Spotkanie z marszałkiem województwa Łukaszem Smółką w Zamku Suskim
Treść
O możliwościach pozyskania dofinansowania dla projektów w ramach trwających naborów i sprawnym korzystaniu ze środków unijnych poprzez realizację strategii terytorialnych, rozbudowie sieci ścieżek rowerowych oraz funkcjonowaniu wojewódzkiego transportowego zbiorowego rozmawiali 11 września w Zamku Suskim samorządowcy z powiatu suskiego i wadowickiego, którzy uczestniczyli w spotkaniu z udziałem marszałka województwa Łukasza Smółki oraz radnej Sejmiku Województwa Małopolskiego Danuty Kawy.
Spotkanie było okazją do omówienia projektów, w ramach których samorządy mogą starać się o środki unijne, a także instrumentów terytorialnych realizowanych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027. Jego uczestnicy poruszyli także temat możliwości rozpoczęcia współpracy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) oraz Innych Instrumentów Terytorialnych (IIT). Jest to nowa forma współpracy samorządów współfinansowana ze środków Funduszy Europejskich. Jak poinformowali przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, umożliwia ona wyjście poza sztywne granice administracyjne samorządów, co według przyjętych założeń ma przełożyć się na większe oddziaływanie realizowanych wspólnie przedsięwzięć. Ideą ZIT i IIT jest współpraca samorządów na rzecz maksymalnego wykorzystania ich atutów. Środki zabezpieczone na realizację wszystkich przedsięwzięć ujętych w strategiach terytorialnych ZIT/IIT w perspektywie Funduszy Europejskich dla Małopolski 2021-2027 to ponad 278 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ponad 109 mln euro z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Podczas spotkania zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu Krystian Zieliński omówił funkcjonowanie wojewódzkiego transportowego zbiorowego. Wskazał, że znaczącą rolę odgrywają w nim Małopolskie Linie Dowozowe (MLD), stanowiące uzupełnienie dla sieci połączeń kolejowych. W ubiegłym roku MLD przewiozły łącznie około 2 mln pasażerów, a w bieżącym według szacunków ma to być już ponad 4,5 mln osób. Poinformował, że UMWM rozważa uruchomienie w przyszłym roku kolejnej linii na trasie Skawina – Sułkowice – Harbutowice – Budzów – Zembrzyce – Sucha Beskidzka – Maków Podhalański – Zawoja Policzne oraz drugiej, która kursowałaby niemal po tej samej trasie z tą różnicą, że końcowy przystanek miałaby nie w Zawoi Policzne, lecz w Zawoi Markowej. Realizacja przedsięwzięcia uzależniona będzie jednak między innymi od pozyskania dofinansowania z Funduszu Przewozów Autobusowych, ale i zainteresowania ze strony samorządów gminnych.
W trakcie spotkania dużo uwagi poświęcono tematowi rozbudowy tras rowerowych w ramach sieci VeloMałopolska. Jednym z jej elementów będzie trasa VeloSkawa, która docelowo poprowadzi z Suchej Beskidzkiej do Łączan, gdzie połączy się z Wiślaną Trasą Rowerową. Dotychczas wykonany został odcinek pomiędzy Wadowicami a zaporą w Świnnej Porębie, w budowie jest odcinek z Łączan do Podolsza, a na etapie projektowania Podolsze – Ponikiewka. W najbliższym czasie samorząd wojewódzki chce również rozpocząć projektowanie odcinka ze Świnnej Poręby do Suchej Beskidzkiej. Wcześniej jednak konieczne jest wytyczenie jego optymalnego przebiegu, co wymaga wzięcia pod uwagę ukształtowania terenu, ale i własności gruntów. Ten temat wnikliwie analizowali dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie Katarzyna Węgrzyn – Madeja, jej zastępca Robert Górecki wraz z burmistrzem Miasta Sucha Beskidzka Stanisławem Lichosytem, wójt Zembrzyc Joanną Stypułą, wójtem Stryszowa Szymonem Dumanem oraz przedstawicielami Urzędu Gminy w Mucharzu. Celem jest ustalenie takiego przebiegu trasy, aby ta była atrakcyjna turystycznie i widokowo, dostępna dla cyklistów w każdym wieku i jednocześnie jak najłatwiejsza do wybudowania.
Wojciech Ciomborowski