PIOTR KOMOROWSKI W SALI RYCERSKIEJ
Treść
Sala Rycerska suskiego zamku zyskała pierwszy z wizerunków właścicieli obiektu, przedstawiający Piotra Komorowskiego herbu Korczak (1580 – 1640) jako fundatora Parafii pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Suchej (1614-1630).
Dosłowną kopię dzieła, którego oryginał pochodzący z 1632 r. znajduje się w Klasztorze Kanoników Regularnych Laterańskich w Parafii Bożego Ciała w Krakowie, namalował Rafał Lenart, artysta malarz a zarazem Specjalista ds. Wystaw w Muzeum Miejskim Suchej Beskidzkiej.
Obraz olejny o wym: 211 cm x 137 cm jest typowym portretem sarmackim, przedstawiającym Piotra Komorowskiego w staropolskim kontuszu, z rzuconą na ramiona delią podbitą futrem i szablą u boku. Piotr Komorowski stoi na tle ciemnej draperii, delikatnie wspierając się o fragmentarycznie ukazany postument lub stół nakryty niebieską tkaniną (może być to fragment antepedium barokowego ołtarza).
W prawej dłoni trzyma akt fundacyjny Parafii Suskiej, w którym wymienione zostały jego godności jako Hrabiego na Liptowie, Starosty Oświęcimskiego i Orawskiego. Komorowski jest tu przedstawiony jako szlachcic w wieku ok. 52 lat. Jego prawe oko zostało zasłonięte czarną opaską. Fundacja Parafii wiązała się bowiem z jego cudownym uzdrowieniem, którego doznał z choroby oczu za przyczyną bł. Stanisława Kazimierczyka, otoczonego od XVI w. lokalnym kultem kanonika zakonu Bożego Ciała.
Obraz wykonany jest zgodnie zasadami sztuki polskiego malarstwa barokowego. Artysta oddał każdy szczegół z należytą precyzją i pełną znajomością tematu. Nie było to łatwe zadanie, ponieważ sam proces technologiczny jest bardzo skomplikowany i czasochłonny. Wykonanie kopii tych gabarytów trwało ponad pół roku, co było podyktowane samą techniką (uzyskanie odpowiedniego efektu, nakładanie warstw, laserunki, itp.) oraz dużym rozmiarem obrazu.
Muzeum Miejskie jako instytucja kultury Gminy Sucha Beskidzka, rozpoczęło tworzenie galerii rodów magnackich zamieszkujących zamek od XVI do XVIII wieku w oparciu o zachowaną ikonografię historyczną. Panteon właścicieli Piotr Komorowski rozpoczął nieprzypadkowo. Kopia obrazu powstała dokładnie 400 lat później od chwili utworzenia przez Piotra Komorowskiego Państwa (Dominium) Suskiego (1608 r.). W zachowanej, bardzo skromnej ikonografii, obraz ten jest jednym z najpiękniejszych całopostaciowych przedstawień Piotra Komorowskiego. W kolejnych latach powstaną również wizerunki: Gaspare Castiglione vel Kaspra Suskiego, Krzysztofa Komorowskiego, Konstancji Krystyny Komorowskiej i Jana Wielopolskiego.
Obraz można obejrzeć w godzinach pracy Muzeum Miejskiego (www.muzeum.sucha-beskidzka.pl) od wtorku do niedzieli. Serdecznie zapraszamy!
Fragment aktu lokacyjnego Parafii suskiej
Ostatnie pociągnięcie
Artysta i jego dzieło
W trakcie zawieszania obrazu, widoczne sygnatury