Przejdź do stopki

Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym

Treść

W okresie pomiędzy XXII a XXIII sesją Rady Miejskiej w Suchej Beskidzkiej tj. od 01 września 2012 r. do dnia 27 września 2012 r., najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Suchej Beskidzkiej stanowią następujące sprawy:

 

  1. Burmistrz Miasta zarządzeniami z dnia 31 sierpnia 2012 r. oraz 03, 06, 07, 12 i 17 września 2012 r. dokonał zmian w uchwale budżetowej gminy Sucha Beskidzka na 2012 r. i w planie finansowym budżetu gminy Sucha Beskidzka polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek oraz dotacji.

    Plan dochodów po zmianie wyniósł      - 26.517.154,11 zł
    Plan wydatków po zmianie wyniósł       - 25.688.246,63 zł
     
  2. Szkoła Muzyczna I stopnia w Suchej Beskidzkiej rozpoczęła swoją działalność. Inauguracja pierwszego roku szkolnego odbyła się w dniu 4 września 2012 r. w sali rycerskiej suskiego zamku . W uroczystości uczestniczyli uczniowie wraz z rodzicami, kadra pedagogiczna oraz zaproszeni goście. Burmistrz Miasta przedstawił historię powstania szkoły podkreślając, że cała procedura związana z jej utworzeniem przebiegała w rekordowym tempie, bo trwała zaledwie dwa miesiące. Podziękował wszystkim, którzy brali udział w procesie decyzyjnym oraz osobom, które przyczyniły się do sprawnego i szybkiego załatwienia wszelkich formalności. Podczas uroczystości pani Renata Trybała otrzymała z rąk Burmistrza Miasta akt nominacji na stanowisko dyrektora szkoły. Do utworzonych trzech pierwszych klas w dwóch grupach wiekowych, zostało przyjętych 54 uczniów. Szkoła Muzyczna I stopnia w Suchej Beskidzkiej jest pierwszą tego typu placówką w całym powiecie suskim.
  3. Na wniosek złożony przez Burmistrz Miasta, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach podziału środków na usuwanie skutków klęsk żywiołowych przyznało Gminie Sucha Beskidzka dotację w wysokości 100 tys. zł na odbudowę infrastruktury drogowej zniszczonej w wyniku powodzi, która wystąpiła na ternie miasta w 2010 r. Dotacja ta zostanie przeznaczona na odbudowę ok. czterystumetrowego odcinka ul. Podksięże.
  4. Zamówienie publiczne na odbudowę drogi (ul. Podksięże), prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego. Termin składania ofert upłynął w dniu 06 września 2012 r. Wpłynęła jedna oferta złożona przez Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych w Wadowicach S.A. Cena oferty wynosiła 115 009,96 zł brutto. W wyniku rozstrzygnięcia postępowania oferta ww. wykonawcy została zaakceptowana. Umowa w sprawie zamówienia publicznego została zawarta w dniu 07.09.2012 r. Termin realizacji zamówienia upływa z dniem 31.10.2012 r.
  5. W dniu 11 września 2012 r. Burmistrz Miasta podjął zarządzenie w sprawie opracowania projektu budżetu gminy Sucha Beskidzka na rok 2013. Zarządzenie to zawiera harmonogram prac nad przygotowywaniem projektu budżetu. Do dnia 10 października dyrektorzy jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, instytucji kultury oraz kierownicy referatów, jak również mieszkańcy gminy, radni oraz organizacje społeczne i polityczne składają wnioski w formie planów rzeczowych zadań i wstępnych nakładów finansowych. Następnym etapem będzie weryfikacja złożonych propozycji pod względem zasadności i celowości wnioskowanych środków finansowych oraz zadań. Do 15 listopada br. Burmistrz Miasta przedłoży Radzie Miejskiej oraz prześle do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie projekt budżetu na rok 2013.
  6. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zorganizował w dniu 14.09.2012 r. szkolenie pod nazwą: Procedura „Niebieska Karta” – zastosowanie w praktyce. W szkoleniu, które odbyło się w Urzędzie Miejskim, uczestniczyli pracownicy socjalni Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, członkowie Zespołu Interdyscyplinarnego, kuratorzy, pedagodzy, przedstawiciele Komendy Powiatowej Policji, służby zdrowia, Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Miejskiej Świetlicy Profilaktycznej.
  7. Podobnie jak w latach poprzednich, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej rozpoczął akcję dożywiania uczniów w roku szkolnym 2012/2013 w szkołach podstawowych, gimnazjum, szkołach ponad gimnazjalnych oraz przedszkolach. W ramach prowadzonej akcji opłacane są również obiady uczniom z naszego miasta pobierającym naukę w szkołach na terenie innych miejscowości. Ogółem tą formą pomocy objętych jest obecnie 120 uczniów w kilkunastu placówkach.
  8. W dniach 14 - 17 września 2012 roku na zaproszenie Burmistrza zaprzyjaźnionego z Suchą Beskidzką Miasta Jaszbereny na Węgrzech, delegacja naszego samorządu uczestniczyła w corocznie organizowanym święcie produktów regionalnych. Spotkanie było okazją do wymiany doświadczeń, informacji i wyznaczenia dalszych obszarów współpracy.
  9. Gmina Sucha Beskidzka brała udział w XIX akcji „Sprzątanie Świata”, pod hasłem „Kocham, lubię, szanuję … nie śmiecę”. W akcji uczestniczyły szkoły podstawowe, przedszkola oraz szkoły średnie z terenu naszego miasta. W trakcie sprzątania miasta zebrano ponad 70 worków odpadów. W dniu 16 września 2012 r. na płycie Rynku miało miejsce podsumowanie akcji, podczas którego program słowno- muzyczny o tematyce ekologicznej przedstawiły dzieci z Zespołu Szkół „Szkoła Podstawowa Nr 1 i Gimnazjum”. Przeprowadzono również konkursy związane z ochroną środowiska i ekologią, a dla ich laureatów i uczestników Burmistrz Miasta ufundował nagrody.
  10. W Sali Rycerskiej Suskiego Zamku w dniach 16 i 23 września br. odbyły się XVI tzw. Dni Muzyki na Zamku. W pierwszym terminie odbyło się spotkanie z piosenką francuską, natomiast 23 września miał miejsce koncert z okazji 15-lecia Zespołu Muzyki Dawnej im. Gaspare Castiglione pt. „Muzyka dawna na Małym Wawelu”. Wystąpił także Zespół Instrumentów Dawnych Intrada. Organizatorem Dni Muzyki był Miejski Ośrodek Kultury – Zamek.
  11. Za duży wkład pracy i zaangażowanie w prowadzeniu Zespołu Muzyki Dawnej im. Gaspare Castiglione (od samego początku jego istnienia), Burmistrz Miasta na wniosek Dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury przyznał Pani Agnieszce Bernackiej nagrodę „Kamena”. Nagroda ustanowiona przez Radę Miejska została przyznana po raz pierwszy, honoruje osoby za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i upowszechniania kultury. Uroczyste wręczenie „Kameny” odbyło się w dniu 23 września w czasie koncertu z okazji 15-lecia Zespołu Muzyki Dawnej.
  12. W dniu 17 września 2012 r. Wojewoda Małopolski wydał decyzję stwierdzającą, że budynek położony przy ul. Mickiewicza 20 w Suchej Beskidzkiej wraz  z przyległym terenem oraz budynki położone przy ul. Mickiewicza nr 22 i nr 24 nie podpadały pod działanie dekretu z 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej. W uzasadnieniu decyzji Wojewoda powołuje się na aktualne orzecznictwo sądowo-administracyjne wskazując, że ww. nieruchomości nie miały związku funkcjonalnego z pozostałą częścią majątku ziemskiego należącego do Tarnowskich i dlatego nie mogły być przejęte przez Państwo. Ponadto powołuje się na zeznania świadków - mieszkańców Suchej Beskidzkiej, w tym byłego nauczyciela historii urodzonego po II wojnie światowej, którego wydawnictwa już niejednokrotnie wzbudzały kontrowersje. W tej samej decyzji Wojewoda stwierdza, że pozostałe tereny położone obecnie pomiędzy ul. Mickiewicza, a linią kolejową do  ul. Beniowskiego stanowiły grunty rolne i podlegały przejęciu przez Państwo na mocy dekretu o reformie rolnej. Obecnie przygotowywane jest odwołanie od decyzji Wojewody, do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które musi zostać złożone w wyjątkowo krótkim terminie, wynoszącym 7 dni od dnia otrzymania decyzji. Z decyzją Wojewody nie zgadza się również Starosta Suski oraz Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Suchej Beskidzkiej.
  13. Zakończone zostały prace związane z budową sieci kanalizacji sanitarnej na os. Garce. Długość wykonanego odcinka kanalizacji wynosi ponad 1200 m i umożliwi odbiór ścieków z 26 gospodarstw domowych. Wykonawcą zadania była Firma Usługi Instalacji Wodno-Kanalizacyjnej, Centralnego Ogrzewania i Gazu Jerzy Steczek ze Stryszawy. Na realizacje inwestycji gmina otrzymała pożyczkę preferencyjną z WFOŚiGW w Krakowie w wysokości 410.000 zł. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 610.000zł. Obecnie trwają prace związane z rozliczeniem zadania.
  14. W dniach 25 - 27 września 2012 r. na zlecenie Burmistrza Miasta Zakład Komunalny przeprowadził zbiórkę odpadów wielkogabarytowych z terenu miasta. Łącznie zebrano 7,56 ton odpadów. Koszt przeprowadzonej zbiórki wyniósł 3.990,92 zł brutto.
  15. Zarząd Województwa Małopolskiego zwiększył poziom dofinansowania dla projektu pod nazwą ,,Małopolski System Informacji Turystycznej” z 75% do 85% kosztów kwalifikowanych. W związku z powyższym, wysokość refinansowania kosztów kwalifikowanych otrzymanych przez Gminę Sucha Beskidzka związanych z przystosowaniem suskiego punktu informacji turystycznej do standardów MSIT wzrosła o kwotę 9 734,77 zł. Środki finansowe zostaną przekazane na konto Gminy Sucha Beskidzka po podpisaniu stosownego aneksu do umowy dofinansowania.
  16. W dniu 18 września 2012 roku w Sali Rycerskiej Suskiego Zamku w obecności przedstawicieli władz samorządowych miasta, Starosty suskiego, dyrektorów instytucji kultury oraz placówek oświatowych, miała miejsce niezwykła uroczystość. Burmistrz Miasta i Gminy Kuźnia Raciborska pani Rita Serafin, której towarzyszyła delegacja z miejscowej szkoły podstawowej, przekazała na ręce Burmistrza Suchej Beskidzkiej Stanisława Lichosyta album zawierający 21 fotografii Suchej i okolic, wykonanych w 2 poł. XIX wieku. Album został odnaleziony w budynku szkoły podstawowej w Kuźni Raciborskiej podczas inwentaryzacji, przez nauczyciela historii pana Wojciecha Gdesza, który  w porozumieniu z władzami miasta i szkoły postanowił przekazać go do miejsca pochodzenia. Podczas uroczystości Burmistrz Miasta wraz z przewodniczącym Rady Miejskiej wręczyli delegacji z Kuźni Raciborskiej specjalne podziękowania. Album wzbogaci zbiory Muzeum Miejskiego Suchej Beskidzkiej, gdzie poddany zostanie również digitalizacji i konserwacji.
  17. Złożony przez Burmistrza Miasta w maju br. wniosek dotyczący projektu pn. „Dozbrojenie strefy aktywności gospodarczej w Suchej Beskidzkiej - rejon ul. Przemysłowej”, w ramach konkursu tworzenie i rozwój stref aktywności gospodarczej o powierzchni 2-20 ha z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 przeszedł pomyślnie ocenę formalną  i merytoryczną i został skierowany do oceny strategicznej z najwyższą liczba punktów. Zadanie dotyczy budowy dróg wewnętrznych dł. 350 m, zjazdów na działki inwestycyjne oraz sieci kanalizacji deszczowej. Szacowany koszt zadania wynosi 714 691,52 zł, z czego 571 753,22 zł tj, 80% kosztów kwalifikowanych, stanowić będzie dotację z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
  18. Z inicjatywy Burmistrza Miasta w dniu 19 września w Zamku Suskim odbyło się spotkanie dotyczące konsultacji społecznych i propozycji projektów do programów strategicznych, które wraz ze Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020 będą tworzyć najważniejsze narzędzie zarządzania rozwojem regionu. W ramach Strategii Województwa utworzonych zostało 5 subregionów, w tym Subregion Podhalański, w skład którego wchodzą gminy powiatów suskiego, nowotarskiego oraz tatrzańskiego. Dyskusja, w której uczestniczyli m.in. radny Województwa Małopolskiego Franciszek Bachleda-Księdzularz, Starosta Suski Tadeusz Gancarz, niemal wszyscy wójtowie  i burmistrzowie z powiatu suskiego, burmistrzowie: Zakopanego, Nowego Targu, Rabki-Zdroju oraz przedstawiciele instytucji z terenu Suchej Beskidzkiej, dotyczyła współpracy przy realizacji wspólnie składanych projektów do programów strategicznych, również w kontekście nowego okresu programowania środków unijnych. Uczestnicy spotkania podkreślali, że niewątpliwym atutem naszego subregionu jest turystyka, dlatego też podstawowym celem rozwoju powinno być podniesienie atrakcyjności trzech powiatów w tym zakresie. Zgodnie  z harmonogramem prac nad strategią województwa małopolskiego, Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka przesłał drogą elektroniczną wypracowane uwagi do programu oraz złożył trzy projekty partnerskie pn. „Utworzenie centrum nauki, biznesu, kultury i sztuki z wykorzystaniem zabytkowego zespołu zamkowo-parkowego w Suchej Beskidzkiej”, „Rekreacyjno-edukacyjna sieć tras rowerowych - Wokół Babiej Góry” oraz „Babiogórskie Gminy przyjazne ludziom i środowisku”. Termin składania uwag oraz propozycji do Strategii Subregionu Podhalańskiego minął w dniu 21 września br.
  19. W dniu 20 września br. w Krakowie została podpisana umowa pomiędzy Gminą Sucha Beskidzka a Województwem Małopolskim dotycząca dofinansowania realizacji projektu pod nazwą. „Przebudowa targowiska stałego w Suchej Beskidzkiej”. Przypomnijmy, że ww. projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości 1 mln zł, w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.