Dwa Bratanki - Edukacja i kultura ponad granicami
Treść
Od ponad dwóch dekad Sucha Beskidzka i węgierskie Jászberény udowadniają, że partnerstwo między miastami może być czymś więcej niż zapisem na papierze. To żywa, pełna serdeczności relacja, którą tworzą samorządy, szkoły i mieszkańcy. Najnowszym świadectwem tej bliskości jest projekt „Dwa Bratanki”, realizowany wspólnie od ubiegłego roku.

Głównym celem projektu „Dwa Bratanki” jest wzmacnianie współpracy między Suchą Beskidzką a Jászberény poprzez działania edukacyjne oraz inicjatywy kulturalne. Projekt, w całości finansowany z węgierskiego programu wspierającego współpracę bliźniaczą, obejmuje wymianę młodzieży i prezentację twórczości artystów z obu miast. W ostatnich miesiącach suscy uczniowie odwiedzili Jászberény, a Węgrzy gościli w Suchej Beskidzkiej. Efektem współpracy były m.in. wystawy węgierskich artystów w suskim „Zamku” oraz prezentacja prac Bogumiły Leśniak w Jászberény.
W dniach 21–23 listopada sześcioro uczniów z suskich szkół (po dwóch ze Szkoły Podstawowej nr 1, Szkoły Podstawowej nr 2 oraz Filii Szkoły Podstawowej nr 2) kolejny raz uczestniczyło w wymianie młodzieżowej. Program spotkania obejmował naukę węgierskich tańców, warsztaty w języku angielskim, wizytę na jarmarku adwentowym, tworzenie świątecznych ozdób oraz wspólne kibicowanie miejscowej drużynie hokejowej. Zwieńczeniem pobytu była wycieczka do ogrodu zoologicznego, gdzie młodzież mogła z bliska obcować ze zwierzętami.
Wspólna realizacja programu po raz kolejny udowodniła, że węgiersko-polska przyjaźń pozostaje żywą i autentyczną wartością, która najpełniej rozwija się poprzez bezpośrednie spotkania oraz współpracę młodych ludzi. Uczestnicy spędzili czas nie tylko ciekawie, ale także bardzo pożytecznie, a między społecznościami obu miast ponownie zawiązała się niewidzialna, lecz wyjątkowo silna nić porozumienia. I nie są to puste słowa. Po powrocie do Suchej Beskidzkiej młodzież chętnie dzieliła się wrażeniami i przeżyciami, a nawiązane w Jászberény znajomości okazały się na tyle trwałe, że są kontynuowane na co dzień dzięki poczcie elektronicznej i komunikatorom. Uczniowie nie tylko rozwijają w ten sposób swoje umiejętności językowe, lecz także z ciekawością poznają kulturę kraju swoich węgierskich rówieśników.
Wojciech Ciomborowski