Przejdź do stopki

Informacja z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym

Treść

W okresie pomiędzy XIV a XV sesją Rady Miasta Sucha Beskidzka (od 1 lipca do 29 sierpnia 2025 r.) najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka oraz jednostki podległe stanowią następujące sprawy:

  1. Burmistrz Miasta Zarządzeniami z dnia 30 czerwca, 10, 23 lipca, 6 i 20 sierpnia 2025 r. dokonał zmian w uchwale budżetowej na 2025 r. i w planie finansowym budżetu Gminy Sucha Beskidzka polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek oraz dotacji celowych.
    * Plan dochodów po zmianie wyniósł - 71 060 228,67 zł
    * Plan wydatków po zmianie wyniósł - 72 580 187,47 zł
     
  2. W związku z wyczerpaniem wszystkich możliwości zmierzających do wyłonienia kandydata na dyrektora Miejskiego Przedszkola Samorządowego w Suchej Beskidzkiej w procedurze konkursowej, wynikającej z ustawy Prawo Oświatowe, Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zarządzeniem nr 401/25 powierzył pełnienie obowiązków Dyrektora Przedszkola Pani Izabeli Toczek na okres od 1 lipca 2025 roku do 30 kwietnia 2026 roku.
     
  3. Od dnia 1 lipca 2025 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchej Beskidzkiej rozpoczął przyjmowanie elektronicznych wniosków o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych na nowy okres zasiłkowy, który będzie trwał od 1 listopada 2025 r. do 31 października 2026 r.  Od dnia 1 sierpnia 2025 r. do siedziby MOPS zapraszane są osoby, które składają wnioski o świadczenia rodzinne i alimentacyjne w tradycyjnej, papierowej formie. W celu kontynuacji wypłaty świadczeń należy złożyć wnioski na okres 2025/2026 na podstawie dochodów członków rodziny za rok 2024 z uwzględnieniem zmian w roku bieżącym. Szczegółowych informacji udzielają pracownicy Działu Świadczeń Rodzinnych pod numerem telefonu 33 874 95 23.
     
  4. Zakończone zostały roboty drogowe związane z modernizacją ul. 3 Maja w Suchej Beskidzkiej. Prace zostały wykonane przez PRDM Wadowice sp. z o.o. z Barwałdu Dolnego, a ich zakres obejmował wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej drogi na odcinku o długości ok. 420 m, remont nawierzchni chodnika z kostki brukowej oraz regulację studni i krat kanalizacyjnych, zaworów wodociągowych oraz studni teletechnicznych. Koszt realizacji robót wyniósł 571 217,08 zł brutto, z czego 313 357,00 zł stanowi dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

  5. Burmistrz Miasta zawarł umowę ze Stowarzyszeniem „Nasza Woda” zarejestrowanym przy ul. Stromej na realizację przedsięwzięcia, którego celem jest poprawa zaopatrzenia w wodę dla 19 gospodarstw domowych (łącznie ok. 90 osób). Zakres inwestycji obejmuje wykonanie studni głębinowej zasilającej istniejący zbiornik wody należący do grupy mieszkańców oraz roboty instalacyjne. Zadanie zostanie zrealizowane w ramach inicjatywy lokalnej w terminie do końca sierpnia 2025 r. Gmina przeznaczy na ten cel ze środków własnych kwotę 12 000,00 zł brutto.
     
  6. W dniach od 4 do 6 lipca br. zorganizowana została III edycja Festiwalu Artystycznego Urodziny Billy'ego Wildera – inicjatywa kulturalna nawiązująca do postaci urodzonego w Suchej słynnego reżysera i scenarzysty, patrona Centrum Kultury i Filmu. Motywem przewodnim festiwalu był film, a szeroka formuła programowa połączyła różnorodne dziedziny kultury, ludzi i miejsca. W ramach 3-dniowego wydarzenia odbyły się koncerty muzyki filmowej, cykl pokazów filmowych, a także spotkanie autorskie oraz III Konkurs Muzyki Filmowej Orkiestr Dętych pod patronatem Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka. Konkurs, w którym uczestniczyło trzynaście muzycznych formacji, poprzedziła parada orkiestr dętych z mażoretkami, ulicami miasta z CKiF na Rynek Suski, a następnie na dziedziniec zamkowy, gdzie nastąpiła prezentacja orkiestr. Nagrodę Grand Prix III Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Filmowej Orkiestr Dętych zdobyła Młodzieżowa Orkiestra Dęta „Silenzio” z Woli. Gośćmi specjalnymi trzeciej edycji Urodzin Billy’ego Wildera był ceniony polski reżyser filmowy – Janusz Zaorski, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego - Krzysztof Gierat oraz polska aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna, pisarka i felietonistka - Joanna Szczepkowska, której spektakl „Separatka” został również zaprezentowany podczas festiwalu. Wśród gości Festiwalu była także delegacja z partnerskiego Fromborka z Burmistrzem Miasta i Gminy Frombork Damianem Krasińskim na czele. Organizatorem festiwalu było CKiF przy współpracy ze Stowarzyszeniem Pacholski Polish Brass Bend i Burmistrzem Miasta Sucha Beskidzka. Patronat Honorowy nad Festiwalem objął Marszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka. Na realizację tegorocznego wydarzenia dyrektor CKiF pozyskał dofinansowanie ze środków Narodowego Centrum Kultury oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Inicjatywę wsparła finansowo również Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni oraz Województwo Małopolskie. Dodatkowo na przeprowadzenie III konkursu orkiestr, Stowarzyszenie Pacholski Polish Brass Bend pozyskało środki z programu „Mecenat Małopolski 2025”.
     
  7. W dniu 5 lipca br., w drugim dniu Festiwalu Urodziny Billego Wildera Burmistrz Suchej Beskidzkiej Stanisław Lichosyt wręczył Akt Nadania Tytułu Honorowego Obywatela Miasta Sucha Beskidzka Panu Krzysztofowi Gieratowi. Ten zaszczytny tytuł na wniosek Burmistrza nadała Rada Miasta Sucha Beskidzka w dniu 30 czerwca br. i stanowi wyraz najwyższego uznania dla wybitnych zasług w dziedzinie kultury i filmu, a także szczególnego wkładu w promocję i rozwój kinematografii, wspieranie instytucji kultury i środowisk twórczych Suchej Beskidzkiej oraz trwałego związku Krzysztofa Gierata z miastem.

  8. W lipcu br. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł umowę z firmą Kamień i Drewno, Jakub Sperling z Makowa Podhalańskiego na wykonanie prac remontowo-konserwatorskich kapliczki przy ul. Wiosennej w Suchej Beskidzkiej. Zakres robót obejmuje wykonanie renowacji kapliczki ze wszystkimi jej elementami zgodnie z zatwierdzonym programem konserwatorskim oraz sporządzenie niezbędnej dokumentacji powykonawczej. Łączny koszt remontu kapliczki wynosi 35 000,00 zł brutto, a prace mają być wykonane w terminie do dnia 30 listopada 2025 r. Na renowację kapliczki Gmina pozyskała dotację z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w wysokości 15 000,00 zł w ramach konkursu „Kapliczki Małopolski 2025”. Pozostała kwota stanowi środki własne Gminy.
     
  9. W ramach regulacji stanów prawnych terenów pod drogi gminne w dniu 23 lipca 2025 r. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł umowę w formie aktu notarialnego dotyczącą nieodpłatnego nabycia 4 działek o łącznej powierzchni 187 m2 przy ul. Sosnowej w Suchej Beskidzkiej.
     
  10. Przedsiębiorstwo Usługowe STAN-REX Renata Chmura z Sosnowca zakończyło prace związane z modernizacją kompleksu sportowego „Moje Boisko - Orlik 2012” w Suchej Beskidzkiej. Koszt robót to kwota 285 704,54 zł, a zakres obejmował wymianę nawierzchni poliuretanowej boiska wielofunkcyjnego, wymianę siatki na piłkochwytach, tablic do koszykówki oraz remont zaplecza szatniowo-sanitarnego. Na realizację zadania Gmina Sucha Beskidzka pozyskała dofinansowanie w kwocie 132 600,00 zł ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w ramach Programu modernizacji kompleksów sportowych „Moje Boisko – ORLIK 2012” – Edycja 2024.
     
  11. Zamówienie publiczne na modernizację ul. Sosnowej w Suchej Beskidzkiej prowadzone było w trybie podstawowym bez negocjacji. Do upływu wyznaczonego terminu składania ofert tj. do dnia 30 lipca br. wpłynęły 3 oferty. Cena najtańszej wynosiła 187 562,70 zł, a najdroższej 289 717,89 zł brutto. W wyniku rozstrzygnięcia postępowania w dniu 5 sierpnia br. została wybrana oferta złożona przez DROGBUD Sobaniak sp. z o.o. z Zawoi. Cena wybranej oferty wyniosła 187 562,70 zł. Umowa z wybranym wykonawcą została zawarta 12 sierpnia br. Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia zakres robót obejmuje wykonanie nawierzchni bitumicznej na pierwszym odcinku drogi o długości 300 m, utwardzenie poboczy oraz wykonanie odwodnienia liniowego z koryt betonowych. Wybrany wykonawca jest zobowiązany do wykonania zamówienia w terminie do 50 dni od daty zawarcia umowy. Zamówienie jest współfinansowane ze środków Województwa Małopolskiego z programu „drogi rolnicze” w kwocie 30 000 zł.

  12. Zarządzeniem z dnia 30 lipca 2025 r. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zatwierdził arkusz organizacji Szkoły Muzycznej I Stopnia w Suchej Beskidzkiej na rok szkolny 2025/2026. W Szkole Muzycznej I Stopnia w Suchej Beskidzkiej w nowym roku szkolnym uczyć się będzie 213 uczniów w 10 oddziałach.
     
  13. W m-cu lipcu br. prowadzone były prace nad kolejnym odcinkiem programu telewizyjnego „Bohaterowie małych Ojczyzn”. Ekipa filmowa z TVP3 Regiony odwiedziła najważniejsze punkty miasta, aby uwiecznić ich wyjątkowy charakter oraz przedstawić historię i współczesne życie Suchej Beskidzkiej. Program ma na celu ukazanie lokalnych bohaterów, wyjątkowych inicjatyw oraz atrakcji, które kształtują tożsamość Gminy i regionu. Udział w programie to dobra okazja do promocji miasta, pokazania bogactwa naszej historii, kultury i współczesnych działań mieszkańców. Emisja odcinka planowana jest w jednej z ogólnopolskich stacji telewizyjnych TVP REGIONY jesienią br. Ponadto, 5 sierpnia br. na terenie zespołu zamkowo-parkowego, Telewizja Polska realizowała zdjęcia do programu o zamkach polskich pt. „Polish Castles” („Polskie Zamki”). Obecność w programie emitowanym przez całodobowy kanał informacyjny TVP WORD, dostępny dla międzynarodowej publiczności, to dla naszego Miasta duże wyróżnienie i okazja do promocji nie tylko zamku ale również miasta poza granicami Polski.
     
  14. Burmistrza Miasta zawarł umowę z pracownią projektową „form:A” Agnieszka Szafran z Makowa Podhalańskiego na opracowanie dokumentacji projektowej dla dwóch planowanych zadań inwestycyjnych tj.: „Modernizacji placu zabaw przy ul. Zielonej wraz z zagospodarowaniem przyległych terenów” oraz „Renowacji ścieżek na terenie Zespołu Zamkowo – Parkowego w Suchej Beskidzkiej”. Łączny koszt opracowania dokumentacji projektowych stanowi kwotę 38 745,00 zł brutto, a termin wykonania upływa 15 września 2025r. Dokumentacja jest niezbędna jako podstawowy element wniosku o pozyskanie dofinansowania ww. zadań.
     
  15. W dniu 5 sierpnia br. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji na remont zajmowanych przez Prokuraturę Rejonową pomieszczeń zlokalizowanych na 1. piętrze budynku przy ul. J. Piłsudskiego 23 w Suchej Beskidzkiej. Do upływu wyznaczonego terminu składania ofert tj. do dnia 20 sierpnia br. wpłynęły 4 oferty. Cena najtańszej wynosiła 134 084,83 zł, a najdroższej 175 808,03 zł brutto. Obecnie trwa analiza złożonych ofert. Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia zakres robót obejmuje wymianę drzwi i podłóg oraz uzupełnienie tynków wraz z robotami wykończeniowymi. Wybrany wykonawca będzie zobowiązany do zrealizowania zamówienia w terminie do 80 dni od daty zawarcia umowy.
     
  16. Firma ELEMAR Sp. z o.o. sp.k. z Zagórza zakończyła roboty związane z modernizacją oświetlenia ulicznego na terenie Suchej Beskidzkiej. Zakres robót, zgodnie z dokumentacja projektową obejmował wymianę 550 opraw oświetleniowych na energooszczędne oprawy LED-owe z nowymi przewodami zasilającymi, zabezpieczeniami i urządzeniami automatyki sterującej oświetleniem. Koszt zadania wynosi 916 896,89 zł. Zadanie jest dofinansowane z Rządowego Funduszu Polski Ład: w kwocie 733 517,51 zł. Prace zostały wykonane 39 dni po terminie określonym w umowie, w związku z tym Wykonawcy naliczono kary umowne.
     
  17. W dniach 7 - 11 sierpnia br. delegacja naszego miasta z Burmistrzem Stanisławem Lichosytem uczestniczyła w obchodach „XXXIII międzynarodowego Festiwalu Csango i Targów Sztuki Ludowej” na Węgrzech. Wizyta, na zaproszenie Burmistrza partnerskiego miasta Jaszbereny była również okazją do spotkań, wymiany doświadczeń oraz omówienia dalszych planów i kontynuacji wspólnych działań z zaangażowaniem placówek kulturalnych, oświatowych, instytucji, stowarzyszeń oraz innych organizacji.
    Podczas wizyty w Jaszbereny, w dniu 10 sierpnia br. została podpisana umowa o współpracy pomiędzy Muzeum Miejskim Suchej Beskidzkiej a tamtejszym Jász Múzeum. Dokument podpisali dyrektorzy obu instytucji kultury - Andrzej Peć i András Gulyás, a jego kontrasygnatariuszami byli Burmistrzowie Jaszbereny i Suchej Beskidzkiej. Kluczowym elementem umowy jest wzajemna organizacja wystaw, dzięki którym mieszkańcy obu miast będą mieli okazję poznać swoje dziedzictwo kulturowe i historyczne, a także m.in. wspólne pozyskiwanie środków z funduszy europejskich i grantów na realizację przedsięwzięć i inicjatyw.   
     
  18. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł umowy z Pracownią Projektowania KBN Projekt inż. Arkadiusz Krzesak z Żywca na opracowanie dokumentacji projektowej remontu dróg gminnych – ul. Krzeszowiaków oraz ul. Podksięże. Dokumentacja projektowa stanowi niezbędny element wniosku o dofinansowanie realizacji ww. zadań z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w roku 2026. Łączny koszt opracowania dokumentacji projektowych stanowi kwotę 16 605,00 zł brutto.
     
  19. Burmistrz Miasta zawarł w dniu 13 sierpnia 2025 r. umowę z firmą Usługi Projektowe Piotr Kadłubicki z Brzezinki na opracowanie dokumentacji projektowej odcinka sieci kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Błądzonka w Suchej Beskidzkiej. Koszt zleconej dokumentacji wraz z aktualnymi mapami do celów projektowych wynosi 40 000,00 zł brutto, a umowny termin wykonania projektu wraz z pozwoleniem na budowę upływa z dniem 15 grudnia br.
     
  20. W dniach od 13 do 17 sierpnia br. w zamku suskim oraz CKiF odbywały się warsztaty i koncerty w ramach Letniej Akademii Muzyki Dawnej. Było to wyjątkowe wydarzenie, które zgromadziło pasjonatów i miłośników muzyki i historii, którzy mogli przenieść się w niezwykły świat dźwięków dawnych epok. Podczas koncertu finałowego, w dniu 17 sierpnia br. w Sali Rycerskiej wystąpił Zespół Muzyki Dawnej pod kierownictwem Agnieszki Bernackiej, a także zaproszone zespoły i artyści, m.in. z Białegostoku i Mielca, którzy przez pięć dni warsztatów i koncertów dzielili się swoją wiedzą, doświadczeniem i pasją. W wydarzeniu brali udział również specjalni goście z Kanady i Japonii. Letnia Akademia Muzyki Dawnej to nowa inicjatywa w naszym mieście, łącząca edukację muzyczną z prezentacją najwyższego poziomu artystycznego. Warsztaty, wykłady oraz koncerty prowadzone przez uznanych muzyków stanowią niepowtarzalną okazję do obcowania z muzyką dawną w jej najbardziej autentycznej formie.
     
  21. Zarządzeniami z dnia 20 sierpnia 2025 r. Burmistrz Miasta przyznał dotację w kwocie 3 000 zł Klubowi Honorowych Dawców Krwi NADZIEJA z siedzibą w Suchej Beskidzkiej, na realizację zadania publicznego w zakresie ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej pn. „Promocja i organizacja akcji krwiodawstwa na terenie miasta Sucha Beskidzka”. Oferta na realizację przedmiotowego zadania publicznego została rozpatrzona w trybie pozakonkursowym.

  22. W sierpniu br. na terenie parku zamkowego wykonane zostały prace pielęgnacyjne drzewostanu. W ramach robót przeprowadzono cięcia pielęgnacyjno-sanitarne i cięcia korekcyjne koron. Na części drzew zamontowano wiązania statyczne i dynamiczne, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa i ich stabilności. Podczas realizacji prac usunięto także trzy wywroty drzew. Łączny koszt robót, które wykonała firma GARDENWORK, Artur Szczudło z Krakowa, wyniósł 23 338,48 zł brutto.

  23. Burmistrz Miasta przydzielił lokal mieszkalny nr 3 przy ul. J. Piłsudskiego 11 o powierzchni 69,81 m2 rodzinie, w której są osoby z niepełnosprawnościami. Mieszkanie znajduje się w parterowym budynku, co ogranicza bariery architektoniczne. Umowa najmu została zawarta na czas nieokreślony i obowiązuje od dnia 1 września 2025 r. Do tego czasu rodzina mieszkała w budynku komunalnym przy ul. Makowskiej 24, w lokalu usytuowanym na I piętrze.
     
  24. PRDM Wadowice sp. z o.o. z Barwałdu Dolnego wykonało roboty drogowe związane z remontem ul. Leśnej w Suchej Beskidzkiej. Koszt wykonanych robót stanowi kwotę 147 076,51 zł, a ich zakres obejmował wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej na początkowym i końcowym odcinku drogi o łącznej długości ok. 350 mb, utwardzenie poboczy oraz wykonanie odwodnienia liniowego z koryt betonowych o długości ok. 34 mb.
     
  25. W dniu 19 sierpnia 2025 r. Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka zawarł umowę z firmą Rabbit sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu na dostawę i montaż kompensatora mocy biernej, który zostanie zamontowany w siedzibie Urzędu Miasta. Łączny koszt realizacji przedmiotu umowy wyniesie 15 375,00 zł brutto. Prace zostaną zakończone do końca września br. Zainstalowanie urządzenia przyczyni się do zmniejszenia opłat za energię elektryczną poprzez redukcję poboru mocy biernej. Szacowany czas zwrotu poniesionych kosztów na realizację inwestycji wyniesie ok. sześć miesięcy.
     
  26. Na zlecenie Burmistrza Miasta firma INSTALATORSTWO ELEKTRYCZNE Rafał Szczybura z Suchej Beskidzkiej w sierpniu br. wykonała modernizację głównej rozdzielni prądowej w zamku suskim. W ramach prac wymieniono elementy instalacji elektrycznej oraz przeprowadzono pomiary ochronne wymagane przepisami prawa.  Łączny koszt robót wyniósł 13 530,00 zł brutto.
     
  27. Zakończone zostały roboty związane z przebudową i modernizacją chodnika dla pieszych przy drodze wojewódzkiej nr 946 - ul. Mickiewicza na odcinku od budynku Poczty Polskiej do budynku Komendy Powiatowej Policji realizowane przez Zakład Komunalny na zlecenie Gminy Sucha Beskidzka w ramach tzw. inicjatyw samorządowych. Koszt zleconych robót wyniósł 200 000,00 zł, z czego 110 947,00 zł stanowi udział zarządcy drogi, czyli województwa małopolskiego.

  28. W sierpniu br. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji na opracowanie dokumentacji projektowej ronda, które ma zastąpić istniejące skrzyżowanie drogi krajowej nr 28 (ul. Wadowicka) z drogą powiatową nr 1711K (ul. Zamkowa) w Suchej Beskidzkiej. Do upływu wyznaczonego terminu składania ofert tj. do dnia 28 sierpnia br. wpłynęła 1 oferta zawierająca cenę 520 300,00 zł brutto. Obecnie trwa analiza złożonej oferty. Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia zakres prac obejmuje opracowanie kompletnej wielobranżowej dokumentacji projektowej, uzyskanie niezbędnych decyzji, uzgodnień i zezwoleń w tym pozwolenia na budowę dla projektowanej inwestycji oraz pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót drogowych. Dokumentacja projektowa ma być realizowana na podstawie koncepcji projektowej opracowanej na zlecenie Burmistrza Miasta i zaakceptowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie. Wybrany wykonawca będzie zobowiązany do zrealizowania zamówienia w terminie określonym w ofercie, jednak nie dłuższym niż 12 miesięcy od daty zawarcia umowy. Celem planowanej inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa oraz płynności i komfortu ruchu drogowego. Inicjatorem przedsięwzięcia jest Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka, a zadanie będzie realizowane w ramach współpracy z GDDKiA Oddział w Krakowie.
     
  29. Na wniosek złożony przez Burmistrza Miasta, Gmina Sucha Beskidzka otrzymała z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji dofinansowanie zadania pn. „Przebudowa przejścia i chodnika ze schodami terenowymi przy Szkole Podstawowej nr 1 w Suchej Beskidzkiej”. Planowany koszt inwestycji wynosi 153 313,33 zł, w tym kwota dofinansowania to 120 000,00 zł, pozostałe 33 313,33 zł stanowi wkład własny Gminy. Prace winny być wykonane i rozliczone do końca 2025 roku.