Przejdź do stopki

Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym

Treść

W okresie pomiędzy XV a XVI sesją Rady Miasta Sucha Beskidzka (od 30 sierpnia do 30 września 2025 r.) najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka oraz jednostki podległe stanowią następujące sprawy:

  1. Burmistrz Miasta zarządzeniami z dnia 29 sierpnia i 18 września 2025 r. dokonał zmian w uchwale budżetowej Gminy Sucha Beskidzka na 2025 r. i w planie finansowym budżetu Gminy polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek oraz dotacji celowych.
    - Plan dochodów po zmianie wyniósł - 71 697 476,22 zł
    - Plan wydatków po zmianie wyniósł - 73 217 435,02 zł
     
  2. W dniu 1 września 2025 r. w Filii Szkoły Podstawowej nr 2 w Suchej Beskidzkiej odbyła się wyjątkowa inauguracja roku szkolnego upamiętniająca setną rocznicę wmurowania kamienia węgielnego pod budynek szkoły na Błądzonce. Podczas uroczystego apelu uczniowie przypomnieli historię szkoły sięgającą roku 1910. Na przestrzeni lat obiekt szkoły służył wielu pokoleniom mieszkańców i dzięki staraniom samorządu był modernizowany i rozbudowany, a zajęcia szkolne odbywają się w nim nieprzerwanie aż do dziś. Wartym podkreślenia akcentem uroczystości była przygotowana na tę okoliczność wystawa zdjęć i kronik szkolnych.
     
  3. W trosce o bezpieczeństwo i kondycję drzewostanu, na zlecenie Burmistrza Miasta firma „Piękny Ogród” z Czechowic-Dziedzic wykonała szczegółowy przegląd drzew w dolnej części stoku góry Jasień (obszar nad oranżerią oraz zabudowaniami produkcyjnymi, wzdłuż ogrodzeń nieruchomości do 25 m w głąb). Opracowanie określa zakres niezbędnych prac pielęgnacyjno-konserwacyjnych wraz ze wskazaniem drzew i krzewów koniecznych do usunięcia w celu zapewnienia bezpieczeństwa osób i mienia. Koszt zleconych prac wynosi 12 300,00 zł brutto. Na podstawie dokumentacji dendrologicznej, Burmistrz Miasta wystąpił do Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie z wnioskami o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie koniecznych prac.
     
  4. Burmistrz Miasta wydał zarządzenie w sprawie opracowania projektu budżetu Gminy Sucha Beskidzka na 2026 rok. Zarządzenie to zawiera harmonogram prac nad przygotowaniem projektu budżetu i wieloletniej prognozy finansowej na lata 2026 -2030. Do dnia 10 października 2025 r. dyrektorzy jednostek i zakładu budżetowego, instytucji kultury oraz kierownicy referatów, jak również mieszkańcy miasta, radni oraz organizacje społeczne i polityczne składają wnioski w formie planów rzeczowych zadań i wstępnych nakładów finansowych. Następnym etapem będzie weryfikacja złożonych propozycji pod względem zasadności i celowości wnioskowanych zadań oraz wysokości środków finansowych. Do 15 listopada br. Burmistrz Miasta przedłoży Radzie Miasta oraz prześle do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie projekt budżetu na rok 2026.
     
  5. W wyniku rozstrzygnięcia postępowania przetargowego na remont zajmowanych przez Prokuraturę Rejonową pomieszczeń zlokalizowanych na I piętrze budynku przy ul. J. Piłsudskiego 23, w dniu 3 września br. została wybrana oferta złożona przez JULKAR Kompleksowe Usługi Budowlane Agnieszka Chromy z Bieńkówki. Cena wybranej oferty, po uwzględnieniu poprawek dokonanych przez zamawiającego w trybie art. 223 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, wynosi 175 808,05 zł. W toku postępowania 3 oferty, w tym najtańsza zostały odrzucone. Zamawiający ustalił, że dwóch wykonawców składając oferty w przedmiotowym postępowaniu działało w porozumieniu a treść ich ofert została uzgodniona, co jest równoznaczne z zakłóceniem konkurencji. W związku z tym zamawiający był zobowiązany do wykluczenia tych wykonawców na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych. W przypadku najtańszej oferty konieczne było wszczęcie procedury wyjaśnienia rażąco niskiej ceny w odniesieniu do istotnych elementów zamówienia. W odpowiedzi na wezwanie wykonawca złożył bardzo lakoniczne wyjaśnienia, które nie potwierdziły, że ceny jednostkowe podane w kosztorysie ofertowym zostały skalkulowane na realnym poziomie. W związku z tym oferta została odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. Umowa z wybranym wykonawcą została zawarta w dniu 9 września br.
     
  6. W środę, 10 września w salach Zamku Królewskiego w Warszawie odbyła się uroczysta Gala Finałowa 29. edycji ogólnopolskiego konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku” – jednego z najbardziej prestiżowych wydarzeń w kraju, promującego najlepsze inwestycje budowlane i konserwatorskie. W gronie laureatów znalazła się Sucha Beskidzka z projektem „Rewitalizacja neogotyckiej oranżerii w zespole zamkowo-parkowym”. Prestiżową nagrodę odebrał Burmistrz Miasta Stanisław Lichosyt. Tegoroczna edycja konkursu cieszyła się ogromnym zainteresowaniem – do rywalizacji zgłoszono 540 obiektów z całej Polski. W ciągu dwóch miesięcy kapituła konkursowa wizytowała wszystkie inwestycje, wnikliwie analizując jakość, funkcjonalność oraz dostępność obiektów. 9 lipca komisja złożona z kilkunastu ekspertów odwiedziła również suską oranżerię, wysoko oceniając poziom wykonanych prac, zastosowane rozwiązania oraz nadanie obiektowi nowych funkcji - kawiarni z kręgielnią wśród egzotycznych roślin. Decyzją jury rewitalizacja oranżerii w Suchej Beskidzkiej zdobyła II miejsce w kraju w kategorii „Obiekty zabytkowe”. To wyjątkowe wyróżnienie, gdyż spośród wielu finalistów wybierane są jedynie dwie najlepsze inwestycje, co potwierdza wysoką jakość zrealizowanego przedsięwzięcia. Otrzymany tytuł to nie tylko wielkie uznanie, ale także promocja miasta w skali ogólnopolskiej. Ideą konkursu jest nagradzanie uczestników procesu inwestycyjnego, dlatego nagroda trafiła również do autora projektu, Pana Andrzeja Gacka (AGE Architektura, Kraków) oraz wykonawcy - Firmy Budowlano-Konserwatorskiej Jarosław Woźniak z Krakowa.
     
  7. Burmistrz Miasta zawarł w dniu 11 września 2025 r. umowę z firmą Instalatorstwo Elektryczne Rafał Szczybura z Suchej Beskidzkiej na rozbudowę sieci oświetlenia ulicznego przy ul. Kubasy na Zasepnicy. W ramach zadania zostanie zamontowany na istniejących słupach dodatkowy przewód o długości ok 150 m, wykonana nowa linia elektroenergetyczna napowietrznej sieci oświetleniowej o długości trasy 45 m oraz montaż 5 opraw oświetleniowych. Koszt zleconych robót wynosi 37 716,02 zł brutto, a umowny termin wykonania upływa w dniu 28 listopada 2025 r.
     
  8. W ramach regulacji stanów prawnych terenów pod drogi gminne w dniach 12 i 23 września 2025 r. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł umowy w formie aktów notarialnych dotyczące nieodpłatnego nabycia 3 działek przy ul. Podksięże oraz 1 działki przy ul. Batalionów Chłopskich w Suchej Beskidzkiej. Łączna powierzchnia pozyskanych dla Gminy we wrześniu br. gruntów zajętych pod drogi wynosi 246 m2.
     
  9. W dniach 13-14 września w Zespole Zamkowo-Parkowym odbyła się pierwsza edycja festiwalu muzealno-artystycznego „Branicki Festival”. Przedsięwzięcie jest hołdem pamięci hrabiego Aleksandra Branickiego, postaci zasłużonej dla Suchej, który stworzył w zamku suskim jedną z największych bibliotek w kraju. Program festiwalu obejmował m.in. koncerty, wykłady, warsztaty artystyczne, spotkania z twórcami oraz działania edukacyjne. Wydarzenie, zorganizowało Muzeum Miejskie Suchej Beskidzkiej we współpracy z Fundacją Equinum z Krakowa, a Honorowy Patronat objął Burmistrz Miasta Stanisław Lichosyt. Festiwal stanowi nową propozycję w przestrzeni kulturalnej miasta, ukierunkowaną na promocję sztuki, edukację oraz budowanie tożsamości lokalnej opartej na dziedzictwie historycznym. Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego. Wśród uczestników Festiwalu była delegacja z Muzeum Jász, z partnerskiego miasta Jaszbereny z dyrektorem instytucji Andrásem Gulyásem na czele. W ramach wydarzenia na dziedzińcu zamkowym odbył się również zlot zabytkowych mercedesów, podczas którego zaprezentowano 31 unikatowych pojazdów. Spotkanie towarzyszące festiwalowi zgromadziło licznych miłośników motoryzacji, a Burmistrz Miasta wręczył puchary właścicielom najpiękniejszych samochodowych zabytków.
     
  10. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł w dniu 16 września 2025 r umowę z firmą Alpin-Team Group Sp. z o.o. z Budzowa na wykonanie remontu systemu rynien dachowych na budynku Szkoły Podstawowej nr 2 w Suchej Beskidzkiej. W ramach zadania zostanie wykonana naprawa i uszczelnienie systemu rynien dachowych z częściową wymianą. Koszt zleconych robót stanowi kwotę 20 664,00 zł brutto, a umowny termin wykonania upływa w dniu 30 września 2025 r.
     
  11. W wyniku rozstrzygnięcia postępowania przetargowego na opracowanie dokumentacji projektowej ronda na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 28 z ul. Zamkową, Burmistrz Miasta zaakceptował ofertę złożoną przez firmę Projektanci sp. z o.o. z Krakowa. Umowa z wybranym wykonawcą została zawarta 17 września br. Wykonawca jest zobowiązany do zrealizowania zamówienia w terminie do 9 miesięcy od daty zawarcia umowy, a wartość prac projektowych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz pełnieniem nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót drogowych wynosi 520 300 złotych brutto.
     
  12. Firma CC Systems sp. z o.o. z Bielska Białej zakończyła roboty związane z wymianą pokrycia dachowego na budynku Filii Szkoły Podstawowej Nr 2 w Suchej Beskidzkiej. Zakres robót, zgodnie z dokumentacją projektową, obejmował rozebranie pokrycia dachowego z blachy, demontaż rynien i rur spustowych, impregnację drewnianej konstrukcji dachu, wykonanie pokrycia dachu z blachodachówki wraz z obróbkami blacharskimi, montaż rynien i rur spustowych, wymianę elementów instalacji odgromowej oraz montaż wyłazów dachowych.
     
  13. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł w dniu 17 września 2025 r. umowę z Pracownią Projektowania KBN Projekt inż. Arkadiusz Krzesak z Żywca na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy przejścia i chodnika ze schodami terenowymi przy Szkole Podstawowej nr 1 w Suchej Beskidzkiej. Na realizację przedmiotowego zadania Gmina Sucha Beskidzka otrzymała z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji dofinansowanie w kwocie 120 000,00 zł.  Prace winny być wykonane i rozliczone do końca 2025 roku.
     
  14. Zarządzeniami z dnia 18 i 22 września 2025 r. Burmistrz Miasta przyznał dotację w kwocie 5 000 zł Fundacji Artystycznej „Teraz”, która w ramach realizacji zadania publicznego z zakresu kultury, zorganizuje w drugi weekend października Festiwal Artystyczny pt. „Potknij się o Jazz”. Dotacje w kwocie 3 000 zł otrzymało również Suskie Stowarzyszenie Fotograficzne na zorganizowanie wystawy pt. „Sucha Beskidzka z lotu ptaka” oraz Koło Powiatowe Polskiego Związku Niewidomych z siedzibą w Suchej Beskidzkiej w kwocie 2 000 zł z przeznaczeniem na zadanie z zakresu działalności na rzecz osób niepełnosprawnych. W ramach przyznanej dotacji, w dniu 14 października br. zostanie zorganizowane spotkanie integracyjne osób niewidomych i słabo widzących. Oferty na realizację przedmiotowych zadań publicznych były rozpatrzone w trybie pozakonkursowym.
  15. Na wniosek Burmistrza Miasta Wojewoda Małopolski, decyzją z dnia 23 września br., przyznał Gminie Sucha Beskidzka dotację celową w kwocie 457 996,00 zł na realizację zadań wynikających z Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026, w zakresie:
    - Zabezpieczenia logistycznego i zapewnienia ciągłości dostaw w przypadku wystąpienia zagrożenia;
    - Edukacji, szkoleń oraz zapewnienia bazy i zaplecza szkoleniowego.
    Pozyskane środki zostaną przeznaczone na zakupy o charakterze systemowym służące do zabezpieczenia sprawnej realizacji skutecznych działań ratowniczych i pomocowych w pierwszej fazie reagowania w przypadku wystąpienia zagrożeń o różnym charakterze.
     
  16. Działając w imieniu Burmistrza Miasta, Pani Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchej Beskidzkiej złożyła wniosek grantowy w projekcie „Premia Społeczna”. Wniosek otrzymał pozytywną ocenę i został zakwalifikowany na listę rankingową, co w praktyce oznacza pozyskanie środków finansowych w wysokości 114 210,00 złotych na świadczenie usług opiekuńczych dla osób z terenu Gminy Sucha Beskidzka, które będą realizowane w 2026 roku.
     
  17. W dniu 28 września 2025 r. mieszkaniec Suchej Beskidzkiej pan Albin Sroka obchodził setne urodziny. Z tej wyjątkowej okazji wizytę Jubilatowi złożył Burmistrz Suchej Beskidzkiej Stanisław Lichosyt, wraz z Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego Edytą Pyką. W imieniu władz samorządowych oraz mieszkańców delegacja suskiego samorządu przekazała Jubilatowi gratulacje i najlepsze życzenia oraz wręczyła kwiaty i upominki od władz samorządowych. Podczas spotkania Burmistrz Miasta przekazał również listy gratulacyjne skierowane do Jubilata przez Premiera RP oraz Wojewodę Małopolskiego. Uroczystość przebiegała w miłej i podniosłej atmosferze w otoczeniu najbliższej rodziny.
     
  18. Na zlecenie Burmistrza Miasta, w dniach od 23 do 25 września 2025 roku Zakład Komunalny przeprowadził na terenie miasta drugą w roku bieżącym zbiórkę odpadów wielkogabarytowych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Łącznie zebrano 57,88 tony odpadów, a koszt przeprowadzonej zbiórki wynosi 90 575,25 zł. Dla porównania podczas pierwszej tegorocznej zbiórki w kwietniu zebranych zostało 84,80 tony odpadów wielkogabarytowych.
     
  19. W ramach realizacji przyjętego przez Gminę Sucha Beskidzka programu dofinansowania wymiany starych systemów grzewczych na proekologiczne, Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka w 2025 r. zawarł 15 umów z mieszkańcami, na łączną kwotę 67 500,00 zł. Dotychczas rozliczonych zostało 6 inwestycji na kwotę 27 000,00 zł. Mieszkańcy zamontowali kotły wykorzystujące biomasę. Dofinansowanie udzielane jest ze środków własnych Gminy. Ponadto za pośrednictwem gminy właściciele budynków mieszkalnych złożyli 16 wniosków o dofinansowanie oraz 30 wniosków o płatność do programu priorytetowego Czyste Powietrze.
     
  20. Na zlecenie Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka firma Studio Negatyw Tadeusz Pudełko wykonała nowe plansze reklamowe w sześciu wiatach przystankowych zlokalizowanych na terenie miasta. W ramach prac zdemontowane zostały dotychczasowe, zużyte i nieestetyczne osłony przystankowe, a w ich miejsce zamontowano nowe plansze zawierające wielokrotnie powiększone fotografie charakterystycznych miejsc i atrakcji Suchej Beskidzkiej. Dzięki temu wiaty przystankowe zyskały estetyczny wygląd stając się jednocześnie elementem promującym walory miasta w przestrzeni publicznej. Całkowity koszt wykonania zlecenia wyniósł 20 787,00 zł brutto.