W Szkole Podstawowej nr 2 została utworzona ekopracownia
Treść
W ubiegłym roku dzięki środkom przekazanym przez samorząd miasta oraz pozyskanym z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie w Szkole Podstawowej nr 1 w Suchej Beskidzkiej utworzono nowoczesną ekopracownię. Teraz jeszcze bardziej rozbudowana ekopracownia została stworzona w Szkole Podstawowej nr 2, a służyć będzie między innymi rozwijaniu wiedzy na temat odnawialnych źródeł energii (OZE).
W Szkole Podstawowej nr 2 w Suchej Beskidzkiej, jak i w innych placówkach oświatowych prowadzonych przez samorząd miasta przykłada się dużą wagę do edukacji ekologicznej. Uczniowie biorą między innymi udział w happeningach związanych z akcją Stop Smog, czyli w marszach ekologicznych promujących dbałość o czyste powietrze. Co roku uczestniczą również w akcji sprzątania świata, a na co dzień prowadzone są akcje zbiórki nakrętek, zużytych baterii oraz makulatury, segregacja odpadów oraz propagowane jest oszczędzanie energii, wody i ciepła, jak i podejmowane są działania informacyjne na temat gospodarki obiegu zamkniętego.
Ekopracownia dla grupy 35 uczniów została wyposażona w monitor interaktywny, komputer przenośny wraz z oprogramowaniem, tablicę magnetyczną, stoliki i krzesła dla uczniów, biurko i fotel dla nauczyciela, szafy i regały do przechowywania pomocy dydaktycznych, mikroskopy oraz zestawy preparatów do mikroskopów, okazy geologiczne, pomoce dotyczące odnawialnych źródeł energii, ochrony środowiska, zestawy edukacyjne na temat gospodarki odpadami, modele roślin i zwierząt, zestawy do badań środowiskowych i czystości wody. Całkowita wartość projektu to blisko 76,4 tys. zł, a kwota 68,7 tys. zł to dofinansowanie pozyskane przez samorząd miasta z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie.
Utworzenie ekopracowni OZE sprawi, że edukacja i kształtowanie świadomości ekologicznej przybierze ciekawszy, bardziej doświadczalny wymiar. Ponadto wpłynie pozytywnie na motywację uczniów do nauki. Możliwość korzystania z nowoczesnych pomocy dydaktycznych pozwoli na bezpośrednią obserwację środowiska przyrodniczego, a urządzenia dotyczące odnawialnych źródeł energii unaocznią proces pozyskiwania jej z innych niż konwencjonalne źródła, przede wszystkim z wiatru i słońca. Uczniowie będą mogli korzystać z pracowni podczas lekcji oraz zajęć dodatkowych, co pozwoli w sposób innowacyjny realizować treści z zakresu biologii, chemii, geografii i fizyki. Przedsięwzięcie ma na celu również rozbudzenie u uczniów perspektywicznego myślenia, a także zmusić do refleksji, która w dobie zanieczyszczenia środowiska, efektu globalnego ocieplenia pozwoli na kształtowanie świadomości w społeczności lokalnej.
Wojciech Ciomborowski