż Miejską podczas kontroli w przypadku podejrzeń o spalanie niedozwolonych substancji. Cena za badanie jednej próbki popiołów w tym roku wynosi 490 zł netto (w ubiegłym roku koszt badania wynosił 450 zł netto).
     
  5. Na zlecenie Burmistrza Miasta firma RAB – FOL z Rabki wykonała i dostarczyła w miesiącu styczniu br. worki polietylenowe do segregacji odpadów. Koszt zakupu i dostawy wyniósł 19 926,00 zł brutto. Ponadto za kwotę 6 300,00 zł brutto zostały zakupione etykiety foliowe i folia transferowa służące do drukowania kodów kreskowych przyklejanych na worki w celu identyfikacji właścicieli odpadów segregowanych.
     
  6. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej od dnia 1 lutego 2021 r. rozpoczął przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego 500+ na nowy okres zasiłkowy, tj. od 1 czerwca 2021 r. do 31 maja 2022 r. Wnioski można składać drogą elektroniczną przez portal Emp@tia, kanały bankowości elektronicznej lub portal PUE ZUS, a od 1 kwietnia także osobiście lub za pośrednictwem poczty. Z uwagi na trwający stan epidemii, zwracamy się z prośbą do wszystkich zainteresowanych o ograniczenie osobistych wizyt w urzędzie i składanie wniosków drogą elektroniczną lub pocztową. Więcej informacji na temat nowego okresu zasiłkowego i świadczenia znajduje się na stronie internetowej Urzędu Miasta w zakładce „Informacje i komunikaty” oraz w zakładce „MOPS”.
     
  7. Na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz uchwał Rady Miasta w sprawie stawek podatkowych na rok 2021, zostało wydanych łącznie 5165 decyzji podatkowych, w tym 1302 dla osób zamieszkałych poza Suchą Beskidzką. W wydanych na rok 2021 decyzjach uwzględnione zostały zwolnienia podatkowe z tytułu stosowania ekologicznego ogrzewania budynków mieszkalnych dla 1494 osób na łączną kwotę 96.358,27 zł.
     
  8. Na terenie miasta decyzje podatkowe doręczane są przez pracowników Urzędu Miasta. W przypadku doręczenia wszystkich decyzji drogą pocztową koszt wysyłki wyniósłby blisko 44 tys. zł.
     
  9. Zarządzeniem z dnia 3 lutego 2021 roku Burmistrz Miasta przyznał dotację w kwocie 2.670 zł Miejskiemu Klubowi Sportowemu „Babia Góra” – sekcja narciarska na realizację zadania publicznego z zakresu wspierania i upowszechniania kultury fizycznej pod nazwą „Upowszechnianie sportów zimowych – zajęcia z narciarstwa alpejskiego”. Oferta na realizację ww. zadania została rozpatrzona w trybie pozakonkursowym.
     
  10.  W ramach ogłoszonego planu wsparcia gmin górskich z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka w dniu 11 lutego br. złożył wniosek o dofinansowanie inwestycji związanych z infrastrukturą turystyczną. Wniosek gminy Sucha Beskidzka obejmuje dalszą modernizację i renowację zespołu zamkowo-parkowego, w tym: wykonanie ogrzewania pomieszczeń Muzeum Miejskiego, zabezpieczeń przeciwpożarowych, renowację komnat muzealnych w zamku, renowację z odbudową elementów przyzamkowej oranżerii wraz z jej adaptacją na cele turystyczne, wykonanie pokrycia dachowego w muzeum etnograficznym „Domek Ogrodnika" oraz budowę przyzamkowego parkingu. Ostateczny zakres prac inwestycyjnych zależeć będzie od wysokości pozyskanych środków. Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów, dofinansowanie dla Gmin objętych programem może wynieść maksymalnie do 40% średniorocznej wartości wydatków inwestycyjnych poniesionych w latach 2016-2020. W przypadku Suchej Beskidzkiej jest to 4.785.000,00 zł i na taką kwotę został złożony wniosek.
     
  11.  W dniu 16 lutego 2021 r. zakończony został nabór kandydatów na rachmistrzów spisowych w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021. Swoje kandydatury zgłosiło trzynaście osób, w tym siedem to mieszkańcy Suchej Beskidzkiej. Kolejnym etapem przygotowania kandydatów jest szkolenie on-line, które będzie zakończone egzaminem. Cztery osoby, które uzyskają najlepszy wynik zostaną powołane na rachmistrza spisowego.
     
  12.   Burmistrz Miasta zarządzeniem z dnia 19 lutego 2021 r., po zapoznaniu się z oceną ofert dokonaną przez Komisję Konkursową, udzielił dotacji na zadania publiczne w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu w 2021 roku następującym podmiotom:
    - Beskidzkiemu Klubowi Karate w kwocie 16.000 zł;
    - Miejskiemu Klubowi Sportowemu „Babia Góra” na zadanie narciarstwo alpejskie w kwocie 17.000 zł;
    - Uczniowskiemu Klubowi Sportowemu „Jasień” w kwocie 9.000 zł;
    - Lidze Obrony Kraju - Zarząd Powiatowy w kwocie 3.645 zł;
    - Suskiemu Klubowi Lekkoatletycznemu w kwocie 12.000 zł.
    Łączna kwota udzielonych dotacji wynosi 57.648 zł. Zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu realizowane będą zgodnie ze złożonymi ofertami i zawartymi umowami, w terminie od 1 marca do 30 listopada 2021 r., z wyjątkiem LOK, który będzie realizował zadanie publiczne w terminie od 1 czerwca do 30 września 2021 r.
     
  13.  Na realizację projektów z zakresu rozwoju sportu w Gminie Sucha Beskidzka w 2021 roku złożonych zostało siedem ofert przez stowarzyszenia sportowe działające na terenie naszego miasta. W oparciu o ocenę przedstawionych propozycji dokonaną przez Komisję Konkursową, Burmistrz Miasta zarządzeniem z dnia 19 lutego 2021 r. przyznał dotacje następującym podmiotom:
    - Beskidzkiemu Klubowi Karate - w kwocie 10.000 zł;
    - Łuczniczemu Towarzystwu Sportowemu „Zamek Suski” w kwocie 18.000 zł;
    - Uczniowskiemu Klubowi Sportowemu „Dziadki” w kwocie 8.800 zł;
    - Miejskiemu Klubowi Sportowemu „Babia Góra” w kwocie 118.000 zł;
    - Uczniowskiemu Klubowi Sportowemu „Jasień” w kwocie 13.000 zł;
    - Suskiemu Klubowi Lekkoatletycznemu w kwocie 7.000 zł;
    - Lidze Obrony Kraju - Zarząd Powiatowy w kwocie 4.320 zł.
    Łączna kwota dotacji na rozwój sportu wynosi 179.120 zł. Projekty realizowane będą zgodnie ze złożonymi ofertami, na podstawie zawartych umów z ww. podmiotami.
     
  14.  W dniu 20 lutego br. odbyło się Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Ochotniczej Straży Pożarnej Sucha Beskidzka Miasto. W trakcie spotkania przyjęto sprawozdanie z działalności jednostki za rok 2020, a także zatwierdzony został plan działania i plan finansowy na rok 2021. Dokonano również wyboru: Zarządu, Komisji Rewizyjnej, delegatów na Zjazd Powiatowy i przedstawicieli do Zarządu Oddziału Miejskiego. Walne Zebranie OSP Sucha – Błądzonka zaplanowano na dzień 20 czerwca 2021 r. Działalność obu jednostek jako organizacji pożytku publicznego, jest finansowana w przeważającej części z budżetu miasta Sucha Beskidzka.
     
  15.  Zarządzeniem z dnia 24 lutego 2021 roku Burmistrz Miasta przyznał dotację w kwocie 3.000 zł Kołu Pszczelarzy Powiatu Suskiego „Mioduszyna” z siedzibą w Suchej Beskidzkiej na realizację zadania publicznego z zakresu ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego pn. „Poprawa pogłowia pszczoły miodnej oraz zapobieganie chorobom pszczół na terenie miasta Sucha Beskidzka poprzez odnowę gniazd pszczelich”. Oferta na realizację ww. zadania została rozpatrzona w trybie pozakonkursowym.
     
  16.  Zarządzeniem z dnia 25 lutego 2021 r. Burmistrz Miasta ogłosił konkurs na stanowisko dyrektora Muzeum Miejskiego w Suchej Beskidzkiej. Ogłoszenie o konkursie zostało opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej miasta oraz instytucji kultury . Termin składania ofert upływa w dniu 6 kwietnia 2021 r.
     
  17.  Wniosek złożony przez Burmistrza Miasta o dofinansowanie kosztów osobowych projektu „Lokalny Animator Sportu” został pozytywnie rozpatrzony przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. W ramach tego projektu od marca do listopada br. w Miejskim Centrum Sportu i Rekreacji „Babia Góra” zatrudniony zostanie animator sportu. Część kosztów zatrudnienia w wysokości 1.200 zł miesięcznie zostanie sfinansowana z programu ministerialnego.
     
  18.  W związku z planowaną przez Polską Spółkę Gazownictwa rozbudową gazociągu w rejonie ul. Błądzonka w Suchej Beskidzkiej, Burmistrz Miasta zlecił firmie iSan ze Skawicy wykonanie dokumentacji projektowej kotłowni gazowej w budynku Filii Szkoły Podstawowej nr 2 przy ul. Błądzonka. Obecnie budynek ten jako jeden z nielicznych już obiektów gminnych ogrzewany jest kotłem na paliwo stałe (ekogroszek). Zgodnie z zawartą umową dokumentacja projektowa wraz z pozwoleniem na budowę ma być dostarczona do 30 lipca 2021 r., a koszt jej wykonania wyniesie 7000 zł brutto.