Pod znakiem „śmieciowej rewolucji”
Treść
Najważniejszym tematem ostatniej sesji Rady Miejskiej w Suchej Beskidzkiej była sprawa zmian w systemie odbioru odpadów komunalnych nie bez przyczyny nazwana „rewolucją śmieciową”.
Zmiany w systemie gospodarowania odpadami wynikają z nowych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, które wejdą w życie w lipcu 2013 roku. Gminy muszą jednak dostosować ustawę do lokalnych warunków do końca tego roku.
Rada Miejska podjęła szereg uchwał dotyczących tego zagadnienia, m.in. nowy regulamin utrzymania porządku i czystości na terenie Suchej Beskidzkiej oraz ustaliła wysokość opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Nowa ustawa „śmieciowa” nakłada nie tylko na samorządy, ale również mieszkańców i inne podmioty nowe obowiązki, przy czym jej zapisy budzą wiele kontrowersji na terenie całej Polski. Jeszcze nie została do końca wprowadzona, a już jest przez parlament poprawiana. Trudno się więc dziwić, że również naszemu samorządowi sprawiła niemało problemów. Świadczą o tym choćby długotrwałe i gorące dyskusję na posiedzeniach komisji Rady Miejskiej nad przygotowanymi przez Burmistrza i jego pracowników nowymi rozwiązaniami. Nie są to łatwe decyzje, zwłaszcza że chodzi o wysokość opłat. Niestety, aby spełnić wszystkie wymogi ustawowe, nie jest możliwe uniknięcie podwyżek. Nowe przepisy zakładają, że koszty funkcjonowania systemu odbioru odpadów komunalnych mają być w całości pokryte z pobieranych opłat. Według wyliczeń ekspertów, aby system funkcjonował prawidłowo, koniecznym byłoby pobieranie opłat w wysokości 15 zł miesięcznie od jednego mieszkańca.
Zgodnie z decyzją Rady Miasta, mieszkaniec Suchej Beskidzkiej od lipca 2013 roku zapłaci za śmieci 7 zł miesięcznie, ale pod warunkiem, że będzie segregował odpady. Jeśli nie będzie mu się chciało tego robić, będzie musiał płacić 12 zł miesięcznie. Dla wielu osób, zwłaszcza zamieszkałych w domach jednorodzinnych, nowe opłaty znacząco wzrastają; trzeba jednak pamiętać, że mieszkańcy bloków podobne opłaty, a w niektórych przypadkach nawet wyższe, ponoszą już od kilku lat.
W przypadku nieruchomości niezamieszkałych (np. szkoły, urzędy, sklepy, zakłady usługowe i produkcyjne) wyliczenie opłat jest bardziej skomplikowane i zależy od innych czynników. Szczegółowy sposób wyliczenia określony jest w podjętych przez Radę Miejską uchwałach.
Przypominamy, że w pierwszym półroczu 2013 roku postępowanie z odpadami w naszej gminie będzie się odbywać na dotychczasowych zasadach, w oparciu o stawki uchwalone przez Radę Miejską na listopadowej sesji.
Poniżej publikujemy treść uchwał podjętych przez Radę Miejską w sprawie odpadów komunalnych, oraz wzory stosownych deklaracji.
- Uchwała Nr XXVI/179/2012 Rady Miejskiej w Suchej Beskidzkiej z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie: regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sucha Beskidzka.
- Uchwała Nr XXVI/180/2012 Rady Miejskiej w Suchej Beskidzkiej z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie: terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Uchwała Nr XXVI/181/2012 Rady Miejskiej w Suchej Beskidzkiej z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie: wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanych przez właścicieli nieruchomości na obszarze Gminy Sucha Beskidzka.
- Uchwała Nr XXVI/182/2012 Rady Miejskiej w Suchej Beskidzkiej z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie: szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Uchwała Nr XXVI/183/2012 Rady Miejskiej w Suchej Beskidzkiej z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie: ustalania wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.