Pociągi wróciły na zmodernizowaną linię kolejową
Treść
Punktualnie w samo południe, 12 grudnia 2014 roku ze stacji w Suchej Beskidzkiej odjechał nadzwyczajny pociąg „Trzy Korony”. W ten sposób oficjalnie został oddany do użytku fragment zmodernizowanej linii kolejowej między Zembrzycami a Stryszowem.
Modernizacja dziewięciokilometrowego odcinka linii Kraków – Zakopane związana była z budową zbiornika Świnna Poręba. By tory kolejowe mogły zostać przełożone, należało wcześniej usypać tzw. nasyp hydrotechniczny (ponad 2 mln metrów sześc. kruszywa). Masa nasypu stanowi także tzw. przyporę geologiczną i skutecznie podpiera aż 23 z 74 osuwisk w sąsiedztwie przyszłego zbiornika. Na 9-kilometrowym odcinku wybudowano dwa potężne mosty kolejowe. Większy z nich, siedmioprzęsłowa konstrukcja łukowa w Zembrzycach na Skawie, jest największym mostem kolejowym budowanym dziś w Polsce. Równolegle do torów wybudowana została droga, a na niej, w miejscowości Dąbrówka, most drogowy.
W piątek 12 grudnia nowa trasa została uroczyście oddana do użytku. Na stacji kolejowej w Suchej Beskidzkiej na zaproszonych gości, samorządowców, kolejarzy i przedstawicieli mediów czekał pociąg „Trzy Korony”, którym przejechano najpierw do Zembrzyc, gdzie na przystanku kolejowym Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie oficjalnie przekazał nowy odcinek PKP Polskim Liniom Kolejowym SA. Następnie pociąg ruszył w dalszą drogę – do Stryszowa i z powrotem do Suchej Beskidzkiej.
Linia kolejowa na trasie Stryszów – Zembrzyce to kolejna oddawana do użytku część jednej z największych polskich inwestycji – zbiornika i zapory w Świnnej Porębie i fragmentu linii kolejowej Kraków – Zakopane. Całość zakończonych właśnie prac kosztowała 514,4 mln zł, co stanowi nieomal jedną czwartą całej kwoty przeznaczonej na budowę zbiornika i zapory z inwestycjami towarzyszącymi.