Przejdź do stopki

Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym

Treść

W okresie pomiędzy V a VI sesją Rady Miasta Sucha Beskidzka (od 28 września do 29 października 2024 r.) najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka oraz jednostki podległe stanowią następujące sprawy:

  1. Burmistrz Miasta zarządzeniami z dnia 30 września oraz 1, 14 i 18 października 2024 r.  dokonał zmian w uchwale budżetowej Gminy Sucha Beskidzka na 2024 r. i w planie finansowym budżetu Gminy polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek oraz dotacji celowych.
    - Plan dochodów po zmianie wyniósł 70 512 734,49 zł.
    - Plan wydatków po zmianie wyniósł 71 056 048,22 zł.
     
  2. W dniu 30 września b.r. zakończono przyjmowanie wniosków o tzw. bon energetyczny, czyli jednorazowe świadczenie pieniężne na energię elektryczną dla gospodarstw domowych o niższych dochodach. Ostatecznie do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, który w imieniu Gminy realizuje powyższe zadanie, wpłynęło 615 wniosków. Pierwsze wypłaty świadczeń na kwotę 173 097,67 zł zostały zrealizowane w dniach 23 - 24 października b.r.
     
  3. Na wniosek Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka, Gmina otrzymała dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na realizację zadania pn. „Modernizacja kompleksu sportowego „Moje Boisko – Orlik 2012” w Suchej Beskidzkiej”. Całkowita wartość przyznanego dofinansowania wynosi 133 000,00 zł, co stanowi 50% kosztów realizacji zadania. Pozostała kwota pochodzić będzie z dochodów Gminy jako wkład własny. Zakres prac modernizacyjnych (w ramach pozyskanych środków) obejmuje m.in. gruntowny remont nawierzchni poliuretanowej, wymianę uszkodzonych lub zużytych elementów kompleksu sportowego oraz remont zaplecza sanitarno-szatniowego.
     
  4. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zlecił firmie budowlanej - Janusz Stanaszek wykonanie prac przy kwaterach grobów wojennych, żołnierzy poległych w I i II wojnie światowej pochowanych na cmentarzu parafialnym w Suchej Beskidzkiej. Zakres prac obejmuje m.in. renowację obramowań kwater, ciągów komunikacyjnych z wymianą nawierzchni oraz stopni schodowych, a także renowację nagrobków legionistów. Ponadto z kwater grobowych usunięte zostały przerośnięte tuje (posadzone na nich przed laty), odnowiono krzyże, a nawierzchnie grobów zostały uporządkowane przez pracowników grupy zatrudnionych w UM. Przedmiotowe prace winny być zakończone jeszcze przed 1 listopada br.  Szacunkowe łączne koszty renowacji cmentarza żołnierzy polskich wraz z dokumentacją i nadzorem konserwatorskim wyniosą ok. 106 000 złotych, z czego 45 000 zł stanowią dotacje: z Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie (40 tys. zł) przyznana w ramach konkursu „Małopolska Pamięta 2024” oraz z Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego (5 tys. zł).  Pozostała kwota stanowi wkład własny Gminy Sucha Beskidzka.
     
  5. Burmistrz Miasta zawarł umowę z Konsorcjum firm DELTA PARTNER sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej oraz Stowarzyszeniem Wspierania Inicjatyw Gospodarczych DELTA PARTNER z siedzibą w Cieszynie na realizację II etapu opracowania Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Sucha Beskidzka na lata 2025-2035. Koszt opracowania stanowi kwotę 47 970 zł brutto, a umowny termin wykonania został ustalony na dzień 28 lutego 2025 r.
     
  6. Wzorem lat ubiegłych Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, prowadzi akcję dożywiania dla osób najbardziej potrzebujących, w formie jednego gorącego posiłku dziennie. Posiłki wydawane są w Stołówce - Jadłodajni w Suchej Beskidzkiej przy ulicy Mickiewicza 56. Pomoc ta kierowana jest w szczególności do rodzin ubogich, osób samotnych, niepełnosprawnych, bezdomnych, którzy własnym staraniem nie mogą zapewnić sobie posiłku.
     
  7. W dniu 9 października br. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji na opracowanie projektu planu ogólnego miasta Sucha Beskidzka. Do upływu wyznaczonego terminu składania ofert tj. do dnia 21 października br. wpłynęły 3 oferty. Cena najtańszej wynosi 135 164,70 zł, a najdroższej 239 850,00 zł brutto. Obecnie trwa analiza złożonych ofert. W wyniku zmiany ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, plany ogólne mają zastąpić dotychczasowe studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania. Gminy zostały zobowiązane do przyjęcia tych dokumentów planistycznych do końca 2025 r.
     
  8. Zamówienie publiczne na wymianę pieca centralnego ogrzewania w budynku Urzędu Miasta Sucha Beskidzka, prowadzone było w trybie zapytania ofertowego, do upływu wyznaczonego terminu tj. do dnia 10 października 2024 r. wpłynęły dwie oferty, które zawierały odpowiednio ceny brutto: 128 441,99 zł i 154 817,52 zł. W wyniku rozstrzygnięcia postępowania wybrano jako korzystniejszą, ofertę złożoną przez Firmę Handlowo-Usługową „SUDER II” Bogdan Suder z Zakliczyna. W ramach prac zainstalowane zostaną w systemie kaskadowym dwa kotły gazowe wraz z osprzętem, a także przeprowadzone będą prace remontowe pomieszczenia kotłowni. Zgodnie z zawartą  umową, Wykonawca jest zobowiązany do zakończenia prac w terminie do dnia 30 listopada 2024 r. Wymiana pieca gazowego jest konieczna ze względu na techniczne zużycie w okresie użytkowania wynoszącym już 20 lat.
     
  9. W wyniku rozstrzygnięcia postępowania przetargowego na modernizację oświetlenia ulicznego na terenie Suchej Beskidzkiej, w dniu 15 października br. została wybrana oferta złożona przez firmę ELEMAR Sp. z o.o. sp.k. z Zagórza. Cena wybranej oferty wynosi 916 896,89 zł. Najtańsza oferta została odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, ponieważ jej treść nie była zgodna z warunkami zamówienia. Planowany termin zawarcia umowy z wybranym wykonawcą to 29 października br. Zakres robót obejmuje wymianę 550 opraw oświetleniowych na energooszczędne oprawy  LED-owe  w komplecie z nowymi przewodami zasilającymi, zabezpieczeniami i urządzeniami automatyki sterującej oświetleniem. Wykonawca będzie zobowiązany do wykonania zamówienia w terminie do 8 miesięcy od daty zawarcia umowy. Zamówienie jest dofinansowane z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych w edycji 9. Rozświetlamy Polskę w kwocie 733 517,51 zł.
     
  10. Trwa proces regulacji stanu prawnego gruntów zajętych pod drogi gminne i wewnętrzne.   W październiku br. Gmina Sucha Beskidzka otrzymała kolejne prawomocne decyzje Wojewody Małopolskiego, stwierdzające nabycie prawa własności 4 działek położnych w rejonie ulic: Role i Dębowej. Na ich podstawie do Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Suchej Beskidzkiej zostaną złożone wnioski o wpisanie własności działek na rzecz Gminy. Powierzchnia gruntów wynosi jeden hektar, a długość dróg to ok. 3000 mb. Postępowania komunalizacyjne prowadzone są przez Wojewodę Małopolskiego po złożeniu przez Gminę odpowiednio przygotowanych wniosków.
     
  11. W ramach regulacji stanów prawnych terenów pod drogi gminne, w dniach 11 i 23 października 2024 r. Burmistrz Miasta zawarł umowy w formie aktów notarialnych, dotyczące nieodpłatnego nabycia prawa własności: 2 działek przy ul. Górskiej, 1 działki przy ul. Podksięże, 4 działek – os. Pikieta oraz 3 działek – os. Śpiwle. Ponadto zakupione zostały 2 działki przy ul. Klonowej (Zasypnica) za wynegocjowaną cenę 32 000,00 zł oraz 2 działki przy ul. Błądzonka za łączną kwotę 4 500,00 zł. W wyniku dokonanych ww. regulacji i transakcji, Gmina Sucha Beskidzka nabyła nieruchomości o łącznej powierzchni 1 756 m2.
     
  12. Zarządzeniem z dnia 7 i 22 października 2024 r. Burmistrz Miasta przyznał dotację Regionalnemu Górskiemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu – Grupa Beskidzka z siedzibą w Szczyrku  w kwocie 5 000 zł z przeznaczeniem na zadanie z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa osobom przebywającym w górach pt. „Zakup ekwipunku technicznego dla ratowników Grupy Beskidzkiej GOPR" oraz Polskiemu Związkowi Emerytów, Rencistów i Inwalidów – Zarząd Oddziału Rejonowego w Suchej Beskidzkiej w kwocie 4 000 zł na realizację zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej – Organizowanie działań samopomocowych osób starszych, niepełnosprawnych, w tym integracja ze społecznością lokalną, a w szczególności z dziećmi i młodzieżą pn. „Spotkanie integracyjne z okazji jubileuszu”. Oferty na realizację przedmiotowych zadań publicznych zostały rozpatrzone w trybie pozakonkursowym.
     
  13. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka przyznał nagrody pieniężne za dotychczasowe zaangażowanie oraz wkład pracy na rzecz szkoły dyrektorom placówek oświatowych: Pani Danucie Pindel-Nowak, Pani Sabinie Baran, Pani Renacie Trybale oraz Pani Izabeli Toczek. Ponadto, na wnioski dyrektorów przyznał również nagrody nauczycielom: Pani Beacie Kosman - Szkoła Podstawowa nr 1; Pani Ewie Litwie - Szkoła Muzyczna oraz Panu Henrykowi Kubasiakowi – ze Szkoły Podstawowej nr 2.  Nagrody zostały wręczone w dniu 16 października br. podczas uroczystości zorganizowanej przez Szkołę Muzyczną z okazji Dnia Edukacji Narodowej.
     
  14. Uczniowie klas pierwszych Szkoły Muzycznej I stopnia w Suchej Beskidzkiej w dniu 16 października 2024 r.  w Sali Rycerskiej suskiego zamku złożyli uroczyste ślubowanie i zostali oficjalnie przyjęci do społeczności szkolnej. Kolejny, dwunasty już rok szkolny rozpoczęło 48 nowych uczniów przyjętych do szkoły w ramach przeprowadzonego wiosną naboru. Obecnie do szkoły uczęszcza 203 uczniów w 16 oddziałach. Ślubowanie uświetnił koncert w wykonaniu uczniów Szkoły Muzycznej.
     
  15. W dniu 21 października br. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji na remont ul. Handlowej w Suchej Beskidzkiej. Termin składania ofert upływa 5 listopada br. Zgodnie z zapisami Specyfikacji Warunków Zamówienia zakres robót obejmuje wymianę nawierzchni jezdni, wykonanie 3 wyniesionych przejść dla pieszych z kostki brukowej oraz regulację studni, krat kanalizacyjnych i zaworów wodociągowych. Wybrany wykonawca będzie zobowiązany do wykonania zamówienia w terminie do 30 dni od daty zawarcia umowy. Zamówienie jest dofinansowane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie do 165 000,00 zł.
     
  16. Zakończone zostały roboty związane z rozbudową sieci wodociągowej przy ul. Błądzonka prowadzone przez Firmę Produkcyjno Handlowo Usługową „METALDREW” z Kukowa. Zakres robót, zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją projektową, obejmował roboty ziemne, montaż rurociągów z rur PE o średnicy 110 mm na dł. ok. 1 350 mb., montaż 9 hydrantów pożarowych, dostawę i montaż kompletnej pompowni wody wraz z jej uruchomieniem oraz odtworzenie nawierzchni dróg z mieszanek mineralno-bitumicznych. Obecnie trwa procedura związana z odbiorem i rozliczeniem zadania.
     
  17. W dniu 22 października Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł umowę w formie aktu notarialnego z Powiatem Suskim reprezentowanym przez Starostę Suskiego oraz Wicestarostę,  dotyczącą nieodpłatnego nabycia działki ewidencyjnej nr 9873 o powierzchni 1886 m2, stanowiącą ulicę Rynek. Na ww. drodze, przebudowanej przez Gminę Sucha Beskidzka w ramach rewitalizacji Rynku, przywrócona została historyczna nawierzchnia z granitowej kostki oraz nadano jej status drogi gminnej.
     
  18. Na zlecenie Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka , Zakład Komunalny wykonał roboty związane z budową chodnika łączącego ulicę Billy’go Wildera z ulicą Spółdzielców w Suchej Beskidzkiej. Koszt wykonanych  prac wyniósł 26 559,59 zł.
     
  19. W październiku br. Burmistrz Miasta zawarł z firmą Polenergia eMobility Sp. z o. o. z Warszawy długoterminową umowę dzierżawy gruntu przy parkingu w Rynku w Suchej Beskidzkiej przeznaczonego pod budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Dzierżawą objęte są dwa miejsca postojowe o powierzchni 30 m2, na których zlokalizowana zostanie stacja wraz z niezbędną infrastrukturą. Dzierżawca zobowiązał się do wykonania oraz uruchomienia instalacji w terminie do dnia 30 kwietnia 2025 r.
     
  20. W ramach realizacji przyjętego przez Gminę Sucha Beskidzka programu dofinansowania wymiany starych systemów grzewczych na proekologiczne, Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł w bieżącym roku 40 umów z mieszkańcami, na łączną kwotę 164 908,00 zł. Do tej pory rozliczonych zostało 31 inwestycji na kwotę 126 908,00 zł. Mieszkańcy zamontowali 17 kotłów na gaz i 14 kotłów wykorzystujących biomasę. Dofinansowanie udzielane jest ze środków własnych Gminy. Ponadto właściciele domów jednorodzinnych przy wymianie systemów grzewczych i termomodernizacji, korzystają z dotacji  programu „Czyste Powietrze” i wsparcia merytorycznego pracowników Urzędu Miasta przy składaniu wniosku i rozliczaniu inwestycji. W bieżącym roku za pośrednictwem prowadzonego w Urzędzie Miasta punktu konsultacyjnego złożonych zostało 66 wniosków.
     
  21. W dniu 26 października br. w Centrum Kultury i Filmu odbyła się uroczystość z okazji Jubileuszu 20-lecia Miejskiej Orkiestry Dętej, działającej przy Centrum Kultury i Filmu, która została powołana z inicjatywy Burmistrza Suchej Beskidzkiej Stanisława Lichosyta w 2004 roku. Od początku istnienia orkiestra dęta uczestniczy w najważniejszych wydarzeniach organizowanych w mieście i w regionie, uświetniając swoimi występami zarówno święta państwowe jak i kościelne. Ma niezwykle bogaty i różnorodny repertuar, który prezentuje na wysokim poziomie podczas licznych koncertów oraz imprez miejskich i ponadlokalnych.  Bierze udział w regionalnych i wojewódzkich festiwalach oraz konkursach zdobywając czołowe miejsca i wyróżnienia.
    Podczas koncertu jubileuszowego, obok znakomicie wykonanych utworów instrumentalnych, muzyki rozrywkowej i klasycznej, Orkiestra z udziałem wokalistów, zaprezentowała aranżacje znanych przebojów, w tym rokowych, a gościem specjalnym jubileuszu był wokalista Marek Piekarczyk. Wypełniona po brzegi sala widowiskowa CKiF nie była w stanie pomieścić wszystkich zainteresowanych udziałem w uroczystości. Z okazji jubileuszu wydana została płyta „20 lat Miejskiej Orkiestry Dętej w Suchej Beskidzkiej”. Na realizację koncertu jubileuszowego oraz albumu muzycznego, Centrum Kultury i Filmu pozyskało dofinasowanie ze środków KPO - GRANTY 2024, w ramach Programu wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.
     
  22. W ramach realizowanego projektu pt. „Dwa Bratanki”, od 28 do 30 października br. w naszym mieście przybywa 8-osobowa delegacja z miasta partnerskiego Jaszbereny. Projekt, którego głównym celem jest wzmacnianie relacji między naszymi miastami obejmuje dwa działania. Pierwsze zakłada stworzenie przestrzeni, w której aktywną rolę odgrywają instytucje edukacyjne poprzez nawiązanie kontaktów młodych ludzi z obu krajów i realizację wspólnych przedsięwzięć, natomiast drugi organizację imprez kulturalnych i artystycznych oraz wspieranie twórców ludowych. Analogicznie, delegacja z naszego miasta będzie uczestniczyć w  trzydniowym wyjeździe do Jaszbereny pod koniec listopada br. Przedmiotowy projekt zostanie w całości sfinansowany ze środków pozyskanych przez Burmistrza Miasta Jaszbereny,  w ramach programu pn. „Promocja wspierania węgiersko-polskich inicjatyw bliźniaczych”.