Przejdź do stopki

OGŁOSZENIE O WYBORACH ŁAWNIKÓW SĄDOWYCH

Treść

Upływa 4 - letnia kadencja ławników, nowych kandydatów mogą zgłaszać prezesi sądów, stowarzyszenia, związki, organizacje pracodawców lub co najmniej 25 obywateli. Ławnicy muszą także spełniać określone wymagania. Kandydatury na ławników można zgłaszać do 30 czerwca. Zgodnie z Prawem o ustroju sądów powszechnych ławników do sądów okręgowych oraz do sądów rejonowych wybierają rady gmin, których obszar jest objęty właściwością tych sądów. Przed dokonaniem wyboru rady gmin zasięgają informacji o kandydatach w Krajowym Rejestrze Karnym oraz od właściwych organów policji. Poniżej publikujemy informację o warunkach i zasadach wyboru ławników:

Rada Miejska w Suchej Beskidzkiej w 2007 roku dokona wyboru następujacej liczby ławników:

- do Sądu Rejonowego w Suchej Beskidzkiej - 6 ławników, w tym
4 ławników do Wydziału II Karnego, 2 ławników do Wydziału III Rodzinnego
- do Sądu Rejonowego w Wadowicach - 1 ławnik do Wydziału IV Pracy.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych
(Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.;
- Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie szczegółowego trybu zgłaszania radom gmin kandydatów na ławników oraz wzoru karty zgłoszenia (Dz. U. 2006 Nr 50, poz. 370)

Ławnikiem może być wybrany ten, kto:
1. posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
2. jest nieskazitelnego charakteru,
3. ukończył 30 lat,
4. jest zatrudniony lub zamieszkuje w miejscu kandydowania co najmniej od roku,
5. nie przekroczył 70 lat,
6. jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika,
7. posiada co najmniej wykształcenie średnie.
Ławnikami nie mogą być:
1. osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze,
2. osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego,
3. funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń,
4. adwokaci i aplikanci adwokaccy,
5. radcy prawni i aplikanci radcowscy,
6. duchowni,
7. żołnierze w czynnej służbie wojskowej,
8. funkcjonariusze Służby Więziennej,
9. radni gminy, której rada dokonuje wyboru ławników.
Nie można być ławnikiem jednocześnie w więcej niż jednym sądzie.

Zgłaszanie kandydatów:

1. Kandydatów na ławników zgłaszają radom gmin prezesi sądów, stowarzyszenia, organizacje związkowe, organizacje pracodawców oraz inne organizacje zarejestrowane na podstawie przepisów prawa, z wyłączeniem partii politycznych, oraz co najmniej dwudziestu pięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na danym terenie, w terminie do dnia 30 czerwca ostatniego roku kadencji.
2. Kandydatów na ławników do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy zgłaszają związki zawodowe oraz organizacje pracodawców.
3. Zgłoszenia kandydatów na ławników dokonuje się na karcie zgłoszenia, zwanej dalej "kartą", stanowiącej załącznik do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 marca 2006 r.
4. Do karty złożonej przez obywateli dołącza się listę osób, zawierającą imię (imiona), nazwisko, numer ewidencyjny PESEL, miejsce stałego zamieszkania i własnoręczny podpis każdej z dwudziestu pięciu osób zgłaszających kandydata.
5. Uprawnioną do składania wyjaśnień w sprawie zgłoszenia kandydata na ławnika przez obywateli jest pierwsza osoba wymieniona na liście osób,
o której mowa w pkt. 4.
6. Kandydat na ławnika potwierdza wyrażenie zgody na kandydowanie własnoręcznym podpisem w odpowiedniej rubryce karty.
7. Zgłoszenie kandydata na ławnika składa się do rady gminy, na obszarze której kandydat jest zatrudniony lub zamieszkuje.
8. Wzór karty zgłoszenia udostępnia się nieodpłatnie w budynkach organów gmin.
9. Wzór karty jest dostępny także za pośrednictwem Internetu, na stronach oznaczonych www.ms.gov.pl.
Wzór karty oraz listy osób zgłaszających kandydata na ławnika sądowego są również dostępne w Biurze Obsługi Mieszkańców Urzędu Miejskiego w  Suchej Beskidzkiej, ul. Mickiewicza 19  (parter).
10. Do karty kandydat ma obowiązek załączyć:
1) 3 aktualne fotografie, zgodne z wymaganiami stosowanymi przy wydawaniu dowodów osobistych;
2) informację z Krajowego Rejestru Karnego;
3) oświadczenie, że nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne;
4) zaświadczenie lekarskie, stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika.

Koszt opłaty za wydanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego oraz opłaty za badanie poprzedzające wystawienie zaświadczenia lekarskiego ponosi kandydat na ławnika. Zgłoszenia kandydatów, które nie spełniają wymogów określonych w ustawie i rozporządzeniu, lub które wpłynęły do rady gminy po upływie terminu określonego w art. 162 § 1 ustawy, pozostawia się bez biegu.
Zgłoszenia kandydatów należy składać w Urzędzie Miejskim w Suchej Beskidzkiej, przy ul. Mickiewicza 19, pok. 24, w godzinach pracy Urzędu, w terminie do dnia 30 czerwca 2007 r.

 

Przewodniczący
Rady Miejskiej w Suchej Beskidzkiej

Bogusław Ćwiękała