Informacja
Treść
z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym tj. od 30 kwietnia 2010 r. do dnia 27 maja 2010 r .
W okresie pomiędzy XXXIX, a XL sesją Rady Miejskiej w Suchej Beskidzkiej najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Suchej Beskidzkiej stanowią następujące sprawy:
1. Burmistrz Miasta zarządzeniami podjętymi w dniach: 30 kwietnia 2010 r. oraz 17 i 24 maja 2010r., dokonał zmian w uchwale budżetowej i w planie finansowym gminy Sucha Beskidzka na 2010 r., które w części dotyczyły zmian w planach jednostek oraz dotacji celowych. Plan dochodów po dokonanych zmianach wyniósł - 26.800.389,03 zł. Plan wydatków po zmianach wyniósł 26.623.150,03 zł.
2. Zamówienie publiczne na realizację Punktu Informacji Turystycznej w pomieszczeniach Suskiego Zamku prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego. Wpłynęła tylko jedna oferta firmy: Usługi Instalacji Wodno-Kanalizacyjnej, Centralnego Ogrzewania i Gazu Jerzy Steczek ze Stryszawy, za kwotę 95.127,77 zł brutto. Oferta spełniała warunki określone w SIWZ i przetarg został rozstrzygnięty. Umowa z wybranym wykonawcą została zawarta w dniu 11 maja 2010 r. a termin wykonania zadania upływa z dniem 16 sierpnia 2010 r. Punkt Informacji Turystycznej będzie elementem Małopolskiego Systemu Informacji Turystycznej, którego utworzenie jest finansowane przez Województwo Małopolskie w wysokości 75% kosztów zadania, oraz gminy Sucha Beskidzka w pozostałych 25%.
3. W dniach od 30 kwietnia do 3 maja 2010 roku w ramach „Suskiej Majówki 2010” odbyły się pokazy i zawody sportowe w dziewięciu dyscyplinach. Z powodu niekorzystnych warunków pogodowych, Rajd Rowerowy i Turniej Piłki Nożnej Zakładów Pracy zostały przeniesione na inne terminy. Ponadto zorganizowano: Konkurs Wiedzy Historycznej „Ocalić od zapomnienia” i XXV Festiwal Teatrów Dzieci i Młodzieży „Bajdurek”. Tradycyjnie już 1 maja br. na placu obok Zamku Suskiego miała miejsce wystawa oraz targi ogrodnicze.
4. W dniu 15 maja br. po raz drugi w naszym mieście odbyły się Juwenalia zorganizowane przez studentów Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii. Barwny korowód prowadzony przez legendarnego suskiego smoka Kicka przemaszerował ulicami naszego miasta. Na dziedzińcu Suskiego Zamku, symboliczne klucze do bram miasta przekazał studentom Burmistrz Miasta. Tegoroczne Juwenalia odbyły się pod hasłem ochrony środowiska. Główne atrakcje ( konkursy, pokazy, występy zespołów) miały miejsce na dziedzińcu zamku suskiego.
5. Na podstawie umowy zawartej z Gminą Sucha Beskidzka, Biuro Usług Projektowych EKO-DRO-SAN z Wadowic, opracowało dokumentację projektową zbiornika wodnego wraz z siecią tłoczną na osiedlu Podksięże z wykorzystaniem ujęcia głębinowego, zrealizowanego przez gminę w roku ubiegłym. Koszt wykonania omawianego projektu wyniósł 43.196,54 zł. W najbliższym czasie złożony zostanie wniosek o pozwolenie na budowę.
6. Burmistrz Miasta w imieniu Gminy Sucha Beskidzka zawarł umowa z Przedsiębiorstwem Drogowym „EFEKTAR” z Tarnowa na wykonanie oznakowania poziomego: przejść dla pieszych, progów zwalniających, stanowisk postojowych oraz ścieżek rowerowych na drogach gminnych i wewnętrznych na terenie miasta Sucha Beskidzka. Koszt realizacji zadania wynosi 5.913,78 zł brutto. Termin jego wykonania upływa z dniem 4 czerwca 2010 r.
7. Zamówienie publiczne dotyczące Budowy drogi wewnętrznej wraz z infrastrukturą techniczną w ramach zadania pn. „Stworzenie strefy aktywności gospodarczej w Suchej Beskidzkiej – rejon Dąbie” prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego. Oferty złożyło 5 wykonawców. Cena najniższej oferty stanowiła kwotę 2 486 837,25 zł brutto. Cena najwyższej oferty to kwota 2 999 950,50 zł brutto. Na podstawie art. 93, ust. 1, pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na realizację w/w zadania zostało unieważnione, ponieważ oferty były niezgodne z SIWZ lub nie spełniały wszystkich warunków określonych w specyfikacji. Kolejny przetarg nieograniczony na realizację przedmiotowego zamówienia zostanie ogłoszony w dniu 31 maja.
8. Burmistrz Miasta zawarł umowę z firmą „Rzeczoznawstwo Wycena Nieruchomości”, Marii i Janusza Tereszkiewiczów z Zawoi na wykonanie operatów szacunkowych dla siedmiu nieruchomości. Będą one stanowić podstawę ustalenia nowych opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu będącego własnością Gminy Sucha Beskidzka. Koszt sporządzenia dokumentacji wynosi 2.928,00 zł brutto. Termin realizacji umowy upływa z dniem 31 maja 2010 r.
9. Zamówienie publiczne na „Pełnienie funkcji inżyniera kontraktu przy budowie drogi wewnętrznej wraz z infrastrukturą techniczną w ramach zadania pn. „Stworzenie strefy aktywności gospodarczej w Suchej Beskidzkiej – rejon Dąbie” prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego. Oferty złożyło 4 wykonawców. Najniższa cena wynosiła 54 880 zł brutto, a najwyższa 148 800 zł brutto. Z postępowania na podstawie art. 24, ust. 1, pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych wykluczono 1 wykonawcę, ponieważ nie spełnił warunków udziału w przedmiotowym postępowaniu. Wybrano ofertę złożoną przez firmę PHIN Consulting Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi. Cena wybranej oferty: 54 880 zł brutto. Planowany termin realizacji zamówienia upływa z dniem 31.01.2011 r
10. Zamówienie publiczne na opracowanie dokumentacji projektowej kanalizacji sanitarnej os. Garce, prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego. Oferty złożyło 7 wykonawców. Najniższa cena wynosiła 25 620 zł brutto, a najwyższa 90 280 zł brutto. Z postępowania na podstawie art. 24, ust. 2, pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, wykluczono 1 wykonawcę, ponieważ nie spełnił warunków udziału w przedmiotowym postępowaniu. Wybrana została oferta złożona przez konsorcjum firm: Agencja Technik Ekologicznych i Realizacji Inwestycji „mk PERFEKT”. Cena wybranej oferty to 25 620 zł brutto. Termin realizacji zamówienia upływa z dniem 20.12.2010 r.
11. W związku z obowiązkami wynikającymi z ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. , który będzie miał miejsce w miesiącach wrześniu i październiku. Burmistrz Miasta zarządzeniem z dnia 26 maja 2010r. utworzył Gminne Biuro Spisowe i powołał na Zastępcę Gminnego Komisarza Spisowego – Tadeusza Woźniaka Sekretarza Gminy Sucha Beskidzka.
12. Burmistrz Miasta, po rozpatrzeniu ofert złożonych przez organizacje pozarządowe, w trybie pozakonkursowym ( zgodnie ze znowelizowaną ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie ), zawarł w dniu 20 maja 2010 roku cztery umowy na realizację zadań publicznych Gminy Sucha Beskidzka w 2010r. :
- z zakresu krajoznawstwa i turystyki:
Z Polskim Towarzystwem Turystyczno-Krajoznawczym Oddział „Ziemi Babiogórskiej” im. prof. dr Walerego Goetla w Suchej Beskidzkiej na zadania:
- „Organizacja rajdu Podbabiogórskie Miasta”
- „Odnowa szlaku górskiego Sucha Beskidzka – Zawoja Przysłop”
- „Odnowa szlaku krajoznawczego Sucha Beskidzka”
Na łączną kwotę 860,40 zł.
- z zakresu pomocy społecznej:
Z Polskim Komitetem Pomocy Społecznej – Stowarzyszenie Charytatywne Zarząd Miejski – Sucha Beskidzka na zadanie: „Udzielanie pomocy rodzinom i osobom będącym w trudnej sytuacji życiowej i osobom niepełnosprawnym” na kwotę 3000 zł.
13. W miesiącu maju br., rozpoczęto realizacje inwestycji związanych z budowę kanalizacji sanitarnej na terenie miasta na osiedlach Pikieta oraz Sumerówka i Bucałówka. Całkowita długość wykonywanych sieci wyniesie 2.548,5 mb. Jej realizacja umożliwi przyłączenie 53 gospodarstwom domowym.
14. Burmistrz Miasta w dniu 28 kwietnia 2010 r., wszczął procedurę wyboru Koncesjonariusza na „Zaprojektowanie, budowę i eksploatację parkingu wraz z myjnią samochodową przy ul. Piłsudskiego” w oparciu o przepisy ustawy z dnia 9 stycznia 2009r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Wybrany koncesjonariusz jako inwestor zaprojektuje i wybuduje parking wraz z wymaganą infrastrukturą, w zamian za co będzie miał prawo do korzystania obiektu do lat 10. Do upływu wyznaczonego terminu składania ofert tj. do dnia 20.05.2010 r. nie wpłynął żaden wniosek. W związku z tym w dniu 21.05.2010 r. postępowanie zostało odwołane W dniu 28 maja zostało wszczęte kolejne postępowanie dotyczące zawarcia umowy koncesji. Termin składania wniosków upływa w dniu 21 czerwca 2010 r. Ogłoszenie o koncesji zostanie dodatkowo zamieszczone w prasie regionalnej.
15. .W związku z wyborami Prezydenta RP zarządzonymi na dzień 20 czerwca 2010 roku, Burmistrz Miasta w dniu 11 maja br. wydał Obwieszenie o numerach i granicach obwodów głosowania oraz wyznaczonych siedzibach obwodowych komisji wyborczych r. Gmina Sucha Beskidzka podzielona jest na 7 obwodów głosowania, 6 z nich stanowią obwody stałe a 7 to obwód mieszczący się w Szpitalu Rejonowym w Suchej Beskidzkiej.
16. W dniu 19 maja 2010 r. Burmistrz Miasta powołał komisję, która dokonała zestawienia strat w infrastrukturze, poniesionych przez gminę w wyniku powodzi. Zestawienie obejmuje 28 obiektów a łączna wartość oszacowanych strat wynosi 1.594.300,00 zł. Na podstawie oszacowanych strat został złożony wniosek do MSWiA – Biuro ds. Usuwania Skutków Klęsk Żywiołowych na dofinansowanie robót związanych z odbudową zniszczonej infrastruktury drogowo-mostowej na łączną kwotę 1.399.000,00 zł . Ponadto w dniu 21 maja br. Burmistrz Miasta złożył wniosek do Wojewody Małopolskiego o pozyskanie środków na bieżące potrzeby prowadzenia akcji ratowniczej. W dniu 27 maja br. gmina otrzymała na ten cel 100 tysięcy złotych.
Informacja dotycząca akcji przeciwpowodziowej
prowadzonej na terenie miasta Sucha Beskidzka
Wskutek padającego nieprzerwanie od kilkunastu dni deszczu tereny Suchej Beskidzkiej oraz powiatu suskiego nawiedziła powódź. W niedzielę 16 maja stany ostrzegawcze, a następnie alarmowe na Skawie i Stryszawce zostały przekroczone, w związku z czym o godz. 20.00 Starosta Suski wprowadził na terenie całego powiatu alarm przeciwpowodziowy.
Służby miejskie już od godzin porannych ( 16 maja) monitorowały stan wód. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka w godzinach popołudniowych uruchomił działania Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. W Urzędzie Miejskim od niedzieli (16 maja) aż do godziny 10:00 w czwartek (20 maja ) , tj. do odwołania alarmu przeciwpowodziowego trwał całodobowy dyżur sztabu kryzysowego.
Najtrudniejsza dla miasta była noc z niedzieli na poniedziałek kiedy to w krótkim czasie wylewająca w błyskawicznym tempie z rzek i lokalnych potoków woda sparaliżowała życie w kilku rejonach Suchej Beskidzkiej niszcząc drogi, podtapiając wiele domostw, firm i instytucji publicznych.
Dramatyczne godziny walki decydowały o ciągłości dostawy wody pitnej dla miasta. Spływających ze stoków wód nie przyjmowała już Stryszawka , stacja uzdatniania wody została w znacznym stopniu zalana, brakowało kilku centymetrów do zatopienia elektrycznych pomp i rozdzielni prądu. Dzięki szybkiej akcji kilku zastępów strażackich z użyciem specjalnych pomp o dużej wydajności sprowadzonych specjalnie z Krakowa udało się opanować sytuację i zapewnić ciągłość dostaw wody pitnej. Kolejny raz znakomicie sprawdził się nowoczesny system uzdatniania wody, który mimo bardzo zanieczyszczonej Stryszawki zapewnił dla mieszkańców Suchej Beskidzkiej wodę pitną najwyższej jakości.
Zalana została ulica Nad Skawą, woda wdarła się na plac targowy i ogródki działkowe. Na Zasypnicy woda podmyła most na osiedlu Zagrody, podjęto działania zabezpieczające przeprawę przed jej całkowitym zerwaniem do potoku, mogłoby to spowodować utworzeniem tamy z trudnymi do przewidzenia skutkami dla okolicznych domów. Niezwłocznie zostało wykonane też tymczasowe przejście zastępcze dla odciętego od ul Zasypnica osiedla. Rwące potoki Błądzonki i Zasypniczanki spowodowały podmycia i miejscowe osunięcia brzegów. Trudna sytuacja utrzymywała się również na ulicy Makowskiej, gdzie wskutek osunięcia się ziemi zatarasowana została droga krajowa nr 28 oraz podtopionych zostało kilka domostw wodami spływającymi drogą krajową z powodu niedrożnych przepustów w Makowie Podhalańskim . Również na ul. Batalionów Chłopskich oraz ul. Piłsudskiego woda zalała piwnice kilkunastu nieruchomości. W pobliżu mostu na Skawie zalana została droga prowadząca do osiedla Garce i Śpiwle uniemożliwiając dojazd do tych osiedli . Spływające z Mioduszyny wody wraz z rumoszem kamiennym zniszczyły przepust pod drogą prowadzącą do osiedla Śpiwle, tu niestety nie pomógł ciężki sprzęt ani licznie zaangażowani mieszkańcy, przepust musi zostać przebudowany.
W kilku rejonach miasta osunęła się ziemia tarasując i niszcząc miejscowo drogi oraz blokując przepływ wody, w kilku miejscach utworzyły się rozlewiska m. in. na ulicy Zamkowej i skrzyżowaniu Zamkowej z Wadowicką.
W prowadzonej nieustannie akcji ratowniczej udział brały jednostki Państwowej Straży Pożarnej, drużyny ratownicze z Zakładu Komunalnego wyposażone w ciężki sprzęt mechaniczny, zastępy Ochotniczej Straży Pożarnej a także pracownicy Urzędu Miejskiego. Działania te zabezpieczały patrole Policji oraz Straży Miejskiej. Zespoły ratownicze, w pierwszej kolejności działania kierowały na dostarczanie w najbardziej zagrożone rejony miasta worków z piaskiem, oczyszczanie kratek, przepustów i korytek odwadniających, oraz na wypompowywanie wody z zalanych piwnic, domostw, sklepów i instytucji. W działania ratownicze włączały się też służby energetyczne - usunięta została m.in. awaria prądu przy ulicy Błądzonka. Na terenie całego miasta ułożono i rozdysponowano mieszkańcom łącznie kilka tysięcy worków z piaskiem ( najwięcej w rejony ul. Makowskiej, Nad Skawą oraz Zasypnicy )Najbardziej intensywne działania prowadzone były przez całą noc z niedzieli na poniedziałek i były kontynuowane przez kolejne dwa dni, jednak wskutek wahania się poziomów wody w rzekach i potokach siły ratunkowe również w ciągu kolejnych dni miały dużą liczbę zgłoszeń od osób poszkodowanych przez żywioł.
Kiedy już wydawało się, że najgorsze minęło, powstał kolejny problem – osuwiska. I o ile z wodą można było próbować podejmować walkę, choć z różnym skutkiem, to wobec tego zjawiska jesteśmy zupełnie bezradni. Najgorzej jest w okolicach ul Krzeszowiaków i dolnej części Zasypnicy, tam popękała ziemia w obrębie której zlokalizowane są cztery domy mieszkalne, niestety jeden z nich został bardzo poważnie uszkodzony, do tego stopnia, że mieszkająca w nim rodzina musiała być ewakuowana. Burmistrz Miasta przydzielił jej tymczasowy lokal zastępczy. Na dzień dzisiejszy prowadzone są systematycznie pomiary geodezyjne, które mają określić czy osuwisko jest w dalszym ciągu czynne. Skierowana została prośba do Wojewody o pomoc w przeprowadzeniu badań geologicznych i ekspertyzy, które określą stopień ewentualnego dalszego zagrożenia. Liczne mniejsze osuwiska uaktywniły się również w rejonach: Nowego Światu, osiedla Garce i Śpiwle, ziemia osunęła się również, przy drodze do osiedla Pikieta oraz nad ul. 29 stycznia – obok zbiornika wody pitnej.
Działający w Urzędzie Sztab Kryzysowy koordynował wszystkie działania prowadzone na terenie miasta. Dla wszystkich mieszkańców dostępny był przez 24 godziny nr telefonu Urzędu Miejskiego 33 874-23-41. pod, którym mieszkańcy zgłaszali się z prośbą o pomoc, które dotyczyły m.in. dostarczenia worków z piaskiem, ponadto przyjmowano informacje od monitorującej miasto staży miejskiej, przekazywano informacje do Powiatowego Sztabu Kryzysowego, zgłaszano interwencje do Straży Pożarnej, Policji, służb energetycznych, , koordynowano pracę pracowników grupy porządkowej i pracowników zakładu Komunalnego, informowano mieszkańców o nieprzejezdnych ulicach, umieszczono komunikat na stronie internetowej o jakości wody w wodociągach miejskich, wydawano osobom, którym zalane zostały lokalne ujęcia – wodę pitną ,potrzebującym udostępniano osuszacze do zalanych pomieszczeń oraz prowadzono wszelkie inne działania konieczne do efektywnego prowadzenia akcji.
W czwartek ( 20 maja) o godzinie 10 rano sytuacja ustabilizowała się na poziomie pozwalającym odwołanie alarmu przeciwpowodziowego i wprowadzenia pogotowia powodziowego. Słabnące opady deszczu spowodowały obniżenie poziomu wód na Skawie i Stryszawce poniżej stanów ostrzegawczych. Pogotowie przeciwpowodziowe zostało odwołane w dniu 25 maja o godzinie 9.00.
W dniu 19 maja o godzinie 11.00 odbyła się narada u Burmistrza Miasta na której dokonano wstępnej analizy szkód powstałych na terenie miasta Sucha Beskidzka i niezwłocznie pracownicy Zakładu Komunalnego i Grupa Porządkowa Urzędu Miejskiego rozpoczęli realizację prac związanych z usuwaniem szkód, porządkowaniem ulic i rejonów gdzie woda wyrządziła największe szkody.
Komisja powołana w dniu 19 maja br przez Burmistrza Miasta dokonała zestawienia strat w infrastrukturze poniesionej przez gminę. Zestawienie obejmuje 28 obiektów a łączna wartość oszacowanych strat wynosi 1.594.300,00 zł. Wśród wymienionych największą wartość stanowią: zniszczony most do osiedla Zagrody, osuwisko mas ziemnych przy drodze prowadzącej do osiedla Nowy Świat oraz Śpiwle, uszkodzone drogi: do osiedla Knapiki, do osiedla Książki, do osiedla Kamienne, do osiedla Podksięże. Na podstawie oszacowanych strat został złożony wniosek do MSWiA – Biuro ds. Usuwania Skutków Klęsk Żywiołowych na dofinansowanie prac związanych z odbudową zniszczonej infrastruktury drogowo-mostowej na łączną kwotę 1.399.000,00 zł.
Szkody w budynkach będących własnością gminy dotyczyły głównie zalanych piwnic i kondygnacji przyziemia – dotyczyło to budynków przy ul. Makowskie 24 i 42, Piłsudskiego 11 i 23 ( Biblioteka), Mickiewicza 19, Nieszczyńskiej 6, Zamkowej 1, Rynek 16. O wynikłych szkodach powiadomiony został ubezpieczyciel, którego przedstawiciel w dniu 25 maja dokonał szacunkowej oceny strat. Podtopione zostały również piwnice do w Szkole Podstawowej Nr 2 i jej filii.( powiadomieni zostali ubezpieczyciele )
Z terenu gminy 21 rodzin, które najbardziej ucierpiały w wyniku powodzi, złożyło wnioski o pomoc finansową z tytułu poniesionych strat. Powołana przez Burmistrza Miasta Komisja złożona z pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, sporządziła protokoły opisujące szczegółowo poniesione straty w gospodarstwach domowych. Zostały one przekazane do Wojewódzkiego Urzędu - Wydział Polityki Społecznej. Na ich podstawie Urząd Wojewódzki przyznał gminie na realizację pomocy finansowej łączną kwotę 27.500 zł. Środki zostały przelane na konto gminy w dniu 27 maja br. ( część rodzin mimo pierwotnych deklaracji nie złożyła wniosków o pomoc widząc ogrom tragedii w innych częściach Polski )
Wysłano wniosek do Wojewody Małopolskiego w Krakowie – Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego o pozyskanie środków na bieżące potrzeby prowadzenia akcji ratowniczej. W dniu 27 maja gmina otrzymała 100 tysięcy złotych.
Powiatowy Urząd Pracy zadeklarował pomoc w formie zatrudnienia w ramach robót publicznych czterech bezrobotnych przy usuwaniu skutków powodzi na terenie gminy. Robotnicy zostaną zatrudnieni w pierwszych dniach czerwca.
Pomimo dużej siły atakującego żywiołu akcja ratownicza na terenie miasta przebiegała z dużą sprawnością. Na tak ogromne ilości wody, które spadły i przepłynęły przez nasze miasto, mogło być znacznie gorzej gdyby nie zabezpieczenia wykonane w ostatnich latach. Kanalizacja deszczowa i odwadniająca, zabezpieczenia niektórych najgroźniejszych fragmentów potoków oraz wały przeciwpowodziowe spełniły swoją funkcję stabilizując do granic technicznej możliwości wylewania wezbranej wody i dzięki temu Sucha Beskidzka pomimo widocznych szkód wyszła z kataklizmu relatywnie obronną ręką. Burmistrz Miasta składa podziękowania wszystkim, którzy ofiarnie uczestniczyli w akcji ratowniczej, mieszkańcom miasta, pracownikom i służbom komunalnym. Dziękuje również służbom mundurowym a szczególnie strażakom zarówno zawodowym jak również strażakom ochotnikom, którzy w wielu przypadkach przyczynili się do zminimalizowania strat.