Przejdź do stopki

Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym

Treść


W okresie pomiędzy XXXVI a XXXVIII sesją Rady Miejskiej w Suchej Beskidzkiej tj. od 29 października 2013 r. do dnia 27 listopada 2013 r. najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Suchej Beskidzkiej stanowią następujące sprawy:


 
  1. Burmistrz Miasta zarządzeniami z dnia 31 października oraz 19 listopada 2013 r. dokonał zmian w uchwale budżetowej gminy Sucha Beskidzka na 2013 r. oraz w planie finansowym budżetu gminy, dotyczących jednostek oraz dotacji.
    Plan dochodów po zmianie wyniósł -  28.527.150,22 zł
    Plan wydatków po zmianie wyniósł -  29.055.936,21 zł
     
  2. Zarządzeniem z dnia 5 listopada 2013 roku Burmistrz Miasta przyznał dotację w kwocie 600 zł  Suskiemu Stowarzyszeniu Kobiet „Samopomoc" na realizację zadania publicznego w 2013 roku z zakresu kultury, sztuki i ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego pn. „Uczestnictwo w XIII Powiatowym Konkursie Potraw Regionalnych „O Złotą Warzechę", który odbył się w dniu 16 listopada br. w Stryszawie. W konkursie uczestniczyło 16 grup z terenu powiatu suskiego. Grupy przygotowywały potrawy regionalne  i współczesne oparte na tradycjach potraw regionalnych. Suskie Stowarzyszenie zdobyło III miejsce w kategorii Tradycyjne Nalewki. 

     
  3. Uroczyste obchody Święta Niepodległości w dniu 11 listopada br. rozpoczęły się od złożenia wieńców i kwiatów na Kwaterze Wojskowej. W kościele parafialnym o godzinie 11.00 odprawiona została msza święta za Ojczyznę. Poprzedził ją program artystyczny zaprezentowany przez uczniów  z  Zespołu Szkół  Szkoła Podstawowa Nr 1 i Gimnazjum im. Jana Pawła II. Po mszy św. nastąpił uroczysty przemarsz pod tablicę Józefa Piłsudskiego, gdzie delegacje władz samorządowych oraz szkół i organizacji złożyły wieńce i wiązanki kwiatów. W godzinach popołudniowych w Sali Rycerskiej suskiego zamku odbył się koncert laureatów VI Festiwalu Pieśni Patriotycznych „To Polska - Moja Ojczyzna" zorganizowanego przez Miejski Ośrodek Kultury pod patronatem Burmistrza Miasta.
     
  4. Burmistrz Miasta zarządzeniem z dnia 14 listopada 2013 r. przedłożył Radzie Miejskiej projekt Uchwały Budżetowej Gminy na 2014 rok  wraz z załącznikami oraz projekt Uchwały o Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2014-2020. Projekty te zostały również przesłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej celem zaopiniowania. Ze względu na sytuacje gospodarczą i trwający kryzys podatki od nieruchomości oraz podatki od środków transportowych stanowiące dochód własny gminy pozostają w roku 2014 na poziomie  2013 roku. 
     
  5. Zamówienie publiczne na „Wykonanie nawierzchni asfaltowej na drogach os. Beskidzkiego" prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego. Termin składania ofert upłynął w dniu 4 listopada 2013 r. Wpłynęła jedna oferta złożona przez Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych z Wadowic.  Cena złożonej oferty wynosiła 159 429,59 zł brutto. Oferta ww. wykonawcy została zaakceptowana i w dniu 14.11.2013 r. zawarto umowę na realizację  zadania. Zakres robót obejmuje wykonanie  nawierzchni dróg osiedlowych z mieszanek mineralno-bitumicznych o łącznej powierzchni 3 800 m2. Zgodnie z warunkami określonymi w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienie  termin realizacji zadania upływa z  dniem 29 listopada 2013 r.
     
  6. W sezonie zimowym 2013/14, odśnieżanie dróg gminnych oraz większość dróg wewnętrznych   zarządzanych przez Gminę Sucha Beskidzka zostało zlecone w dniu 14 listopada 2013 r. Zakładowi Komunalnemu. Drogi wewnętrzne o dużym spadku odśnieżane będą przez firmy i osoby fizyczne, na podstawie trzyletnich umów zawartych w 2011 roku w wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego. Koszt zawartych umów z podmiotami prywatnymi w sezonie 2013/2014 wynosi  91.648,62 zł brutto i jest wyższy od poprzedniego okresu o stopień inflacji podany przez GUS. Ogólny koszt zimowego utrzymania  dróg gminnych i wewnętrznych w okresie od 15 listopada 2013 r.  do 30 marca 2014 r. w przypadku prowadzenia ciągłej akcji zimowej  wyniósłby 555.782,27 zł brutto. Zgodnie z zawartymi umowami i zleceniem, w przypadkach  braku konieczności odśnieżania i posypywania, wypłacane jest 20% wynagrodzenia umownego za tzw. gotowość do akcji zimowej.
     
  7. W dniu 15 listopada 2013 roku podczas uroczystej gali zorganizowanej w Operze Krakowskiej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie, Burmistrz Miasta wraz z Przewodniczącym Rady Miejskiej  odebrali nagrodę dla miasta Sucha Beskidzka, które zostało laureatem konkursu „Eko-liderzy 20-lecia" w kategorii „Eko-gmina miejska". Nagroda jest uhonorowaniem działań prowadzonych przez naszą gminę na rzecz ochrony środowiska.  Wykorzystując możliwość dofinansowania działań proekologicznych w formie dotacji i preferencyjnych pożyczek, Sucha Beskidzka zawarła z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 41 umów, a na zadania inwestycyjne związane z ochrona środowiska przeznaczono blisko 35 mln złotych. Dotyczyły one głównie gospodarki wodno-ściekowej, dzięki temu dzisiaj ok 85% mieszkańców korzysta z sieci kanalizacyjnej. Oceniane były też inne przedsięwzięcia np. te związane z odpadami, w tym rekultywacja starego wysypiska śmieci, wdrażania systemu segregacji odpadów, termomodernizacje budynków instytucji publicznych, wymiany systemów grzewczych, modernizacje kotłowni, rozbudowa sieci gazowej.  Nagroda, ma także wymiar finansowy, gdyż miasto Sucha Beskidzka, jako główny laureat otrzymało 100 000 złotych.
     
  8. Na terenie miasta  tradycyjnie zamontowane zostanie oświetlenie dekoracyjne nawiązujące do Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Główna cześć oświetlenia świątecznego miasta zostanie włączona ok. 15 grudnia 2013 r.  W tym roku oświetlenie zostanie uzupełnione o nowe elementy zakupione w firmie POLAMP z Giżycka za kwotę 7.896,60 zł brutto.    
     
  9. Na zlecenie Burmistrza Miasta  Firma „Profer" z Andrychowa   wykonała na nowym placu targowym profesjonalny system monitoringu wizyjnego. Obraz z zainstalowanych kamer monitoringu jest rejestrowany i przekazywany bezpośrednio do  stanowiska Straży Miejskiej. Całkowity koszt zadania wyniósł 18.687,27 zł brutto. 
     
  10. Zakończono prace związane z przebudową drogi powiatowej - ul. Zasypnica. Dzięki zawartemu porozumieniu z Powiatem Suskim na współfinansowanie inwestycji oraz jej realizację przez gminę Sucha Beskidzka jako inwestora, wykonana została kompleksowa przebudowa drogi na odcinkach o łącznej długości ok 2 km. Roboty obejmowały remont nieczynnej kanalizacji deszczowej na dolnym odcinku drogi, przebudowę chodników z wymianą nawierzchni na kostkę brukową na długości ok. 300m oraz wykonanie nowej nawierzchni asfaltowej jezdni z placem manewrowym w górnej części Zasypnicy. Roboty zostały przeprowadzone przez firmę Drog-Bud z Zawoi, a ich koszt wraz z robotami dodatkowymi wynosi ok. 580 tys. zł. Obecnie trwają prace związane z rozliczeniem zadania.
     
  11. Zarządzeniem z dnia 20 listopada 2013 roku Burmistrz Miasta zaopiniował pozytywnie projekt uchwały Rady Powiatu Suskiego w sprawie: ustalenia rozkładu godzin pracy i harmonogramu dyżurów całodobowych aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu suskiego na rok 2014, w części dotyczącej miasta Sucha Beskidzka
     
  12. Wzorem lat ubiegłych uruchomiona została akcja dożywiania dla osób najbardziej potrzebujących w formie jednego gorącego posiłku dziennie. Akcja potrwa od 8 listopada 2013 r. do 31 marca 2014 r. Posiłki wydawane są w Stołówce - Jadłodajni w Suchej Beskidzkiej ul. Mickiewicza 66. Pomoc ta kierowana jest w szczególności do rodzin ubogich, osób samotnych, niepełnosprawnych, bezdomnych.
     
  13. Zarządzeniem Burmistrza Miasta z dnia 20 listopada 2013  r. ustalona została miesięczna stawka bazowa czynszu w lokalach i budynkach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Sucha Beskidzka, która wynosić będzie 4,50 zł za m2 powierzchni użytkowej ( obecnie wynosi 4,30 zł za m².). Na podstawie obowiązujących  regulacji prawnych dla każdego mieszkania indywidualnie zostanie obliczony czynsz najmu, który uwzględniać będzie czynnik podwyższające i obniżające wartość użytkową mieszkania, a w szczególności położenie budynku i położenie lokalu w budynku, wyposażenie mieszkania w urządzenia techniczne i instalacje oraz ich stan, a także ogólny stan techniczny i wiek obiektów. Podwyżka zostanie wprowadzona za trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia dotychczasowego czynszu i obowiązywać będzie od dnia 1 kwietnia 2014 r.
     
  14. W związku z koniecznością uporządkowania  nazw ulic oraz numeracji budynków na terenie miasta, w pierwszej kolejności przygotowana została   propozycja zmian  dla rejonu ulic: Batalionów Chłopskich, Błądzonka oraz Aleksandra Starzeńskiego. W okresie od dnia 12 listopada 2013 r. do dnia 12 grudnia 2013 r. prowadzone są   konsultacje z mieszkańcami dotyczące zaproponowanej numeracji oraz  nowych nazw ulic w ww. rejonie miasta. Wszystkie zainteresowane osoby mogą zapoznać się z projektem zmian, wyrazić swoją  opinię wypełniając stosowną ankietę. Kolejnym etapem będzie przygotowanie projektu uchwał Rady Miasta w sprawie nadania nazw drogom dotychczas bezimiennym. Wprowadzenie nowych nazw ulic i uporządkowanie numeracji budynków jest niezwykle trudnym przedsięwzięciem, wymagającym nie tylko naszej pracy i zaangażowania ale również akceptacji i zrozumienia mieszkańców.
     
  15. Burmistrz Miasta zlecił Zakładowi Komunalnemu montaż modułów sztucznie mrożonego lodowiska „Biały Orlik", którego uruchomienie planowane jest na dzień 5 grudnia 2013 r. Przy lodowisku podobnie jak w roku ubiegłym funkcjonować będzie wypożyczalnia łyżew.  Zarządzeniem  z dnia 26 listopada 2013 r.   Burmistrz Miasta  ustalił ceny biletów oraz godziny otwarcia lodowiska. Ceny  zostały utrzymane  na  poziomie ubiegłego sezonu, nowością jest natomiast możliwość wykupienia karnetu na 10 wejść z 20% bonifikatą.  Ww. informacje i zasady korzystania z lodowiska „Biały Orlik" podane zostaną  do publicznej wiadomości na stronie internetowej miasta oraz    na tablicy ogłoszeń kompleksu boisk sportowych „Orlik 2012".
     
  16. Na zlecenie Burmistrza Miasta firma BASKETO z Inowrocławia dostarczyła   elektroniczną tablica wyników na boisko Orlik. Tablica umożliwia  przedstawianie wyników rozgrywek wielu dyscyplin sportowych i  zdecydowanie poprawi komfort rejestrowania wyników prowadzonych  rozgrywek.  Koszt zakupu wyniósł  5.500 zł, z  czego  3.000 zł  stanowią środki   przekazane na ten cel  od członków Amatorskiej Ligi Powiatu Suskiego. 
     
  17. Miasto Sucha Beskidzka po raz kolejny znalazło się w czołówce rankingu oceniającego poziom zrównoważonego rozwoju gmin, opracowanego  przez Politechnikę Warszawską przy współpracy z Sejmową Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Fundacją Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska". Ranking  objął swym zakresem wszystkie 2479 jednostek gminnych. Gmina Sucha Beskidzka zajęła wysokie  7. Miejsce w Polsce w kategorii gmin miejskich.  Ranking opiera się na analizie 16 wskaźników GUS obejmujących trzy zasadnicze obszary funkcjonowania wszystkich jednostek samorządowych: gospodarczy, społeczny oraz ochronę środowiska. Zrównoważony rozwój to taki, w którym poszczególne rodzaje zasobów gminnych są wykorzystywane racjonalnie, co sprawia, że rozwój gminy jest trwały realizowany bez szkody dla przyszłych pokoleń. Wyniki rankingu zostały ogłoszone podczas konferencji  zorganizowanej w dniu 4  listopada br. w gmachu Sejmu RP.