Przejdź do stopki

Uroczysta sesja Rady Miejskiej Suchej Beskidzkiej

Treść

W dniu 12 listopada 2010 roku w Sali Rycerskiej suskiego zamku odbyła się uroczysta sesja Rady Miejskiej zwołana na zakończenie V kadencji w latach 2006 - 2010. Przed rozpoczęciem obrad w Kaplicy Zamkowej pod wezw. Św. Piotra Apostoła, została odprawiona Msza Święta przez ks. Prałata Stanisława Bogacza – Proboszcza Parafii Suskiej.

Sesję otworzył, a następnie obrady poprowadził Przewodniczący Bogusław Ćwiękała, który po wykonaniu przez Miejską Orkiestrę Dętą hymnu państwowego, powitał przybyłych gości. Następnie odbyła się ceremonia wręczenia nagród za wybitne osiągnięcia sportowe, które Burmistrz Suchej Beskidzkiej przyznał medalistce mistrzostw świata w kolarstwie górskim Pauli Goryckiej oraz medaliście mistrzostw Polski w łucznictwie Maciejowi Matejce. Nie zabrakło także podziękowań dla trenerów obu zawodników: Andrzeja Piątka i Mariana Mamcarczyka.

Przewodniczący Rady Miejskiej Bogusław Ćwiękała dokonał podsumowania działalność Rady w latach 2006 – 2010, podkreślając jej zgodność, co pozwalało na efektywną realizację wielu inicjatyw. Następnie w swoim wystąpieniu Burmistrz Stanisław Lichosyt przedstawił informację o najważniejszych działaniach i inwestycjach podejmowanych przez Burmistrza i Radę Miejską w mijającej kadencji. Jak podkreślił Burmistrz, była ona dobrym okresem dla miasta, udało się utrzymać wysokie tempo rozwoju, a Sucha Beskidzka stała się miastem zauważalnym na mapie województwa oraz kraju. Jest to wynik kontynuowania polityki proinwestycyjnej, ukierunkowanej na rozwój i podnoszenie poziomu życia mieszkańców, a także jednomyślnej i zgodnej pracy Rady. W ciągu minionych czterech lat na inwestycje przeznaczonych zostało ok. 25 mln złotych, co stanowi ponad 27% całego czteroletniego budżetu. Efektem tych działań jest  m. in.: wysoki procent skanalizowania miasta, modernizowana infrastruktura drogowa, rozbudowa i modernizacja oświetlenia ulicznego, liczne remonty w placówkach oświatowych oraz realizacja dużych projektów inwestycyjnych jak m.in. modernizacja Rejonowej Oczyszczalni Ścieków, budowa kompleksu sportowego boisk „Orlik” i realizacja Strefy Aktywności Gospodarczej na terenie Dąbia. W swoim wystąpieniu Stanisław Lichosyt poruszył także sprawę roszczeń rodziny Tarnowskich o zwrot nieruchomości położonych na terenie miasta oraz dotkliwych skutków powodzi, które nawiedziły Suchą Beskidzką w ostatnich latach. Kolejnym punktem w porządku obrad było wręczenie tytułu honorowego „Zasłużony dla Miasta Sucha Beskidzka” Przewodniczącemu Rady Miejskiej Bogusławowi Ćwiękale. Następnie wszystkim radnym wręczono podziękowania za pracę dla dobra lokalnej społeczności.

Szczególne podziękowanie za pełną zaangażowania pracę  na rzecz miasta Sucha Beskidzka w mijającej kadencji otrzymał od Radnych Rady Miejskiej Burmistrz Miasta Stanisław Lichosyt.
Podziękowania w formie nowowydanej publikacji pt. „Sucha Beskidzka, Historia i Współczesność”, wydanej z okazji 20 - lecia samorządu terytorialnego 1990 – 2010, otrzymali również dyrektorzy jednostek organizacyjnych gminy i kierownicy referatów Urzędu Miasta.
Po wystąpieniach radnych i zaproszonych Gości nastąpiła projekcja filmu promocyjno-reklamowego o Suchej Beskidzkiej.

Poniżej publikujemy obszerne fragmenty wystąpienia burmistrza na uroczystej sesji Rady Miejskiej:

    Panie Przewodniczący – wysoka Rado, szanowne Panie i Panowie. W dniu dzisiejszym dobiega końca V kadencja suskiego samorządu. Cztery lata temu, mieszkańcy Suchej Beskidzkiej wybrali nową Radę Miejską i Burmistrza, szczególnym zaufaniem obdarzyli kandydatów z Komitetu Wyborczego Wyborców „Samorządni”. Dzisiaj przyszedł czas na podsumowanie i ocenę mijającej kadencji.
   Uważam, że minione cztery lata to kolejny dobry okres dla naszego miasta i utrzymanie wysokiego tempa rozwoju. Sucha Beskidzka jest miastem coraz bardziej zauważalnym i liczącym się nie tylko w Małopolsce ale również i na arenie ogólnopolskiej. To między innymi efekt korzystnych przemian, jakie dokonują się w ostatnich latach, kontynuacji polityki proinwestycyjnej, gdzie możliwie największa część  każdego budżetu przeznaczana jest na rozwój i podnoszenie poziomu życia mieszkańców.
W ciągu ostatnich czterech lat w budżecie miasta dysponowaliśmy łącznie kwotą w wysokości ponad 92 mln złotych. Największą  pozycję po stronie kosztów stanowiły wydatki na oświatę tj  ponad 26,7 mln złotych. Niewiele mniej, bo ok. 25 mln złotych przeznaczyliśmy na rozwój czyli na inwestycję, stanowi to ponad 27% budżetu. Natomiast koszty administracji wyniosły niecałe 10% wszystkich wydatków.
   Każdego roku minionej kadencji podejmowaliśmy szereg tematów związanych z funkcjonowaniem miasta. Burmistrz Miasta wydał łącznie 1.722  zarządzenia  oraz  17.642  decyzje administracyjne. Do urzędu miasta wpłynęło ok. 50.000 różnego rodzaju pism i podań, wymagających naszego zaangażowania. Jedną z najważniejszych spraw należących do kompetencji Rady Miejskiej jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W ciągu minionej kadencji na wnioski właścicieli terenów trzykrotnie  wprowadzane były zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego  w celu dostosowania jego zapisów do potrzeb inwestorów oraz zmieniającego się prawa. Ma to zasadnicze znaczenie w tworzeniu właściwych warunków do inwestowania i dalszego rozwoju miasta. Ponadto przyjęty został tzw. Wieloletni Plan Inwestycyjny oraz cały szereg innych uregulowań prawnych i porządkowych, które trudno byłoby tu wymienić.
   Wiele uwagi w dalszym ciągu poświęciliśmy sprawie, która niewątpliwie jest problemem nr 1 dla samorządu Suchej Beskidzkiej.  Są to trwające już ponad 9 lat procesy o zwrot kilku najważniejszych z punktu widzenia dalszego rozwoju miasta nieruchomości w tym zespołu zamkowo-parkowego, wytoczone przez spadkobierców przedwojennych właścicieli majątków w Suchej. Brak ustawy reprywatyzacyjnej, która powinna definitywnie zakończyć sprawę,  powoduje, że jesteśmy zdani tylko na siebie w obronie majątku gminy przed wynajętymi przez spadkobierców wyspecjalizowanymi kancelariami prawnymi. Dodatkowe komplikacje powoduje kilkakrotna już  w ciągu ostatnich lat zmiana  interpretacji prawa, gdzie raz w tych sprawach mają rozstrzygać sądy cywilne, to znów innym razem właściwe ma być postępowanie administracyjne. Roszczenia spadkobierców rodziny Tarnowskich są nadal  najtrudniejszym  problemem, którego ostateczne rozwiązanie nie sposób dzisiaj przewidzieć.
   Okres mijającej kadencji to również dramatyczne chwile walki z żywiołem a następnie z jego skutkami. Na kilku obszarach uaktywniły się osuwiska, które wyrządziły wiele szkód. Szczególnym pod tym względem jest 2010 rok, w którym aż trzykrotnie ogłaszany był w naszym mieście alarm przeciwpowodziowy. Niewątpliwie szkody byłyby jeszcze większe, gdyby nie wykonane w ubiegłych latach zabezpieczenia przeciwpowodziowe. Warto  też w tym miejscu wspomnieć, że dzięki wieloletnim naszym staraniom, wspomaganym przez mieszkańców Zasypnicy, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej przystąpił do regulacji potoku Zasepnica,  przedsięwzięcie to ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa mieszkańców tego rejonu i ma być zrealizowane do końca br.
  
W okresie mijającej kadencji zrealizowanych zostało wiele przedsięwzięć i inwestycji, które mają ogromne znaczenie dla ciągłego wzrostu poziomu życia mieszkańców naszego miasta. W dalszym ciągu jedną z najważniejszych dziedzin, która jest w centrum uwagi samorządu i pochłania największe środki inwestycyjne jest ochrona środowiska. Kolejne pozycję to rozbudowa, remonty i modernizacja infrastruktury miejskiej, zaopatrzenie w wodę pitną, inwestycje oświatowe, sportowe i wiele innych.
   Największym zadaniem realizowanym w ostatniej kadencji była modernizacja i dokończenie budowy rejonowej oczyszczalni ścieków. Zadanie to pochłonęło łącznie ok. 5 mln złotych i było możliwe dzięki pozyskaniu dofinansowania z Unii Europejskiej. Niezwykle kosztowna, ale konieczna, była dalsza rozbudowa kanalizacji ściekowej, łącznie przybyło prawie 19 km sieci kolektorów sanitarnych w rejonach ulic Błądzonka, Krzeszowiaków, Zasypnica, Nad Skawą, Bucałówka, Pikieta, Zamkowa oraz nowa kanalizacja na Oś. Beskidzkim. Powstały nowe studnie głębinowe ujęć wody pitnej w rejonach miasta, gdzie nie dociera wodociąg miejski oraz kolejne odcinki nowej sieci wodociągowej. Kontynuowana jest budowa i gruntowne remonty dróg o trwałej nawierzchni asfaltowej i chodników, głównie w rejonach, gdzie wykonana została już kanalizacja ściekowa. Najważniejsze z nich to ulice: 3 Maja, Zielona, Nad Skawą, Spółdzielców i wiele innych. Łącznie w ciągu minionych czterech lat przybyło ponad 41 tys. m2 nowych nawierzchni asfaltowych i ok. 8 tys. m2 nowych chodników z kostki brukowej. Ponadto przy naszym udziale remontowane były drogi powiatowe położone na terenie miasta oraz wybudowane dwa nowe mosty przy ul. Błądzonka, było to możliwe dzięki zawartemu porozumieniu z Powiatem Suskim i współfinansowaniu tych zadań z budżetu gminy w łącznej kwocie ponad 500 tys. złotych. Przygotowana została kompletna dokumentacja budowy mostu na Stryszawce w ciągu ul. Beniowskiego, który ma zastąpić zniszczony most drewniany. We wrześniu br. uzyskaliśmy ostateczną decyzję – pozwolenie na jego budowę, a sprawa była niezwykle trudna z powodu protestów niektórych mieszkańców ul. Batalionów Chłopskich, którzy twierdzili, że most będzie dla nich zagrożeniem powodziowym.  Do Wojewody Małopolskiego złożony został kompletny wniosek o dofinansowanie tej inwestycji wraz z remontem całej ul. Beniowskiego z Narodowego Programu Budowy Dróg Lokalnych.  W bieżącym roku rozpoczęła się rewitalizacja osiedla Beskidzkiego, w tym przebudowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz zniszczonej infrastruktury drogowej. W ramach tego zadania zostanie wykonana sieć gazowa do każdego bloku, która umożliwi zmianę ogrzewania mieszkań i budowę ekologicznych kotłowni gazowych. Udało się pozyskać środki finansowe z dotacji unijnych na uzbrojenie terenów przemysłowych przy ul. Wadowickiej (Dąbie) . Do końca 2010 roku  ma być wykonana cała infrastruktura tj. kanalizacja sanitarna, deszczowa, ok. 800  m nowej drogi, chodnik i oświetlenie. Inwestycja warta jest blisko 3 mln złotych i umożliwi budowę kolejnych zakładów i powstanie nowych miejsc pracy.
   Niezwykle ważnym przedsięwzięciem w mijającej kadencji, mającym szczególne znaczenie dla zagospodarowania wolnego czasu dzieci i młodzieży, była budowa boisk sportowych Orlik-2012. Zadanie to nie było ujęte w  Wieloletnim Planie Inwestycyjnym, ale dzięki dużej determinacji udało się wykorzystać szansę, pozyskać dofinansowanie zewnętrze i zbudować zespół boisk sportowych ze sztucznymi nawierzchniami, oświetleniem i budynkiem socjalnym w ciągu zaledwie kilku miesięcy. O tym jak bardzo trafiona była to inwestycja świadczy frekwencja na „Orliku” w godzinach popołudniowych i wieczornych i to nie tylko dzieci i młodzieży.
  
Dokonana została rozbudowa oświetlenia ulicznego przy kolejnych odcinkach dróg gminnych i wewnętrznych oraz modernizacja istniejącego oświetlenia poprzez wymianę starych energochłonnych lamp rtęciowych na lampy sodowe.  Uporządkowany został system zbiórki odpadów komunalnych. Zakupiono specjalistyczny samochód marki DAF oraz plastikowe pojemniki, które zastąpiły dotychczasowe czarne worki, pojemniki są dzierżawione gospodarstwom domowym. Pojemnik w każdym domu i naliczanie opłat za wywóz odpadów w wysokości zależnej od ilości osób zamieszkałych powoduje, że pozbywanie się śmieci w inny nielegalny sposób staje się nieopłacalne. Ponadto przy odbiorze opady niesegregowane są każdorazowo ważone.
   Prowadzone były prace remontowe w obiektach oświatowych, w szkołach oraz przedszkolu. Swój wizerunek dzięki pozyskanym środkom finansowym i zmianom organizacyjnym zmieniła Biblioteka Suska, stając się placówką bardziej nowoczesną i przyjazną dla czytelników. W 2007 roku w zamku suskim utworzone zostało Muzeum Miejskie, które funkcjonuje jako trzecia już miejska instytucja kultury, gromadząc zbiory i organizując niezwykle ciekawe wystawy. Na parterze południowego skrzydła zamku, głównie ze środków unijnych została wyremontowana sala na cele informacji turystycznej, która będzie odpowiednio wyposażona i wejdzie w skład Małopolskiego Systemu Informacji Turystycznej.  
   Działające na terenie naszego miasta kluby sportowe otrzymują corocznie wsparcie finansowe w  ramach realizacji przez gminę zadań w zakresie kultury fizycznej i sportu.  W okresie minionej kadencji miasto  wsparło łączną kwotą 430.000 zł  działalność następujących  klubów: Miejskiego Klubu Sportowego „Babia Góra”, Beskidzkiego Klubu Karate, Ludowego Klubu Sportowego „Technik” , Łuczniczego Towarzystwa Sportowego „Zamek Suski”, Uczniowskiego Klubu Sportowego „Mechanik” , Uczniowskiego Klubu Sportowego „Gladiator”, Uczniowskiego Klubu Sportowego „Jasień”  oraz  Zarząd Powiatowy Ligii Obrony Kraju. 
   Od września  2007 roku w obiekcie krytej pływalni realizowane są  dwa programy:  JESTEŚMY NADAL AKTYWNI”,  skierowany do emerytów i rencistów i „PŁYWANIE DLA ZDROWIA”  skierowany do dzieci i młodzieży  z terenu miasta  Sucha Beskidzka do 12 roku życia. Uczestnicy programów mają możliwość bezpłatnego korzystania z obiektu przez cały rok w godzinach otwarcia pływalni, również w okresach wolnych od zajęć szkolnych. W ten sposób od 2007 roku w ramach obu programów Gmina Sucha Beskidzka finansuje corocznie kilka tysięcy wejść na basen. Łączny koszt  od 2007 r. wyniósł 472.000 złotych i jest jednocześnie formą wsparcia działalności krytej pływalni.
   W okresie minionej kadencji miasto otrzymało wiele nagród i wyróżnień. W roku 2008 miasto otrzymało tytul „Mecenas Polskiej Ekologii”  najwyższy stopień przyznawany przez Narodową Radę Ekologiczną dla gmin zasłużonych w działaniach proekologicznych. W latach  2008 i 2009 gmina była  laureatem rankingu  „Rzeczpospolitej” w kategorii „Najlepsza Gmina Miejska”. Ranking honoruje miasta i gminy, najbardziej dbające o swój rozwój, podniesienie jakości życia mieszkańców, jednocześnie zachowując reguły odpowiedzialności i bezpieczeństwa finansowego. Sucha Beskidzka zajęła  jedno z czołowych miejsc wśród małopolskich miast i pierwsze w Małopolsce Zachodniej. W rok 2009 i 2010 Sucha Beskidzka była laureatem konkursu „Bezpieczne drogi w Małopolsce -  budujemy chodniki i ścieżki rowerowe”, zorganizowanego przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski.  Nagrody wręczono najlepszym gminom i powiatom, które wykonały najwięcej chodników w przeliczeniu na mieszkańca . W roku 2009 Sucha Beskidzka zajęła trzecie a w 2010 drugie  miejsce  w województwie małopolskim. W 2009 roku gmina otrzymała tytuł Gminy Przyjaznej Biznesowi  2009: - wyróżnienie nadane przez Instytut Lokalnego Biznesu. Kapituła konkursu wyróżniła te samorządy, które sprzyjają rozwojowi podmiotów gospodarczych. Również w 2009 roku miasto zajęło  II miejsce wśród wszystkich gmin województwa małopolskiego w Rankingu samorządów pn. "Europejska Gmina, Europejskie Miasto" Podstawą oceny gmin była wartość pozyskanych funduszy unijnych przez wszystkie podmioty działające na terenie miasta w przeliczeniu na jednego mieszkańca. W 2010r. Sucha Beskidzka zdobyła wyróżnienie w plebiscycie pod nazwą „Trzy Korony Małopolski”, organizowanym  przez  Gazetę Krakowską,  Telewizję Polską oraz Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski. Trzy Korony to konkurs, w którym wybierane są miasta najlepiej rozwijające się, w których żyje się najlepiej.  Jest organizowany raz na cztery lata.
  
To co udało się w tym czasie dla miasta osiągnąć jest zasługą  wzajemnego zrozumienia i doskonałym relacjom pomiędzy Burmistrzem Miasta i Radą Miejską. Uważam że w tym bardzo pozytywnym dla naszego miasta procesie rozwoju, wszyscy tu obecni mamy swój duży udział. Gorąco dziękuję Radzie Miejskiej Suchej Beskidzkiej , za te cztery lata  wspólnej pracy dla dobra naszego miasta. Współpracy, w której nie było żadnych podtekstów politycznych ale skupianie się wyłącznie na sprawach ważnych dla miasta i jego mieszkańców, dziękuję za nieustanne wspieranie mnie i pomoc w rozwiązywaniu problemów , za  wyrozumiałość i akceptacje moich pomysłów.
   Na zakończenie chciałbym złożyć szczególne podziękowanie wszystkim moim współpracownikom, od referentów  po kierowników referatów i dyrektorów jednostek organizacyjnych. Praca w samorządzie to niełatwa służba mieszkańcom wymagająca od nas profesjonalizmu ale i cierpliwości, stawiam przed sobą i przed Wami duże wymagania ale uważam, że dzięki temu  Urząd Miasta  funkcjonuje i prowadzi obsługę mieszkańców na bardzo wysokim poziomie.
Dziękuję