Przejdź do stopki

Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym

Treść

W okresie pomiędzy XVI a XVIII sesją Rady Miasta Sucha Beskidzka (od 30 września do 30 października 2025 r.) najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka oraz jednostki podległe stanowią następujące sprawy:

  1. Burmistrz Miasta zarządzeniami z dnia  30 września, 1 i 10 października 2025 r. dokonał zmian w uchwale budżetowej Gminy Sucha Beskidzka na 2025 r. i w planie finansowym budżetu polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek oraz dotacji celowych.
    - Plan dochodów po zmianie wyniósł - 72 704 616,40 zł
    - Plan wydatków po zmianie wyniósł - 74 224 575,20 zł
     
  2. W dniu 8 października br. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na budowę trzech bloków mieszkalnych wraz z zagospodarowaniem terenu przy ul. Płk. T. Semika w Suchej Beskidzkiej (tzw. tereny potartaczne). Termin składania ofert na wniosek przedsiębiorstw zainteresowanych złożeniem oferty, został przedłużony i upływa z dniem 18 listopada br. Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia wybrany wykonawca będzie zobowiązany do zrealizowania inwestycji w terminie do 24 miesięcy od daty zawarcia umowy.
     
  3. W związku z zakończeniem działalności i likwidacją Przedsiębiorstwa Turystycznego „Beskidy-Tourist”, w ramach wzajemnego rozliczenia ze spółką, gminie Sucha Beskidzka przekazany został budynek warsztatowo-garażowy zlokalizowany na działce gminnej (obok Urzędu Miasta). Z uwagi na zły stan techniczny obiektu oraz jego konstrukcję, została podjęta decyzja o rozbiórce najbardziej zużytej części biurowo-warsztatowej budynku. W dniu 3 październiku 2025 r. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł umowę z firmą „BRUK-SPEC-PLUS” Przedsiębiorstwo Budowlane, Piotr Gancarczyk ze Śleszowic na roboty rozbiórkowe zgodnie z wydaną przez Starostę Suskiego decyzją. Pozostała część obiektu w lepszym stanie technicznym, zostanie zaadaptowana m.in. na potrzeby działającej przy Urzędzie Miasta grupy porządkowej.
     
  4. W dniu 10 października br. odbył się finał gminnej kampanii społecznej, związanej ze zjawiskiem przemocy domowej. Akcja przybrała formę przemarszu wzdłuż głównej ulicy miasta zakończonego spotkaniem na płycie rynku. Wydarzeniem towarzyszącym była wystawa prac plastycznych przed Centrum Kultury i Filmu im. B. Wildera, gdzie zaprezentowane zostały poruszające obrazy wykonane przez uczniów suskich szkół, pod hasłem „Stop przemocy”. W przemarszu liczny udział wzięli mieszkańcy, przedstawiciele instytucji pomocowych, a przede wszystkim uczniowie oraz nauczyciele szkół podstawowych i średnich, a także reprezentacje Miejskiego Przedszkola Samorządowego oraz przedszkoli prywatnych. Trasa przemarszu została profesjonalnie zabezpieczona przez funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji w Suchej Beskidzkiej, a w organizację wydarzenia zaangażowani byli m.in. Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Miejskiej Świetlicy Profilaktycznej, Centrum Kultury i Filmu im. B. Wildera, pracownicy Urzędu Miasta Sucha Beskidzka oraz suskiej parafii, na czele z ks. dr Wiesławem Popielarczykiem.
     
  5. W ramach realizowanego projektu  pn. „Wdrożenie Programu Ochrony Powietrza w Gminie Sucha Beskidzka, poprzez zakup odpowiedniego wyposażenia dla Straży Miejskiej”, w wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego zakupiony został dron typu DJI  Matrice 30T wyposażony w kamerę termowizyjną i miernik jakości powietrza  Atmon FL S.M.O.K II do pomiarów zanieczyszczenia powietrza. W ramach umowy wykonawca - firma aeroMind sp. z o.o. sp.k. z Poznania zapewniła również szkolenie pilota drona, który po zdaniu teoretycznych i praktycznych egzaminów uzyskał licencje A1,A2, A3 oraz STS -01 tj. europejskie uprawnienia pilota drona w kategorii szczególnej o masie całkowitej dopasowanej do zakupionego urządzenia. Całkowity koszt realizacji tej części projektu wynosi 96.705,06 zł, z czego 82.199,30 zł stanowi dofinansowanie ze środków europejskich. Monitorowanie zanieczyszczeń powietrza z użyciem zakupionego, nowoczesnego sprzętu ma znaczenie prewencyjne i pozwoli na zbadanie znacznie większej liczby potencjalnych źródeł zanieczyszczeń niż tradycyjne metody.  Głowica pomiarowa zamontowana na urządzeniu daje możliwość prowadzenia  badań w zakresie koncentracji pyłów zawieszonych PM 10, PM 2.5, stężenia gazów oraz innych szkodliwych substancji.
     
  6. W dniu 14 października br. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji na zakup sprzętu ochrony ludności i obrony cywilnej w tym pomp, agregatów prądotwórczych, defibrylatorów, narzędzi, sprzętu transportowego oraz specjalistycznej odzieży ochronnej.  W celu zwiększenia konkurencyjności przedmiot zamówienia został podzielony na 15 części. Do upływu wyznaczonego terminu tj. do dnia 27 października br. wpłynęło 17 ofert. Obecnie trwa analiza złożonych ofert. Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia wybrani wykonawcy będą zobowiązani do dostarczenia sprzętu objętego poszczególnymi częściami zamówienia w terminie do 30 dni od daty zawarcia umów. Zamówienie, o szacunkowej wartości ok. 400 000 zł, w całości zostanie sfinansowane z budżetu państwa i dotyczy zakupu sprzętu w związku z realizacją przez Zamawiającego zadań wynikających z ustawy oraz Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026.
     
  7. Po przeprowadzeniu procedury zamówienia publicznego w trybie zapytania ofertowego, Burmistrz Miasta zawarł umowę z firmą Ekosystem Krzysztof Żurek z Suchej Beskidzkiej na wykonanie modernizacji ul. Podksięże – Beblikówka w Suchej Beskidzkiej. Zakres robót obejmuje roboty ziemne, uzupełnienie podbudowy, wykonanie nawierzchni z płyt drogowych typu IOMB i z mieszanek mineralno-bitumicznych na odcinku ok. 150 mb oraz utwardzenie poboczy. Koszt robót stanowi kwotę 148 584,96 zł brutto, a umowny termin wykonania upływa z dniem 28 listopada 2025 r.
     
  8. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka przyznał nagrody pieniężne za dotychczasowe zaangażowanie oraz wkład pracy na rzecz szkoły dyrektorom placówek oświatowych: Pani Danucie Pindel-Nowak, Pani Sabinie Baran, Pani Renacie Trybale oraz Pani Izabeli Toczek. Ponadto, na wnioski dyrektorów przyznał również nagrody: Pani Dorocie Wysmołek – Wicedyrektor Miejskiego Przedszkola Samorządowego oraz nauczycielom: Pani Annie Kubasiak - ze Szkoły Podstawowej nr 1 i Pani Urszuli Lasek - ze Szkoły Muzycznej.  Nagrody zostały wręczone podczas uroczystości zorganizowanej przez Szkołę Muzyczną z okazji Dnia Edukacji Narodowej oraz spotkania w siedzibie Urzędu na zaproszenie Burmistrza Miasta.
     
  9. W dniu 15 października br. w Kościele Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Suchej Beskidzkiej odbyła się uroczystość pogrzebowa dzieci martwo urodzonych w Szpitalu w Suchej Beskidzkiej. Po mszy odprawionej przez księdza proboszcza naszej parafii, prochy 87 dzieci zostały złożone w ,,Grobie Dzieci Utraconych" znajdującym się na cmentarzu parafialnym. Zgodnie z obowiązującym prawem, gdy prawa do pochówku zrzekają się najbliżsi i żadna inna osoba nie deklaruje woli organizacji pogrzebu, to obowiązek pochówku spoczywa na gminie, na terenie której nastąpił zgon. Decyzją Burmistrza Miasta koordynatorem zadania jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchej Beskidzkiej, a koszty pokrywane są przez Gminę ze środków przeznaczonych na realizację zadań własnych z zakresu pomocy społecznej.
     
  10. Uczniowie klas pierwszych Szkoły Muzycznej I stopnia w Suchej Beskidzkiej w dniu 20 października 2025 r. w Sali Rycerskiej suskiego zamku złożyli uroczyste ślubowanie i zostali oficjalnie przyjęci do społeczności szkolnej. Rok szkolny rozpoczęło 55 nowych uczniów przyjętych do szkoły w ramach przeprowadzonego wiosną naboru. Obecnie do szkoły uczęszcza 206 uczniów w 16 oddziałach. Ślubowanie uświetnił koncert w wykonaniu uczniów Szkoły Muzycznej.
     
  11. W wyniku przeprowadzeniu procedury zamówienia publicznego w trybie zapytania ofertowego, w dniu 21 października 2025 r. Burmistrz Miasta zawarł umowę z Przedsiębiorstwem Robót Drogowo Mostowych z Barwałdu Dolnego na wykonanie modernizacji ul. Polnej w Suchej Beskidzkiej. Zakres robót obejmuje roboty ziemne, uzupełnienie podbudowy, regulację krat stalowych oraz studni kanalizacji sanitarnej i deszczowej,  wykonanie nawierzchni z mieszanek mineralno- bitumicznych oraz utwardzenie poboczy. Koszt robót stanowi kwotę 94 918,79 zł brutto, umowny termin wykonania upływa z dniem 28 listopada 2025 r.
     
  12. W październiku br. zakończyło się postępowanie komunalizacyjne działek nr. 10060/1 i nr 10060/2, w wyniku którego Wojewoda Małopolski wydał decyzję stwierdzającą nabycie przez gminę Sucha Beskidzka prawa własności dwóch działek o łącznej powierzchni 6.326 m2 zlokalizowanych pomiędzy ul. Wadowicką, a rzeką Skawą. Przedmiotowy teren stanowi obszar zieleni zlokalizowany poza linią brzegową, co umożliwiło jego komunalizację. Na podstawie wydanej decyzji do Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Suchej Beskidzkiej zostanie złożony wniosek o wpisanie własności działek na rzecz Gminy.
     
  13. Zamówienie publiczne na przebudowę przejścia dla pieszych i chodnika ze schodami terenowymi przy Szkole Podstawowej Nr 1 w Suchej Beskidzkiej prowadzone było w trybie podstawowym bez negocjacji. Do upływu wyznaczonego terminu składania ofert tj. do dnia 22 października br. nie złożono żadnej oferty. W związku z tym postępowanie zostało unieważnione na podstawie art. 255 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Na realizację zamówienia Gmina Sucha Beskidzka uzyskała dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie do 120 000 zł w ramach rządowego „Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej na lata 2025-2028” (edycja 2025 r.). W związku z brakiem ofert oraz wynikającym z warunków dofinansowania krótkim terminem realizacji zadania, roboty zostaną zlecone Zakładowi Komunalnemu.
     
  14. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zlecił Firmie Arborystycznej „KODIAK” Błażej Jakubiec oraz firmie PRO ARBOR Bartłomiej Hojdas z Bystrej Podhalańskiej wykonanie prac pielęgnacyjnych pomników przyrody na terenie miasta – Wiąza przy ul Mickiewicza oraz dwóch lip drobnolistnych rosnących przy ul. Kamienne. Przedmiotowe prace obejmują wykonanie cięć redukcyjnych, usunięcie suszu oraz korektę korony. Koszt zleconych prac wynosi 5 871,20 zł.
     
  15. W październiku br. Starosta Suski wydał decyzję zatwierdzającą podział nieruchomości pod drogę do osiedla Pikieta oraz stwierdzającą ich nabycie na rzecz gminy Sucha Beskidzka. Przeprowadzona procedura zainicjowana przez Burmistrza Miasta w grudniu 2024 roku pozwoliła na uregulowanie stanu prawnego działek, od wielu lat zajętych pod drogę dojazdową do osiedla na odcinku około 200 metrów bieżących. Decyzja została wydana na podstawie przepisów szczególnych dotyczących nabywania gruntów pod drogami ogólnodostępnymi, które są użytkowane i utrzymywane przez samorząd przez co najmniej 20 lat. Obecnie prowadzone są działania związane z wypłatą odszkodowań dotychczasowym właścicielom nieruchomości. W związku z tym, że część działek należało do osób już nieżyjących, odszkodowania zostaną ulokowane na specjalnym koncie do czasu przeprowadzenia postępowań spadkowych lecz nie dłużej niż na okres 6  lat.
     
  16. W dniu 29.10.2025 r. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka złożył wniosek do Zarządu Województwa Małopolskiego w uzgodnieniu ze Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania Podbabiogórze o dofinansowanie inwestycji w ramach działania „Poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej”. W ramach projektu planowana jest przebudowa placu zabaw oraz strefy rekreacyjnej przy ul. Zielonej w Suchej Beskidzkiej.
    Ponadto, w tym samym dniu został złożony wniosek do Zarządu Województwa Małopolskiego o dofinasowanie z Priorytetu 2 Fundusze europejskie dla środowiska, Działania 2.15 Rozwój zielonej i niebieskiej infrastruktury w miastach. W ramach tego projektu planowane są prace na terenie parku zamkowego polegające na rekonstrukcji ścieżek, rekultywacji stawu oraz montażu małej architektury. Szacunkowa wartość obu projektów wynosi ponad jeden milion złotych.