Przejdź do stopki

Historyczne samochody zajechały do Suchej Beskidzkiej

Treść

Zabytkowe auta kryją w sobie nieodparty urok. Widok starego pojazdu mknącego ulicami miasta dużo bardziej przyciąga uwagę, niż najnowszy model sportowego samochodu. Starym pojazdom nie można odmówić stylu, klasy i wdzięku. To wyjątkowe auta z własną niepowtarzalną historią. Zabytkowe samochody przenoszą nas w przeszłość, natomiast kolekcjonerzy przywracają im dawny blask, dając szansę na powtórne życie we współczesnych realiach.

 

 

Doskonałą okazję do zaprezentowania szerszej publiczności swoich starych samochodów mieli ich właściciele podczas 8. Rajdu Polski Historycznego, organizowanego przez Automobilklub Krakowski. Jak co roku start honorowy odbył się z Rynku Głównego w Krakowie, gdzie w czwartek 5 września zaprezentowały się w klasycznych samochodach rajdowych i w autach z napędem alternatywnym nie tylko najlepsze krajowe załogi, ale także czołowi zawodnicy z Austrii, Niemiec, Luksemburga, Litwy i Węgier. W sumie około czterdziestu załóg. Zawodnicy jechali w historycznych autach wyczynowych nie młodszych, niż z roku produkcji 1990; Na uczestników czekała blisko 900-kilometrowa trasa, w znacznej mierze prowadząca przez okolice, w których były rozgrywane dawne Rajdy Polski, wliczane do Mistrzostw Europy (a w 1973 do Mistrzostw Świata),  prowadząca najtrudniejszymi odcinkami dróg na południu Małopolski. Niemal trzecia część całego dystansu to próby klasyfikacyjne w formie testów na regularność jazdy. Pierwszy dzień to zmagania na nocnych odcinkach po Jurze Krakowskiej, drugiego dnia trasy wiodły po Pogórzu Wielickim, Beskidzie Wyspowym i Niskim, zaś w trzecim dniu – po Beskidzie Makowskim. Prowadziła przez Jurę Krakowską (etap nocny), Pogórze Wielickie, Beskid Wyspowy i Beskid Niski, a na ostatnim etapie przez Beskid Makowski. W Suchej Beskidzkiej pierwsza zabytkowa ekipa pojawiła się ok. godz. 13:20 na Placu Targowym, do której stopniowo dojeżdżały pozostali uczestnicy. W naszym mieście bowiem był postój, podczas którego fani czterech kółek mogli podziwiać klasykę motoryzacji. 8. Rajd Polski Historyczny rozgrywany był w formule testów regularności; w tej konkurencji liczy się perfekcyjna jazda z zadaną średnią prędkością na trudnych technicznie odcinkach specjalnych. Odchylenia od tej prędkości idealnej są mierzone w punktach kontrolnych z dokładnością do 0,1 sek. za pomocą systemu satelitarnego. W sobotę jeden z takich punktów kontrolnych zlokalizowany był na suskim Placu Targowym. Ostatecznie w 8. RPH całe podium obsadziły polskie załogi. Triumfowała ekipa z Zastavy 101 Special z roku 1979. Kolejne miejsca przypadły załodze Porsche 911z 1974 roku orazPolskiemu Fiatu 125p  z roku 1976.

Lucyna Steczek