Przejdź do stopki

Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym

Treść

W okresie pomiędzy IV a V sesją Rady Miasta Sucha Beskidzka (od 31 sierpnia do 27 września 2024 r.) najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka oraz jednostki podległe stanowią następujące sprawy:

  1. Burmistrz Miasta zarządzeniami z dnia  30 sierpnia  i 13 września  2024 r. dokonał zmian w uchwale budżetowej Gminy Sucha Beskidzka na 2024 r. i w planie finansowym budżetu Gminy polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek oraz dotacji celowych.
    - Plan dochodów po zmianie wyniósł - 69 857 435,34 zł.
    - Plan wydatków po zmianie wyniósł - 70 400 749,07 zł.
     
  2. Na wniosek złożony przez Burmistrza Miasta Gmina Sucha Beskidzka otrzymała dofinansowanie z budżetu Województwa Małopolskiego w ramach projektu „Małopolska Deszczówka 2024”, na realizację zadania pn. „Zakup zbiorników na deszczówkę dla mieszkańców Gminy Sucha Beskidzka”. Pozyskane środki w wysokości 25 000,00 zł zostaną przeznaczone na zakup zbiorników do magazynowania wód deszczowych i roztopowych, następnie przekazane do użytkowania przez zainteresowanych mieszkańców naszego miasta.
     
  3. Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w dniu 5 września 2024 r. zawarł umowę z Pracownią Projektowania KBN Projekt inż. Arkadiusz Krzesak z Żywca na opracowanie dokumentacji projektowej remontu dróg gminnych – ul. 3 Maja oraz ul. Podksięże. Dokumentacja projektowa stanowi niezbędny element wniosku o dofinansowanie realizacji ww. zadań z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w roku 2025. Łączny koszt opracowania dokumentacji projektowych stanowi kwotę 20 787,00 zł brutto.
     
  4. Zarządzeniami z dnia 2, 4, 13 i 24 września 2024 r. Burmistrz Miasta przyznał dotację  w kwocie 3 000 zł Fundacji Artystycznej „Teraz”, która w ramach realizacji zadania publicznego z zakresu kultury, zorganizuje w pierwszy weekend października Festiwal Artystyczny pt. „Potknij się o Jazz” w kawiarni „Cofeina Cafe” i Domu Katolickim. Dotację w kwocie 3 000 zł otrzymał również Klub Honorowych Dawców Krwi „NADZIEJA”, na realizację zadania publicznego z zakresu ochrony i promocji zdrowia pn. „Promocja i organizacja akcji krwiodawstwa na terenie Suchej Beskidzkiej”. Ponadto dotację otrzymało Suskie Stowarzyszenie Fotograficzne w kwocie 3000 zł na zorganizowanie wystawy fotograficznej pt. „Sucha Beskidzka – moje miasto w fotografii” oraz Koło Powiatowe Polskiego Związku Niewidomych z siedzibą w Suchej Beskidzkiej  w kwocie 2 300 zł, z przeznaczeniem na zadanie z zakresu działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, które w ramach przyznanej dotacji w dniu 15 października br. zorganizuje spotkanie integracyjne osób niewidomych i słabo widzących. Oferty na realizację przedmiotowych zadań publicznych zostały rozpatrzone w trybie pozakonkursowym.
     
  5. W dniu 9 września 2024 r. Burmistrz Miasta wydał zarządzenie w sprawie opracowania projektu budżetu Gminy Sucha Beskidzka na 2025 rok. Zarządzenie to zawiera harmonogram prac nad przygotowaniem projektu budżetu i wieloletniej prognozy finansowej na lata 2025-2030. Do dnia 10 października 2024 r. dyrektorzy jednostek i zakładu budżetowego, instytucji kultury oraz kierownicy referatów, jak również mieszkańcy miasta, radni oraz organizacje społeczne i polityczne składają wnioski w formie planów rzeczowych zadań i wstępnych nakładów finansowych. Następnym etapem będzie weryfikacja złożonych propozycji pod względem zasadności i celowości wnioskowanych zadań oraz wysokości środków finansowych. Do 15 listopada br. Burmistrz Miasta przedłoży Radzie Miasta oraz prześle do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie projekt budżetu na rok 2025.
     
  6. Burmistrz Miasta w dniu 10 września 2024 r. zawarł umowę z Firmą Konserwacja Dzieł Sztuki i Obiektów Zabytkowych Anita Doniec z Krakowa na pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego nad realizacją prac związanych z wymianą pokrycia dachowego Domku Ogrodnika na terenie Zespołu Zamkowo-Parkowego w Suchej Beskidzkiej. Prace renowacyjne winny być zakończone do 30 listopada 2024 r. a koszty nadzoru wynoszą 7 500,00 zł brutto.
     
  7. Z inicjatywy radnej Sejmiku Województwa Małopolskiego Danuty Kawy oraz Burmistrza Miasta, w dniu 11 września w Sali Rycerskiej suskiego zamku odbyło się spotkanie samorządowców z powiatów suskiego i wadowickiego z Marszałkiem Województwa Małopolskiego Łukaszem Smółką,  przy udziale dyrektorów jednostek organizacyjnych Województwa. Głównym tematem spotkania była rozbudowa sieci ścieżek rowerowych Velo Małopolska, składających się z ośmiu tras rowerowych w tym trasy Velo Skawa, której docelowa długość ma wynosić ok. 100 km i  rozpoczynać się będzie w rynku w Suchej Beskidzkiej, kierując się w stronę jeziora Mucharskiego, Wadowic i połączy się z Wiślaną Trasą Rowerową.  Obecnie kwestią najważniejszą jest wybór ostatecznego przebiegu trasy od Suchej Beskidzkiej do połączenia z odcinkiem biegnącym od strony Wadowic zakończonym w okolicach zapory Jeziora Mucharskiego. Poruszono również tematy związane z funkcjonowaniem wojewódzkiego transportu publicznego, a także  realizacją programu: Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027.
     
  8. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł w dniu 13 września 2024 r. umowę z firmą Instalatorstwo Elektryczne Rafał Szczybura na przebudowę sieci elektroenergetycznej napowietrznej oświetleniowej przy ul. dr Z. Karaś w Suchej Beskidzkiej. Roboty polegały m.in. na zmianie lokalizacji dwóch słupów oświetlenia ulicznego, które dotychczas usytuowane były w chodniku dla pieszych. Koszt wykonanych robót wyniósł 31 394,00 zł brutto.
     
  9. Do 15 września br. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej przyjmowane były wnioski o udzielenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym – tzw. stypendia szkolne. Jest to pomoc finansowa dla uczniów z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Złożonych zostało 13 wniosków. Planowana wypłata stypendiów za okres wrzesień – grudzień 2024 r. nastąpi w miesiącu grudniu.
     
  10. Złożony przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka wniosek aplikacyjny o dofinansowanie projektu „Znowu aktywni”, w ramach działania pn. Integracja społeczna osób w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, spełnił wszystkie kryteria oceny i został wybrany do dofinansowania, uzyskując wysoką – czwartą lokatę w skali województwa. Tym samym, po dopełnieniu wszelkich formalności związanych z podpisaniem umowy o dofinansowanie, w tym m.in. przyjęciem na dzisiejszej sesji Rady Miasta intencyjnej uchwały o przystąpieniu do projektu, Gmina Sucha Beskidzka uzyska dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w kwocie 2 849 799,00 zł na działania z  zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej mieszkańców. Projekt będzie realizowany przez najbliższe pięć lat, tj. w okresie od 2024 do 2029 roku.
     
  11. Zamówienie publiczne na wykonanie prac związanych z drzewostanem w parku zamkowym i w sąsiedztwie odrestaurowanej oranżerii, prowadzone było w trybie zapytania ofertowego. Do upływu wyznaczonego terminu tj. do dnia 12 września 2024 r. wpłynęło sześć ofert, które zawierały ceny brutto: od 24 732,00 zł do 87 650,00 zł. W wyniku rozstrzygnięcia postępowania wybrano ofertę złożoną przez Firmę Handlowo-Usługowo-Produkcyjną „LILAK” Tomasz Brzęk z Porąbki Iwkowskiej. Z wykonawcą zawarta została umowa, a termin wykonania prac upływa z dniem 10 grudnia 2024 r.   
     
  12. W obliczu klęski żywiołowej, która dotknęła mieszkańców południowo-zachodniej Polski, Burmistrz Miasta zainicjował akcję pomocową, której celem był zakup oczekiwanych przez powodzian osuszaczy powietrza. W akcji udział wzięli rodzice i dzieci Szkoły Podstawowej nr 2 i jej fili, Szkoły Podstawowej nr 1, Szkoły Muzycznej, pracownicy Urzędu Miasta i jednostek organizacyjnych Gminy, w tym  Zakładu Komunalnego, Świetlicy Profilaktycznej, Przedszkola Samorządowego, Miejskiej Przychodni Zdrowia, Muzeum, radni RM, kadra kierownicza ZOZ w Suchej Beskidzkiej oraz Gmina Sucha Beskidzka. W wyniku przeprowadzonej akcji zakupione zostały 22 profesjonalne osuszacze powietrza.  Do akcji pomocy dołączyło suskie koło Platformy Obywatelskiej przekazując dodatkowo jeden osuszacz. W sobotę 21 września do Gminy Kłodzko dostarczono 10 z nich, a pozostałe 13 będzie przetransportowane jutro, czyli 28 września 2024 roku, również do tej samej Gminy, która wcześniej zwróciła się do nas pisemnie o pomoc.  Wartość przekazanych w ramach pomocy osuszaczy, wynosi 28 000 zł + koszty transportu pokryte przez Gminę Sucha Beskidzka.
     
  13. Na zlecenie Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka Zakład Komunalny w Suchej Beskidzkiej we  wrześniu br. przeprowadził kolejne remonty cząstkowe nawierzchni dróg gminnych i wewnętrznych tj. uzupełnienie ubytków i drobne naprawy nawierzchni przy użyciu masy asfaltowej oraz ręczne czyszczenie odwadniających koryt betonowych i koszenie poboczy dróg. Roboty zostały wykonane w miesiącu sierpniu, a ich koszt wyniósł 37 905,00 zł.
     
  14. Zamówienie publiczne na budowę tężni solankowej na terenie Zespołu Zamkowo-Parkowego w Suchej Beskidzkiej prowadzone było w trybie podstawowym bez negocjacji. Do upływu wyznaczonego terminu składania ofert tj. do dnia 17 września br. wpłynęły 3 oferty. Cena najtańszej wynosi 329 039,80 zł, a najdroższej 418 203,46 zł brutto. W wyniku rozstrzygnięcia postępowania w dniu 23 września br. została wybrana oferta złożona przez Firmę Handlowo-Usługową "SUDER II" Bogdan Suder z Zakliczyna. Cena wybranej oferty po uwzględnieniu poprawek wprowadzonych przez Zamawiającego w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych wyniosła 329 055,20  zł. Planowany termin zawarcia umowy z wybranym wykonawcą to 1 października br.
    Zgodnie z zapisami Specyfikacji Warunków Zamówienia wybrany wykonawca będzie zobowiązany do wykonania robót w terminie do 2 miesięcy od daty zawarcia umowy.
    Zaplanowana inwestycja jest dofinansowana z budżetu Województwa Małopolskiego w ramach zadania pn. „Małopolskie tężnie solankowe” w kwocie 105 341,00 zł.
     
  15. Województwo Małopolskie ogłosiło konkurs „Turystyczne skarby Małopolski”, którego celem jest wyłonienie i nagrodzenie najbardziej interesujących, nowatorskich i przyjaznych dla turysty goszczącego w Małopolsce atrakcji, przedsięwzięć i inicjatyw turystycznych. Do II etapu konkursu, tj. głosowania internautów, zakwalifikowane zostało miasto Sucha Beskidzka zgłoszone w kategorii „Miejsce z klimatem – miejscowość lub gmina turystyczna” oraz Zamek w Suchej Beskidzkiej w kategorii „Unikatowa atrakcja turystyczna”. Głosowanie potrwa do dnia 4 października br. do godz. 23.59.
     
  16. W dniu 5 września br. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji na modernizację oświetlenia ulicznego na terenie miasta Sucha Beskidzka. Do upływu wyznaczonego terminu składania ofert tj. do dnia 25 września br. wpłynęło 8 ofert. Cena najtańszej wynosi 880 000,00 zł, a najdroższej 1 200 917,27 zł brutto. Obecnie trwa analiza złożonych ofert.
    Zgodnie z zapisami Specyfikacji Warunków Zamówienia zakres robót obejmuje demontaż 550 opraw oświetleniowych i montaż w ich miejsce nowych opraw energooszczędnych LED w komplecie z nowymi przewodami zasilającymi, zabezpieczeniami i urządzeniami automatyki sterującej oświetleniem.
    Wybrany wykonawca będzie zobowiązany do wykonania zamówienia w terminie do 8 miesięcy od daty zawarcia umowy.
    Zamówienie jest dofinansowane z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych w edycji 9. Rozświetlamy Polskę w kwocie do 836 000 zł.
     
  17. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł umowę z firmą Ecovidi Piotr Stańczuk na wykonanie Aktualizacji Projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Sucha Beskidzka. Dokument, o charakterze  strategicznym zostanie opracowany do końca lutego 2025 r. Koszt opracowania wyniesie 6 888,00 zł brutto.
     
  18. Zamówienie publiczne na modernizację i rozbudowę gospodarki wodno-ściekowej w Suchej Beskidzkiej prowadzone było w trybie podstawowym bez negocjacji. Do upływu wyznaczonego terminu składania ofert wpłynęły 2 oferty. Po dokonaniu analizy i uwzględnieniu poprawek wprowadzonych przez Zamawiającego w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, najniższa cena wynosiła 13 219 931,58 zł i znacznie przewyższała kwotę, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. W związku z tym konieczne było unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. Na realizację przedmiotowego zamówienia gmina Sucha Beskidzka otrzymała promesę wstępną z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych do kwoty 6 900 000 zł.
     
  19. W dniu 24 września 2024 r. Burmistrz Miasta zawarł umowę z Zarządem Województwa Małopolskiego na realizację programu związanego z zakupem kompostowników dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych w zabudowie jednorodzinnej. Całkowita wartość dofinansowania wynosi 33 000,00 zł. Wniosek o użyczenie przydomowego kompostownika może złożyć właściciel nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej z terenu miasta Sucha Beskidzka, który: złożył deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ma możliwość zagospodarowania wytworzonego kompostu oraz nie posiada względem Miasta Sucha Beskidzka na dzień złożenia wniosku, zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, podatków oraz zaległości o charakterze cywilno-prawnym. Termin naboru wniosków jest ograniczony czasowo i zostanie podany w ogłoszeniu zamieszczonym na stronie internetowej Urzędu Miasta. Zgodnie z założeniami, o przyznaniu kompostowników decydować będzie kolejność złożonych wniosków, rozpatrywanych na bieżąco, do momentu wyczerpania zakupionej przez Gminę w ramach programu ilości kompostowników.
     
  20. Na zlecenie Burmistrza Miasta w dniach od 24 do 26 września 2024 r. Zakład Komunalny przeprowadził na terenie miasta drugą w roku bieżącym zbiórkę odpadów wielkogabarytowych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Łącznie zebrano 68,78 tony  odpadów, a koszt przeprowadzonej zbiórki wyniósł 98 883,63 zł. Dla porównania podczas pierwszej tegorocznej zbiórki w kwietniu zebranych zostało 81,14 tony odpadów wielkogabarytowych, a koszt odbioru i zagospodarowania wyniósł 115 841,96 zł.