Przejdź do stopki

Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym

Treść

W okresie pomiędzy XXI a XXII sesją Rady Miejskiej w Suchej Beskidzkiej najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka stanowią następujące sprawy:




  1. Burmistrz Miasta zarządzeniami z dnia 31 sierpnia, 13 i 16 września 2016 r.   dokonał zmian w uchwale budżetowej Gminy Sucha Beskidzka na 2016 r. i w planie finansowym budżetu gminy Sucha Beskidzka polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek oraz dotacji celowych.

            Plan dochodów po zmianie wyniósł        -  39.340 304,88 zł
            Plan wydatków po zmianie wyniósł        -  40.352.433.72 zł.
     
  2. Po zapoznaniu się  rekomendacją komisji konkursowej, Burmistrz Miasta zarządzeniem z dnia 31 sierpnia 2016 r.  powołał na stanowisko dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury – Zamek w Suchej Beskidzkiej Pana Grzegorza Wysmołka.  Dyrektor powołany został na okres pięciu lat, tj. od 1 września 2016 r. do 31 sierpnia 2021 r.
     
  3. W dniach od 2 do 5 września br. na zaproszenie burmistrza partnerskiego miasta Jászberény na Węgrzech delegacja naszego miasta uczestniczyła  w VI Targach Jasz Expo. Wizyta była okazją do spotkań i wymiany doświadczeń oraz omówienia nowych płaszczyzn współpracy.
     
  4. W dniu 3 września br. miasto Sucha Beskidzka promowało się w Krakowie podczas Dnia Otwartego TVP 3 Kraków w siedzibie telewizji. Z tej okazji  gospodynie z Suskiego Stowarzyszenie Kobiet "Samopomoc" oraz ze Stowarzyszenia Miłośników Regionu Suskiego "Skarbiec Suski" wzięły udział w Konkursie Małopolskich Potraw i Wyrobów Regionalnych.  Goście zwiedzający telewizyjne studia chętnie zatrzymywali się przy stoisku Suchej Beskidzkiej, gdzie mogli skosztować tradycyjnych potraw i nalewek. Wizyta w siedzibie krakowskiej telewizji była doskonałą promocją tradycji kulinarnych naszego regionu, ale także okazją do przedstawienia oferty turystycznej miasta Sucha Beskidzka.
     
  5. Podobnie jak w latach ubiegłych, od września Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej rozpoczął akcję dożywiania uczniów w przedszkolach, w szkołach podstawowych, w gimnazjum oraz w szkołach ponadgimnazjalnych. W ramach prowadzonej akcji opłacane są również obiady dla uczniów z naszego miasta pobierających naukę w placówkach na terenie innych miejscowości. W miesiącu wrześniu tą formą pomocy łącznie objętych zostało 104 uczniów. Jednym z podstawowych kryterium decydujących o udzieleniu tego typu pomocy jest wysokość dochodów w przeliczeniu na członka rodziny.
     
  6. Zarządzeniem z dnia 07 września 2016 r. Burmistrz Miasta przydzielił lokal socjalny jednej z rodzin umieszczonych na liście oczekujących na przydział mieszkania komunalnego. Umowa najmu lokalu o łącznej powierzchni 46,60 m2 położonego w bloku nr 3 os. Beskidzkie w Suchej Beskidzkiej z matką trójki dzieci, zawarta została na jeden rok tj. od dnia 01 października 2016 r. do 30 września 2017 r.
     
  7. Zarządzeniem z  dnia 8 września 2016 r. Burmistrz Miasta przyznał nagrody pieniężne III stopnia za osiągnięte wyniki sportowe w sezonie 2015/2016 w pływaniu zawodniczkom Uczniowskiego  Klubu Sportowego „Jasień": Marcie Palcar, Izabeli Kaczorowskiej oraz w łucznictwie zawodniczce Towarzystwa Sportowego „Zamek Suski” Emilii Wojtyłko, a także w lekkoatletyce Patrycji Kościelniak uczennicy Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Suchej Beskidzkiej. Wręczenie nagród nastąpi w dniu 10 października br. Łączna kwota przyznanych nagród wyniosła 2.700 zł brutto.
     
  8. W dniu 12 września 2016 r. Burmistrz Miasta wydał zarządzenie w sprawie opracowania projektu budżetu Gminy Sucha Beskidzka na 2017 rok. Zarządzenie to zawiera harmonogram prac nad przygotowywaniem projektu budżetu. Do dnia 5 października br. dyrektorzy jednostek i zakładu budżetowego, instytucji kultury oraz kierownicy referatów, jak również mieszkańcy miasta, radni oraz organizacje społeczne i polityczne składają wnioski w formie planów rzeczowych zadań i wstępnych nakładów finansowych. Następnym etapem będzie weryfikacja złożonych propozycji pod względem zasadności i celowości wnioskowanych zadań oraz wysokości środków finansowych. Do 15 listopada br. Burmistrz Miasta przedłoży Radzie Miejskiej oraz prześle do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie projekt budżetu na rok 2017.
     
  9. Zarząd Województwa Małopolskiego zatwierdził w dniu 13 września 2016 r. listy projektów do dofinansowania w ramach konkursu dla Działania 2.1 E - administracja i otwarte zasoby, Poddziałanie 2.1.1 Elektroniczna administracja w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 -2020. Złożony przez Burmistrza Miasta wniosek pn. „Wdrożenie elektronicznych usług i administracji w Gminie Sucha Beskidzka” otrzymał dofinansowanie w wysokości 75% kosztów kwalifikowanych zadania tj. 730.536,32 zł. Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 974.048,49 zł. Projekt zakłada wdrożenie w Urzędzie Miejskim w Suchej Beskidzkiej w latach 2017-2018 nowoczesnego systemu elektronicznej administracji i usług publicznych dostępnych przez sieć internet. W chwili obecnej trwa procedura zmierzająca do podpisania umowy dofinansowania.
     
  10. Tradycyjnie już w miesiącu wrześniu w Sali Rycerskiej miały miejsce XX „Dni Muzyki na Zamku". W dniu 16 września br. przeprowadzona została lekcja edukacyjna - wykład pt. „Na pograniczu dźwięku i słowa – poezja i dramaty Karola Wojtyły”,  którą wygłosił dr Marek Skrukwa, teolog i muzyk. Natomiast 25 września odbył się koncert kameralny w wykonaniu Akademickiego Chóru ORGANUM wraz z zespołem instrumentalnym z Krakowa oraz koncert Zespołu Muzyki Dawnej im. Gaspare Castiglione. Organizatorem Dni Muzyki jest Miejski Ośrodek Kultury - Zamek, przy finansowym wsparciu Starostwa Powiatowego.
     
  11. Zarządzeniem z dnia 22 września 2016 roku Burmistrz Miasta przyznał dotacje w kwocie 1.500 zł Stowarzyszeniu Zintegrowani - Niepokonani  z siedzibą w Suchej Beskidzkiej na realizacje zadania publicznego z zakresu działalności na rzecz osób niepełnosprawnych pn. „Organizacja integrujących imprez sportowo-rekreacyjnych skierowanych do osób niepełnosprawnych – IV Suski Turniej Bocci”. Oferta na realizację ww. zadania została rozpatrzona w trybie pozakonkursowym.
     
  12. Wzorem lat ubiegłych Gmina Sucha Beskidzka wzięła udział w kolejnej akcji „Sprzątania Świata” pod hasłem „Podaj dalej ... drugie życie odpadów", która została przeprowadzona w dniach od 19 do 23 września br. Celem tego przedsięwzięcia było przyswojenie wartości i zachowań w rozumieniu świata przyrody oraz problemów środowiska naturalnego, a także zwiększenie zaangażowania w procesie segregowania odpadów. W akcji „Sprzątanie świata – Sucha Beskidzka 2016” uczestniczyli uczniowie suskich szkół i przedszkoli, którzy zebrali łącznie 42 worki odpadów. W piątek 23 września br. na płycie rynku odbyło się podsumowanie akcji. Impreza skierowana była głównie do najmłodszych dla których przygotowano liczne atrakcje. Uczniowie z Zespołu Szkół - Szkoły Podstawowej Nr 1 i Gimnazjum przedstawili program słowno-muzyczny o tematyce ekologicznej. Przeprowadzone zostały również konkursy związane z ochroną środowiska. Nagrody dla uczestników ufundował Burmistrz Miasta.
     
  13. Gmina Sucha Beskidzka przystąpiła do projektu zintegrowanego LIFE pn: „Wdrażanie programu Ochrony Powietrza dla województwa małopolskiego – Małopolska w zdrowej atmosferze”. W projekcie, który zakłada m.in. zatrudnienie specjalistów w zakresie ochrony powietrza i efektywności energetycznej (tzw. Ekodoradców) bierze udział 39 małopolskich gmin. W wyniku przeprowadzonego naboru w Urzędzie Miejskim w Suchej Beskidzkiej na stanowisko Ekodoradcy zatrudniony zostanie na czas trwania projektu jeden pracownik w wymiarze ½ etatu. W ramach programu realizować będzie zadania gminy w zakresie wdrażania gminnego planu gospodarki niskoemisyjnej, wykorzystywania dostępnych środków zewnętrznych na ochronę powietrza oraz doradztwa dla mieszkańców i ich aktywizacja do korzystania z programów dofinansowania wymiany kotłów grzewczych i prowadzenia termomodernizacji budynków. Program koordynowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, będzie realizowany do końca 2021 roku. Szacunkowe koszty  projektu wynoszą 378.767,00 zł z czego 220.010,00 zł pochodzi z funduszy unijnych oraz 7.000,00 zł z WFOŚiGW, pozostałą część stanowią środki własne gminy.
     
  14. Na zlecenie Burmistrza Miasta firma RAB – FOL z Rabki wykonała i dostarczyła worki polietylenowe służące do segregacji odpadów. Koszt zakupu i dostawy wyniósł 17 404,50 zł brutto.
     
  15. Złożony pod koniec 2015 r. wniosek Burmistrza Miasta dotyczący zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa dróg gminnych w Suchej Beskidzkiej ul. Armii Krajowej oraz ul. Armii Krajowej A został zakwalifikowany przez Wojewodę Małopolskiego do dofinansowania w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Wartość przyznanego dofinansowania to 542 403,74 zł. Dotacja może zostać zwiększona do pełnej wnioskowanej kwoty, czyli do 930 909,74 zł (tj. 50% kosztów zadania) w przypadku powstania oszczędności w realizacji innych zadań programu. W dniu 13.09.2016 r. został ogłoszony przetarg nieograniczony na realizację przedmiotowego zadania. Termin składania ofert upływa w dniu 28.09.2016 r. o godz. 11:00. Zakres inwestycji obejmuje m.in. wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej ww. dróg gminnych na łącznej długości prawie 1 200 m, wymianę oświetlenia ulicznego na oprawy typu LED, wykonanie nawierzchni chodników z kostki brukowej o łącznej powierzchni 2 389 m2. Zgodnie z warunkami przetargu inwestycja ma zostać zakończona w terminie do 40 dni od daty zawarcia umowy. Krótki termin realizacji zadania wynika z warunków przyznanego dofinansowania. W celu poprawy bezpieczeństwa ruchu początkowy odcinek ul. Armii Krajowej, na pierwszym łuku drogi zostanie poszerzony,  a korpus drogi zabezpieczony żelbetowym murem oporowym. Burmistrz Miasta zawarł stosowne porozumienie z właścicielami nieruchomości, na których powstanie mur, na mocy którego Gmina pozyska fragmenty działek prywatnych pod infrastrukturę drogową.
     
  16. Na zlecenie Burmistrza Miasta Zakład Komunalny wykonał roboty związane z przebudową ciągu komunikacyjnego na terenie Miejskiego Przedszkola Samorządowego w Suchej Beskidzkiej. Wyeksploatowane płytki chodnikowe zostały zastąpione  nową nawierzchnią wykonaną z kostki brukowej. Koszt wykonanych robót wyniósł 18.174,28 zł.
     
  17. Zespół Szkół Szkoła Podstawowa Nr 1 i Gimnazjum im. Jana Pawła II w Suchej Beskidzkiej przystąpił do projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Erasmus + . W wyniku konkursu zorganizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji – Narodową Agencję programu ERASMUS +  szkoła otrzymała dofinansowanie w kwocie 14 595 euro na realizację projektu pn. „Na falach szkolnego radia”. W ramach projektu odbędzie się 5 międzynarodowych spotkań projektowych na Węgrzech w Polsce, Bułgarii, Portugalii i Hiszpanii związanych z nauczaniem i szkoleniem, w których udział wezmą uczniowie i nauczyciele ze wszystkich pięciu partnerskich krajów. Projekt będzie realizowany w okresie od 1 września 2016 r. do 31 sierpnia 2018 r.
     
  18. Na zlecenie Burmistrza Miasta firma Pana Rafała Szczybury z Suchej Beskidzkiej zamontowała lampy uliczne z oprawami typu LED w rejonie przejścia dla pieszych przy ul. Makowskiej oraz przy drodze do os. Salówka. Wartość wykonanych robót stanowi kwotę 2 372,90 zł brutto.
     
  19. Firma Pana Mieczysława Barzyckiego ze Stryszawy na zlecenie Burmistrza Miasta wykonała prace remontowe w pomieszczeniach bloku kuchennego w Zespole Szkół „Szkoła Podstawowa Nr 1 i Gimnazjum” im. Jana Pawła II. Koszt wykonanych robót wyniósł 17.093,77 zł brutto.
     
  20. Od 1 stycznia 2017 r. we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego obowiązywać będzie centralne rozliczanie podatku VAT. Gminy staną się jedynym płatnikiem tego podatku i na nich spoczywać będzie obowiązek sporządzania i składania skonsolidowanej deklaracji (tzw. centralizacja rozliczeń podatku). Podstawą łącznego rozliczania i składania przez gminę deklaracji VAT 7 będą zbiorcze rejestry sprzedaży i zakupu, powstałe na podstawie rejestrów cząstkowych sporządzonych przez podległe gminie jednostki budżetowe i zakład budżetowy. W związku z prowadzoną obecnie procedurą odzyskiwania prze Gminę podatku VAT za rok 2010, jednym z warunków stawianych przez  Urząd Skarbowy było wprowadzenie centralnego rozliczania tego podatku już w roku bieżącym. Zarządzeniem Nr 769/16 z dnia 22 września 2016 r. Burmistrz  Miasta  określił zasady scentralizowanych rozliczeń podatku VAT, które obowiązują wszystkie podległe Gminie jednostki. Pierwsze skonsolidowane deklaracje zostały już złożone.