Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym
Treść
W okresie pomiędzy XVIII a XIX sesją Rady Miasta Sucha Beskidzka (od 31 października do 28 listopada 2025 r.) najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka oraz jednostki podległe stanowią następujące sprawy:
- Burmistrz Miasta zarządzeniami z dnia 31 października 2025 r. i 14 listopada 2025 r. dokonał zmian w uchwale budżetowej na 2025 r. i w planie finansowym budżetu Gminy Sucha Beskidzka polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek oraz dotacji celowych.
- Plan dochodów po zmianie wyniósł - 72 983 154,48 zł
- Plan wydatków po zmianie wyniósł - 74 503 113,28 zł
- Gmina Sucha Beskidzka uzyskała dofinansowanie na realizację resortowego programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026”. Celem programu jest wsparcie osób niepełnosprawnych w wykonywaniu codziennych czynności oraz w funkcjonowaniu w życiu społecznym. Program adresowany jest do osób niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, a także dla dzieci do 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Program finansowany jest ze środków Funduszu Solidarnościowego. Całkowita wartość przyznanego dofinansowania wynosi 845 516,76 zł. Pozyskane środki pozwolą na objęcie w 2026 roku wsparciem asystentów około 80 mieszkańców Suchej Beskidzkiej.
- W dniu 7 listopada br. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji na modernizację i przebudowę budynku gospodarczego zlokalizowanego na terenie Centrum Sportu i Rekreacji w Suchej Beskidzkiej. Do upływu wyznaczonego terminu składania ofert tj. do dnia 24 listopada br. wpłynęły 4 oferty. Cena najtańszej wynosi 209 061,37 zł, a najdroższej 370 380,99 zł brutto. Obecnie trwa analiza złożonych ofert. Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia zakres robót obejmuje rozebranie części budynku garażowego oraz dostawę i montaż obiektu o konstrukcji stalowej.
- Zarządzeniem z dnia 7 listopada 2025 r. Burmistrz Miasta przyznał dotację Suskiemu Stowarzyszeniu Kobiet „Samopomoc" w kwocie 3 025 zł na realizację zadania publicznego z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego pn. Promocja działalności kulturalnej miasta poprzez reprezentowanie Gminy w przeglądach, festiwalach, konkursach, wystawach - uczestnictwo w XXIII Powiatowym Konkursie Potraw Regionalnych „O Złotą Warzechę”. Konkurs potraw odbył się w dniu 15 listopada br. w Stryszawie. Suskie Stowarzyszenie reprezentujące nasze miasto zostało wyróżnione za staropolską zupę z topinamburu. Oferta na realizację przedmiotowego zadania publicznego została rozpatrzona w trybie pozakonkursowym.
- Burmistrz Miasta zawarł umowę w formie aktu notarialnego dotyczącą zakupu przez Gminę Sucha Beskidzka nieruchomości stanowiących działki ewidencyjne: nr 9452/12 oraz nr 9453/4 o łącznej powierzchni 2140 m2 przy ul. Wadowickiej w Suchej Beskidzkiej. Zakupiony grunt będzie przeznaczony na cele związane z infrastrukturą drogową, w tym budowę ronda. Cena nieruchomości ustalona w wyniku przeprowadzonych negocjacji wynosi 321 000,00 zł.
- W ramach regulacji stanu prawnego terenów zajętych pod drogi gminne, w dniu 7 listopada 2025 r. Burmistrz Miasta zawarł umowy w formie aktów notarialnych, dotyczące nieodpłatnego nabycia prawa własności działki przy ul. Konfederatów Barskich oraz 3 transakcje zamiany terenów z prywatnymi właścicielami przy ul. Kasztanowej.
- Obchody 107 rocznicy Odzyskania Niepodległości w dniu 11 listopada br. rozpoczęły się od złożenia wieńców i kwiatów na Kwaterze Wojskowej suskiego cmentarza. W kościele parafialnym o godzinie 11.00 odprawiona została msza święta za Ojczyznę, a następnie w asyście pocztów sztandarowych i miejskiej orkiestry dętej nastąpił przemarsz pod tablicę Józefa Piłsudskiego, gdzie delegacje władz samorządowych, instytucji oraz szkół, stowarzyszeń i organizacji oddali hołd tym, którzy walczyli o niepodległą Polskę. W godzinach popołudniowych w Sali Widowiskowej Centrum Kultury i Filmu odbył się koncert laureatów XVII Festiwalu Pieśni Patriotycznych pn. „To Polska - Moja Ojczyzna" zorganizowany przez Centrum Kultury i Filmu pod patronatem Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka.
- Zarządzeniem z dnia 31 października br. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka przyznał Nagrodę za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i upowszechniania kultury – Kamena – Pani Małgorzacie Kubieniec. Statuetka „Kamena” jest przyznawana od 2011 roku osobom, zespołom i instytucjom, których działalność znacząco przyczynia się do rozwoju twórczości artystycznej i popularyzacji kultury w Suchej Beskidzkiej. Symbolizuje uznanie i wdzięczność dla artystów i twórców, a jej kształt i forma nawiązuje do muzy, patronki poezji i sztuki. Wręczenia nagrody dokonali Burmistrz oraz Przewodniczący Rady Miasta podczas koncertu pieśni patriotycznych w Centrum Kultury i Filmu w dniu 11 listopada 2025 roku. Pani Małgorzata Kubieniec swoją działalnością artystyczną i społeczną od lat wzbogaca życie kulturalne miasta, inspirując mieszkańców i młodych twórców do rozwijania talentów oraz aktywnego uczestnictwa w kulturze. Wręczenie statuetki „Kamena” jest wyrazem uznania dla jej wieloletniego zaangażowania i wkładu w rozwój lokalnej społeczności artystycznej.
- Burmistrz Miasta zawarł umowę z Firmą Budowlaną – Stanaszek z Suchej Beskidzkiej na modernizację pomieszczeń budynku Urzędu Miasta Sucha Beskidzka. W ramach prac zostanie przeprowadzony gruntowny remont korytarza II piętra oraz dwóch biur, które były pominięte przy remoncie w 2005 roku, wykonany będzie nowy kanał teleinformatyczny pomiędzy poszczególnymi kondygnacjami obiektu wraz z urządzeniami i okablowaniem oraz remont instalacji elektrycznej korytarza II piętra. Łączny koszt prac wyniesie 109 508,46 zł brutto, a termin zakończenia robót budowlanych upływa z dniem 31 grudnia br.
- Zamówienie publiczne na zakup sprzętu ochrony ludności i obrony cywilnej w tym pomp, agregatów prądotwórczych, defibrylatorów, narzędzi, sprzętu transportowego oraz specjalistycznej odzieży ochronnej prowadzone było w trybie podstawowym bez negocjacji. Przedmiot zamówienia został podzielony na 15 części. Do upływu wyznaczonego terminu tj. do dnia 27 października br. wpłynęło 17 ofert. W odniesieniu do 4 części zamówienia nie złożono żadnej oferty. W wyniku rozstrzygnięcia postępowania w dniu 12 listopada br. zostały wybrane oferty obejmujące dostawę agregatów prądotwórczych, narzędzi oraz radiostacji przenośnych, a ich wartość wynosi 107 342,10 zł. W zakresie pozostałych części zamówienia postępowanie zostało unieważnione na podstawie art. 255 pkt 1-3 ustawy Pzp. Umowy z wybranymi wykonawcami zostały zawarte, a dostarczenie sprzętu ma nastąpić w terminie do 20 dni od daty zawarcia umowy. W dniu 21 listopada br. zostało wszczęte drugie postępowanie zakupowe, w którym termin składania ofert został wyznaczony na 1 grudnia br. Zakup sprzętu ochrony ludności i obrony cywilnej w całości zostanie sfinansowany z budżetu państwa.
- Burmistrz Miasta zarządzeniem z dnia 14 listopada 2025 r. przedłożył Radzie Miasta projekt Uchwały Budżetowej Gminy na 2026 rok oraz projekt Uchwały o Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2026-2047 wraz z załącznikami.
Planowane dochody Budżetu Gminy na 2026 rok wynoszą 69 345 596,31 zł, a wydatki Budżetu Gminy na 2026 rok - kwota95 521 596,31 zł
Przychody to kwota 27 128 154,20 zł, w tym 26 176 000 zł z tytułu emisji obligacji przychodowych na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy tj. zadanie inwestycyjne - Budownictwo mieszkaniowe w Suchej Beskidzkiej.
Rozchody stanowią kwotę 952 154,20 zł.
Powyższe projekty zostały przesłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie w celu wydania opinii.
- Wzorem poprzednich lat, Burmistrz Miasta powierzył Zakładowi Komunalnemu zadanie zimowego utrzymania dróg gminnych oraz większości dróg wewnętrznych należących do Gminy Sucha Beskidzka. W okresie zimowym 2025/2026 łączny koszt utrzymywania dróg przez Zakład Komunalny oraz inne firmy, oszacowany jest na kwotę 1 123 175,60 zł brutto. Ostatecznie kwota ta będzie niższa, ponieważ wysokość wynagrodzenia poszczególnym wykonawcom obliczana jest wg. podejmowanych czynności, które są zależne od warunków atmosferycznych i faktycznie wykonanych prac. W przypadkach braku potrzeby odśnieżania i posypywania, wypłacane jest 20 % wynagrodzenia umownego za tzw. gotowość do podjęcia akcji zimowej. Szczegółowy wykaz dróg, placów oraz chodników podlegających zimowemu utrzymaniu oraz kolejność ich odśnieżania zostały ujęte w operacie zimowego utrzymania dróg, który jest dostępny na stronie internetowej miasta. Dla porównania rzeczywisty koszt prowadzenia akcji zimowej w sezonie 2024/2025 wyniósł 524 053,71 zł.
- W sobotę, 15 listopada br., w sali widowiskowej Centrum Kultury i Filmu w Suchej Beskidzkiej odbyły się obchody jubileuszu 20-lecia Zespołu Regionalnego „Ziemia Suska”. Wydarzenie zgromadziło wielu zaproszonych gości, w tym przedstawicieli władz samorządowych z Burmistrzem Stanisławem Lichosytem, Starostą Suskim Józefem Bałosem, radną Sejmiku Województwa Małopolskiego Danutą Kawa, reprezentantów instytucji kultury, zespołów regionalnych, oraz sympatyków zespołu. Jubileusz miał uroczysty charakter i stał się okazją do przypomnienia dwóch dekad pracy wielopokoleniowego zespołu, który z zaangażowaniem kultywuje tradycje Górali Babiogórskich. Podczas uroczystości zaprezentowano okolicznościowy występ artystyczny, a następnie skierowano do członków zespołu liczne gratulacje, podziękowania i wyrazy uznania za wkład w rozwój lokalnej kultury regionalnej. Zwieńczeniem spotkania było wspólne odśpiewanie hymnu górali beskidzkich oraz podzielenie jubileuszowego tortu. W trakcie obchodów jubileuszu zaprezentowana została nowa płyta zespołu „Ziemia Suska”.
- Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł umowę z firmą Elektryczno -Projektowo-Wykonawczą MIKEL z Suchej Beskidzkiej na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Budowa sieci elektroenergetycznej oświetleniowej napowietrznej przy drodze wewnętrznej bocznej od ul. Role w Suchej Beskidzkiej”. Koszt opracowania dokumentacji projektowej stanowi kwotę 8 340,00 zł brutto, a umowny termin jej wykonania upływa w dniu 12 grudnia 2025 r.
- W dniu 19 listopada 2025 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie na wniosek Burmistrza Miasta z dnia 5 listopada 2025 r., uchwałą kolegium Nr S.O.XVI.420.12.2025 zaopiniowała pozytywnie możliwość wykupu przez Gminę Sucha Beskidzka w latach 2028-2047 obligacji przychodowych planowanych do emisji w latach 2026-2027 w łącznej kwocie 43 626 000,00 zł. Opinia ta jest ważnym elementem kończącym etap przygotowania warunków umowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w Warszawie dotyczącej emisji obligacji przychodowych.
- Zakończone zostały roboty związane z rozbudową sieci elektroenergetycznej oświetlenia ulicznego przy ul. Kubasy w rejonie Zasypnicy. W ramach zadania wykonanych zostało pięć punktów świetlnych z oprawami typu LED i rozbudową sieci elektroenergetycznej napowietrznej, oświetleniowej o długości blisko 200 m. Koszt wykonanych robót wynosi 37 716,02 zł brutto.
- W dniu 20 listopada 2025 r. Burmistrz Miasta zawarł umowę z firmą budowlaną Grzegorz Zając z Krzeszowa na wykonanie robót remontowych drogi wewnętrznej – ul. Role (Korczaki) w Suchej Beskidzkiej. Zakres robót obejmuje: roboty ziemne, przełożenie części istniejących płyt, wykonanie mijanek oraz utwardzenie poboczy. Koszt robót wynosi 73 008,00 zł brutto, a umowny termin wykonania upływa w dniu 22 grudnia 2025 r.
- Burmistrz Miasta w dniu 20 listopada 2025 r. zawarł umowę z firmą Instalatorstwo Elektryczne Rafał Szczybura z Suchej Beskidzkiej na wykonanie zasilania i oświetlenia krzyża na platformie widokowej zlokalizowanej na zboczu góry Mioduszyna w Suchej Beskidzkiej. W ramach zadania zamontowany został system w postaci paneli fotowoltaicznych, elementy energooszczędnego oświetlenia typu LED oraz inwerter solarny do sterowania pracą systemu wraz z zegarem astronomicznym sterującym oświetleniem. Koszt robót stanowi kwotę 18 743,30 zł brutto.
- Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka w dniu 25 listopada zlecił firmie RED LIFT Szymon Pęczek, wykonanie usługi polegającej na montażu oświetlenia świątecznego na terenie miasta Sucha Beskidzka. Zakres usługi obejmuje montaż elementów słupowych, przewieszki, ramki świetlnej oraz dekoracji choinki na płycie Rynku i cisów przed Urzędem Miasta. Koszt zleconych prac wynosi 8 610,00 zł.
- Zakład Komunalny na zlecenie Miejskiego Centrum Sportu i Rekreacji zakończył montaż modułów sztucznie mrożonego lodowiska „Biały Orlik". Udostępnienie lodowiska mieszkańcom na kolejny, piętnasty sezon zimowy zaplanowane jest na dzień 6 grudnia 2025 r. Przy lodowisku podobnie jak w roku ubiegłym funkcjonować będzie wypożyczalnia łyżew. Zasady korzystania z lodowiska, ceny biletów oraz godziny otwarcia lodowiska „Biały Orlik" podane zostaną do publicznej wiadomości na stronie internetowej miasta oraz na tablicach ogłoszeń.
- Zakończone zostały roboty drogowe związane z modernizacją ul. Polnej w Suchej Beskidzkiej. Zakres prac obejmował prace ziemne, uzupełnienie podbudowy, regulację krat stalowych oraz studni kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wykonanie 690 m2 nawierzchni z mieszanek mineralno-bitumicznych oraz utwardzenie poboczy. Wykonawcą prac było Przedsiębiorstwo Robót Drogowo Mostowych z Barwałdu Dolnego, a ich koszt stanowi kwotę 94 918,79 zł brutto.
- W związku ze zbliżającym się Nowym Rokiem, na zlecenie Burmistrza Miasta wykonany został kalendarz ścienny na rok 2026 w formie trójdzielnego kalendarium, wzbogacony pięknymi fotografiami prezentującymi Suchą Beskidzką, w tym oranżerię. Kalendarz oprócz standardowego, miesięcznego układu zawiera takie przydatne elementy jak numery tygodni, informacje o solenizantach oraz świętach państwowych i kościelnych.
- W ramach projektu pn. „Dwa Bratanki” wzmacniającego więzi między miastami partnerskimi, realizowanego przez miasto Jászberény, w dniach od 21 do 23 listopada br. delegacja z naszego miasta, w skład której wchodzili Dyrektor Pani Sabina Baran oraz uczniowie klas ósmych Szkoły Podstawowej Nr 1 i Nr 2, przebywała w Jászberény. Projekt koncentrował się na działaniach oświatowych i kulturalnych obejmując m.in.: warsztaty integracyjne i edukacyjne dla uczniów oraz zajęcia praktyczne promujące wspólną historię i tradycje miast partnerskich. Udział w projekcie stworzył nowe możliwości wymiany doświadczeń w obszarze edukacji i kultury. Warto przypomnieć, że młodzież z Jászberény w ramach przedmiotowego projektu odwiedziła nasze miasto w lipcu br.
- W przetargu nieograniczonym na budowę trzech bloków mieszkalnych wraz z zagospodarowaniem terenu przy ul. płk. T. Semika w Suchej Beskidzkiej (tzw. tereny potartaczne) do upływu wyznaczonego terminu tj. do dnia 24 listopada br. wpłynęło 10 ofert. Cena najtańszej wynosi 44 869 126,10 zł, a najdroższej 63 612 586,37 zł brutto. Obecnie trwa analiza złożonych ofert. Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia wybrany wykonawca będzie zobowiązany do zrealizowania inwestycji w terminie do 24 miesięcy od daty zawarcia umowy.
- Zgodnie z Programem Współpracy Gminy Sucha Beskidzka z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, Burmistrz Miasta zarządzeniem z dnia 28 listopada 2025 r. ogłosił otwarty konkurs ofert na realizacje zadań publicznych w 2026 roku w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu – „Organizowanie i prowadzenie szkoleń sportowych dzieci i młodzieży w różnych dyscyplinach sportu”. Ogłoszenie o konkursie zostało zamieszczone na stronie internetowej miasta, w BIP-e oraz wywieszone na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta. Termin składania ofert upływa 9 stycznia 2026 r. Zadanie realizowane będzie w okresie od 1 lutego 2026 r. do 30 listopada 2026 r., a kwota przeznaczona na dotacje wynosi 92 000 zł.
- Zarządzeniem z dnia 28 listopada 2025 r. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka ogłosił konkurs na wsparcie realizacji projektów z zakresu rozwoju sportu na 2026 rok i ustalił regulamin postępowania komisji konkursowej. Ogłoszenie o konkursie zostało zamieszczone na stronie internetowej miasta, w BIP-e oraz wywieszone na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta. Projekty realizowane będą od 1 lutego do 30 listopada 2026 r. Termin złożenia wniosków upływa z dniem 9 stycznia 2026 r. Na realizację projektów w 2026 r. Gmina Sucha Beskidzka przeznaczyła kwotę 250 000 zł.