Przejdź do stopki

WSTiE: budujemy pozycję lidera wśród uczelni turystycznych Europy Środkowo-Wschodniej

Treść

Bardzo ważne miejsce w działalności suskiej uczelni zajmuje współpraca z partnerami zagranicznymi. Wpływa ona na podniesienie jakości procesu kształcenia, służy wymianie doświadczeń, a także promocji regionu i Polski na arenie międzynarodowej.

Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej  przy współpracy z uczelniami z Czech, Słowacji i Węgier realizuje projekt ,,Specyfika i turystyczna atrakcyjność wybranych regionów krajów wyszehradzkich (V4)". Dzięki wsparciu finansowemu w formie grantu na Wyszehradzkie Studia Uniwersyteckie uczelnia realizuje 3-letni cykl zajęć dydaktycznych dla studentów III roku turystyki i rekreacji. Uczelnia zaprosiła do współpracy Uniwersytet Techniczny w Libercu (Republika Czeska), Katolicki Uniwersytet w Ruzomberku (Słowacja) oraz Karoly Robert College w Gyöngyös (Węgry).
Atutem Grupy Wyszehradzkiej jest bliskość geograficzna, podobieństwo kulturowe i gospodarcze oraz wspólnota interesów wynikająca z przynależności do tego samego regionu. Przed państwami V4 rysują się sfery działania, w których wspólnie można wiele dokonać. Najważniejsze z nich to infrastruktura, transport, energetyka, turystyka i ochrona środowiska naturalnego. W obecnych czasach mamy okazję podróżować po świecie, zwiedzamy egzotyczne kraje, ale często niewiele wiemy o naszych sąsiadach.
Głównym celem realizowanego przez WSTiE projektu jest zapoznanie studentów z walorami i atrakcjami wybranych regionów państw Grupy Wyszehradzkiej, wskazanie różnic i zależności w planowaniu zrównoważonego rozwoju turystyki tych regionów oraz przydatności walorów w tworzeniu produktów agroturystycznych i turystyce socjalnej. Wykładowcami są nauczyciele akademiccy z  Czech, Słowacji, Węgier i Polski, mający doświadczenie w przygotowaniu kadr dla turystyki. Tematyka zajęć obejmuje takie zagadnienia, jak: podział walorów i atrakcji stosowany w krajach V4, walory i atrakcje kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów, zasady udostepniania i gospodarowania atrakcjami turystycznymi czy kryteria oceny walorów turystycznych stosowane w krajach V4.
W ramach projektu odbywają się również warsztaty transgraniczne. Jest to rodzaj zajęć praktycznych, w trakcie których młodzi ludzie pod opieką wykładowców przygotowują i realizują kompleksowy program turystyczny wyjazdu - planują organizację wycieczki, opracowują szczegółową trasę oraz prowadzą pilotaż. Podczas wyjazdu na Słowację studenci odwiedzili najpiękniejszy region turystyczny Słowacji, mogący stanowić inspirację w przyszłej pracy zawodowej. Zwiedzili m.in. Orawski Podzamok, Ruzomberok, Vikolinec oraz park wodny w Besenovej. Podzieleni na zespoły prowadzili pilotaż, oprowadzali grupę turystyczną po wybranych obiektach, a następnie byli poddani ocenie polsko-słowackiej kadry akademickiej.
Uczestnictwo studentów WSTiE w międzynarodowych projektach stanowi ważny element kształcenia. Uczelnia od wielu lat zaprasza do współpracy zagranicznych partnerów, a zajęcia prowadzone przez wykładowców z europejskich uniwersytetów odgrywają znaczącą rolę w budowaniu międzynarodowego wymiaru Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii.