Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym
Treść
W okresie pomiędzy IX a X sesją Rady Miasta Sucha Beskidzka (od 28 stycznia do 4 marca 2025 r.) najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka oraz jednostki podległe stanowią następujące sprawy:
- Burmistrz Miasta Zarządzeniami z dnia 31 stycznia, 13 i 25 lutego 2025 r. dokonał zmian w uchwale budżetowej Gminy Sucha Beskidzka na 2025 r. i w planie finansowym budżetu gminy polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek oraz dotacji celowych.
- Plan dochodów po zmianie wyniósł - 70 245 692,39 zł.
- Plan wydatków po zmianie wyniósł - 70 030 543,93 zł.
- Zamówienie publiczne na modernizację i rozbudowę gospodarki wodno-ściekowej w Suchej Beskidzkiej prowadzone było w trybie podstawowym z możliwością negocjacji. Do upływu wyznaczonego terminu wpłynęły 4 oferty. Cena najtańszej oferty wynosiła 11 900 000,00 zł, a najdroższej 14 796 900,00 zł brutto. W związku z tym, że najniższa cena znacznie przewyższała kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, konieczne było unieważnienie postępowania na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. W dniu 19 lutego br. zostało wszczęte kolejne postępowanie o udzielenie tego zamówienia. Procedura zakupowa jest ponownie prowadzona w trybie podstawowym z możliwością negocjacji, jednak tym razem przedmiot zamówienia został podzielony na dwie części. Pierwsza obejmuje modernizację i rozbudowę systemu do uzdatniania wody Pall Aria zamontowanego w Stacji Uzdatniania Wody, a druga pozostały zakres zamówienia tj. budowę dwóch zbiorników wyrównawczych wody pitnej przy ul. Źródlanej, rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej przy ul. Podksięże oraz rozbudowę sieci wodociągowej wraz z budową zbiornika wyrównawczego przy ul. Błądzonka. Termin składania ofert upływa 11 marca br. Dopuszczenie możliwości składania ofert częściowych, ze względu na zasady finansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład, z pewnością nie ułatwi realizacji zadania, jednak w przypadku tak skomplikowanych inwestycji, podział zamówienia na części zwiększa konkurencyjność postępowania zakupowego i redukuje liczbę podwykonawców, co może wpłynąć na obniżenie cen ofertowych. Na realizację przedmiotowego zamówienia Gmina Sucha Beskidzka otrzymała promesę wstępną z Rządowego Funduszu: Program Inwestycji Strategicznych, do kwoty 6 900 000 zł.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom oraz ograniczeniu strat w mieniu wyrządzanych przez dziki żerujące na terenach zabudowanych, Burmistrz Miasta zawarł z Kołem Łowieckim „Odyniec” umowę na odłów i redukcję dzików na podstawie zezwoleń wydanych przez Starostę Suskiego. Ponadto z Firmą Handlowo-Usługową „Danko” Piotr Kamiński z Suchej Beskidzkiej zawarta została umowa na transport klatek do odłowu dzików oraz wywóz odłowionych zwierząt z terenów zurbanizowanych miasta. Koszt jednorazowego transportu i ustawienia odłowni w nowym miejscu wynosi 246,00 zł brutto. Obecnie gmina Sucha Beskidzka posiada trzy odłownie.
- Burmistrz Miasta po zapoznaniu się z oceną ofert dokonaną przez komisję konkursową, udzielił dotacji na zadania publiczne w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu w 2025 r. następującym podmiotom:
- Beskidzkiemu Klubowi Karate w kwocie 20 000 zł;
- Uczniowskiemu Klubowi Sportowemu „Jasień” w kwocie 16 000 zł;
- SKL Sucha Beskidzka w kwocie 17 000 zł;
- Lidze Obrony Kraju – Zarząd Powiatowy w kwocie 7 550 zł;
- Suskiemu Klubowi Kolarskiemu w kwocie 8 000 zł .
Łączna kwota udzielonych dotacji wynosi 68 550 zł. Zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu realizowane będą zgodnie ze złożonymi ofertami i zawartymi umowami, w terminie od 1 lutego do 30 listopada 2025 r., a z LOK w terminie od 1 maja do 31 sierpnia 2025 r.
- Na realizację projektów z zakresu rozwoju sportu w Gminie Sucha Beskidzka w 2025 r. złożonych zostało osiem ofert przez kluby i stowarzyszenia sportowe. W oparciu o ocenę przedstawionych propozycji dokonaną przez komisję konkursową, Burmistrz Miasta przyznał dotacje następującym podmiotom:
- Beskidzkiemu Klubowi Karate - w kwocie 14 000 zł;
- Łuczniczemu Towarzystwu Sportowemu „Zamek Suski” - w kwocie 24 000 zł;
- Miejskiemu Klubowi Sportowemu „Babia Góra” - w kwocie 135 000 zł
- Uczniowskiemu Klubowi Sportowemu „Jasień” - w kwocie 21 000 zł;
- SKL Sucha Beskidzka – w kwocie 9 300 zł;
- Lidze Obrony Kraju - Zarząd Powiatowy – w kwocie 7 125 zł;
- Uczniowskiemu Klubowi Sportowemu „Dziadki” – w kwocie 8 000 zł;
- Stowarzyszeniu Klub Sportowy LADY FITNESS – w kwocie 5 000 zł.
Łączna kwota udzielonych dotacji wynosi 223 425 zł. Projekty realizowane będą zgodnie ze złożonymi ofertami, na podstawie zawartych umów z ww. podmiotami.
- W dniu 12 lutego br. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym z możliwością negocjacji na modernizację kompleksu sportowego „Moje Boisko - Orlik 2012” w Suchej Beskidzkiej. Termin składania ofert upływa 5 marca br. Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia zakres robót obejmuje wymianę nawierzchni poliuretanowej boiska wielofunkcyjnego, wymianę siatki na piłkochwytach oraz remont zaplecza szatniowo-sanitarnego, w tym wymianę pokrycia dachu wraz ze świetlikami dachowymi, malowanie pomieszczeń, stolarki drzwiowej i elewacji oraz modernizację instalacji elektrycznej. Wybrany wykonawca będzie zobowiązany do wykonania zamówienia w terminie do 3 miesięcy od daty zawarcia umowy. Na realizację zamówienia Gmina Sucha Beskidzka otrzymała dofinansowanie w kwocie do 133 000 zł ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w ramach Programu modernizacji kompleksów sportowych „Moje Boisko – ORLIK 2012” – Edycja 2024.
- Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym z możliwością negocjacji na remont ul. 3 Maja w Suchej Beskidzkiej zostało wszczęte w dniu 12 lutego br. Termin składania ofert upływa 5 marca br. Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia zakres robót obejmuje wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej drogi na odcinku o długości 422 m, przełożenie nawierzchni chodnika z kostki brukowej oraz regulację studni i krat kanalizacyjnych, zaworów wodociągowych oraz studni teletechnicznych.
Wybrany wykonawca będzie zobowiązany do wykonania zamówienia w terminie do 4 miesięcy od daty zawarcia umowy. Zamówienie jest dofinansowane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie do 355 958 zł.
- W ramach realizacji resortowego programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025” w okresie od 10 stycznia do 21 lutego 2025 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchej Beskidzkiej zawarł 48 umów cywilnoprawnych, których przedmiotem jest świadczenie usług asystencji osobistej. Wsparciem asystentów objętych zostało 103 niepełnosprawnych mieszkańców naszego miasta. Program finansowany jest ze środków Funduszu Solidarnościowego. Całkowita wartość przyznanego dofinansowania w 2025 r. wynosi 1 088 609,28 zł.
- Zakończone zostały roboty związane z przebudową drogi prowadzącej do lokali socjalnych i komunalnych przy ul. Makowskiej w Suchej Beskidzkiej oraz placu manewrowego, realizowane na zlecenie Gminy przez Firmę Handlowo-Usługową „SUDER II” Suder 32-406 Zakliczyn, ul. Pakuz 44. Zakres prac obejmował roboty ziemne, regulację studni i krat kanalizacyjnych oraz wykonanie nawierzchni z kostki betonowej o pow. ok. 400 m2. Koszt wykonanych robót wyniósł 114 168,28 zł brutto.
- Po blisko 14 latach trwającego postępowania administracyjno-sądowego, Sąd Okręgowy w Krakowie wydał postanowienie o rozgraniczeniu działek drogowych o numerach ewidencyjnych: 7414 i 7502 z sąsiednią nieruchomością. Nieakceptowanie zgodnego z mapą ewidencyjną przebiegu granic nieruchomości przez pełnomocnika właściciela prywatnej działki, uniemożliwiał Gminie wykonanie odcinka drogi w rejonie ul. Podksięże. Obecnie nie ma już przeszkód prawnych do podjęcie działań w celu wykonania brakującego fragmentu drogi asfaltowej.
- W dniu 27 lutego 2025 r. odbył się Koncert Karnawałowy zorganizowany przez Szkołę Muzyczną I stopnia w Suchej Beskidzkiej. Publiczność w wypełnionej po brzegi sali widowiskowej Centrum Kultury i Filmu mogła wysłuchać wielu znanych i pięknych utworów w znakomitym wykonaniu uczniów oraz Suskiej Orkiestry Zamkowej składającej się z nauczycieli naszej Szkoły Muzycznej. Koncert karnawałowy stał się cyklicznym wydarzeniem i na stałe zapisał się w kalendarzu imprez miejskich.
- W dniu 13 lutego 2025 r. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł umowę z firmą EKO – GEO GLOB Rafał Modrzejewski z Pawłowic na wykonanie Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Sucha Beskidzka. Zgodnie z zapisami umowy ww. dokument strategiczny zostanie opracowany do końca sierpnia 2025 r., a koszt wykonania prac wyniesie 6 150,00 zł brutto.
- W związku z decyzją o likwidacji działalności Przedsiębiorstwa Turystycznego „Beskidy -Tourist” w dniu 28 lutego br. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł w imieniu Gminy akt notarialny zakupu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości o łącznej powierzchni 0,1802 ha, przy ul. Billy Wildera, stanowiącej działki ewidencyjne: nr 9671/3 oraz nr 9671/9. W wyniku dokonanej transakcji Gmina Sucha Beskidzka jest pełnoprawnym i jedynym właścicielem ww. gruntu, który wolny jest od ograniczających go praw. Cena zakupu zgodnie z operatem szacunkowym wyniosła 324 800,00 zł.
- Burmistrz Miasta zlecił Firmie Produkcyjno-Usługowo-Handlowej „Fosztt” Siarka Józef z Podsarnie gm. Raba Wyżna wykonanie prac związanych z odnowieniem i renowacją podłogi z kasetonów ozdobnych w jednej z reprezentacyjnych sal zamku suskiego. Zakres prac obejmuje cyklinowanie podłogi, oczyszczenie listew przyściennych, uzupełnienie ubytków w drewnie oraz kilkakrotne lakierowanie nawierzchni kasetonów. Zgodnie z umową, prace zakończone zostaną do 10 marca 2025 r., a ich koszt wyniesie 18 573,00 zł.
- Realizując obowiązki wynikające z ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy, Burmistrz Miasta Zarządzeniem z dnia 13 lutego 2025 r. powołał Zespół do przygotowania i przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 18 maja 2025 r. Zespół został powołany do czasu zakończenia wszystkich prac związanych z przygotowaniem wyborów Prezydenta RP. Zgodnie z kalendarzem wyborczym termin zgłaszania do Państwowej Komisji Wyborczej kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej upływa w dniu 4 kwietnia 2025 r. o godzinie 16:00. Z kolei termin zgłaszania przez pełnomocników komitetów wyborczych kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych został wyznaczony na dzień 18 kwietnia br. Na terenie Gminy Sucha Beskidzka głosowanie będzie przeprowadzone w 7 obwodach wyborczych. Do dnia 5 maja br. wyborcy niepełnosprawni oraz osoby, które najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat mogą zgłaszać zamiar głosowania korespondencyjnego, natomiast do dnia 9 maja br. można składać wnioski o sporządzenie aktu pełnomocnictwa.
- Na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz uchwały Rady Miasta w sprawie stawek podatkowych na 2025 r. zostało wydanych łącznie 5 818 decyzji podatkowych, w tym: 1 522 dla osób zamieszkałych poza Suchą Beskidzką. Koszt wysyłki listów zamiejscowych wynosi ok. 18 016,40 zł. Na terenie miasta decyzje podatkowe doręczone zostały mieszkańcom przez pracowników Urzędu Miasta. W przypadku doręczenia wszystkich decyzji drogą pocztową koszt wysyłki wyniósłby ponad 60 tys. zł .
- Sztuczne mrożenie lodowiska „Biały Orlik" zostało zakończone w dniu 28 lutego 2025 r. Jednocześnie zamknięty został czternasty sezon jego eksploatacji, stwarzający alternatywę aktywnego spędzania czasu. W okresie od 6 grudnia 2024 r. do 28 lutego 2025 r. odnotowano ponad 10.000 tysięcy wejść na lodowisko. Łączne przychody ze sprzedaży biletów oraz wypożyczalni łyżew wyniosły 133 211,00 zł, natomiast koszty bieżącego funkcjonowania lodowiska zamknęły się kwotą 142 493,24 zł. W tym sezonie, podobnie jak w ubiegłym i w latach poprzednich, w ramach organizacji zajęć wychowania fizycznego, z lodowiska bezpłatnie korzystały dzieci i młodzież z suskich szkół.