Przejdź do stopki

Informacjaz działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w okresie międzysesyjnym

Treść

SG.0057.2.2020

 

Informacja

 

z działalności Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka

w okresie międzysesyjnym

tj. od 26 lutego do 29 maja 2020 r.

 

 

W okresie pomiędzy XV a XVII sesją Rady Miasta Sucha Beskidzka najważniejsze działania podjęte przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka oraz jednostki podległe stanowią następujące sprawy:

 

  1. Burmistrz Miasta Zarządzeniami z dnia 25 lutego; 18 i 31 marca; 6, 20 i 30 kwietnia oraz 13 maja 2020 r. dokonał zmian w uchwale budżetowej gminy Sucha Beskidzka na 2020 r. i w planie finansowym budżetu gminy Sucha Beskidzka polegających na wprowadzeniu zmian w planach jednostek oraz dotacji celowych.
    Plan dochodów po zmianie wyniósł       - 55.848.863,12 zł
    Plan wydatków po zmianie wyniósł       - 65.471.709,33 zł
     
  2. Sztuczne mrożenie lodowiska „Biały Orlik" zostało zakończone w dniu 29 lutego 2020 r. Jednocześnie zamknięty został dziewiąty już sezon jego eksploatacji, stwarzający alternatywę aktywnego spędzania czasu. W okresie od 6 grudnia 2019 r. do 29 lutego 2020 r. odnotowano łącznie ponad 10 tysięcy wejść na lodowisko. Ponadto w tym sezonie, podobnie jak w ubiegłym, w ramach organizacji zajęć wychowania fizycznego z lodowiska korzystały dzieci i młodzież z suskich szkół. Łączne wpływy ze sprzedaży biletów oraz wypożyczalni łyżew wyniosły 86.694 złotych brutto, natomiast koszty bieżącego funkcjonowania lodowiska zamknęły się kwotą 106.299,53 złotych brutto.
     
  3. Na zlecenie Burmistrza Miasta firma AERODRON Ryszard Kumala z Krakowa przeprowadziła w dniach 4 - 5 marca 2020 r. analizę spalin emitowanych z kominów nieruchomości na terenie miasta Sucha Beskidzka. Pomiary zostały wykonane przy użyciu drona, który wyposażony był w specjalny system pomiarowy. Sprawdzane było stężenie związków chemicznych, a także pyłu zawieszonego PM 2,5 oraz PM 10. Przeprowadzonych zostało kilkadziesiąt pomiarów, które wykazały zanieczyszczanie powietrza  w ośmiu przypadkach. Osoby, którym udowodniono spalanie odpadów, zostały ukarane mandatami karnymi. Niezależnie od powyższego głównym i najskuteczniejszym sposobem kontroli spalania odpadów nadal są pobierane przez Straż Miejską, a następnie badane w laboratorium próbki popiołów. W roku bieżącym Straż Miejska przeprowadziła 118 kontroli palenisk domowych i wykonanych zostało 35 takich testów, z których wynik pozytywny dało aż 16 próbek. 
     
  4. W dniu 10 marca 2020 r. Burmistrz Miasta zawarł akt notarialny z PKP S.A., którym ostatecznie zakończony został proces regulacji stanu prawnego gruntów zajętych pod ul. Kolejową. Starania Gminy zmierzające do nabycia prawa użytkowania wieczystego działek ewidencyjnych: nr 9463/21 oraz nr 9463/60 trwały od 2007 roku. Na przewlekłe procedury po stronie PKP Gmina Sucha Beskidzka  nie miała żadnego wpływu. Pozyskanie ww. nieruchomości było podstawowym warunkiem przystąpienia do remontu ulicy Kolejowej, która stanowi jedyny dojazd do kilku podmiotów gospodarczych i jest w złym stanie technicznym. Obecnie trwają prace projektowe, a po uzyskaniu pozwolenia na budowę  będzie można przystąpić do przebudowy drogi wraz z wykonaniem kanalizacji deszczowej. W tegorocznym budżecie Gminy zabezpieczone zostały środki na ten cel w wysokości 200 tysięcy złotych.
     
  5. W ogłoszonym 11 marca 2020 r. przetargu nieograniczonym na budowę skateparku wpłynęła jedna oferta zawierająca cenę 182 582,43 zł. Przetarg został unieważniony 26 marca 2020 r. ponieważ cena złożonej oferty przekraczała kwotę przeznaczoną w budżecie gminy na realizację tego zadania. Na realizację tego przedsięwzięcia Burmistrz Miasta złożył wniosek o dotację celową z budżetu Województwa Małopolskiego w ramach projektu „Małopolska infrastruktura rekreacyjno – sportowa”, rozstrzygnięcie konkursu ma nastąpić w III kwartale br. Przewidziane do wykonania prace w drugim etapie obejmują montaż przeszkód terenowych w postaci ramp, barier i podestów oraz urządzeń do ćwiczeń sprawnościowych. W 2019 roku został utwardzony teren wraz z wykonaniem nawierzchni asfaltowej. Zakres prac do zrealizowania w roku bieżącym będzie uzależniony od pozyskania dotacji z ww. projektu.  
     
  6. Burmistrz Miasta zawarł w dniu 16 marca br. umowę na bieżące utrzymanie placów zabaw zlokalizowanych na terenie naszego miasta. Umowa obejmuje wykonywanie napraw i konserwacji urządzeń zabawowych oraz pozostałego wyposażenia placów zabaw w okresie od dnia 16 marca do dnia 15 listopada 2020 r. Całkowity koszt zleconych robót stanowi kwotę 5.600,00 zł brutto.
     
  7. Zarządzeniem z dnia 25 marca 2020 r. Burmistrz Miasta przedstawił Radzie Miasta sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy za 2019 rok oraz informację o stanie mienia. Sprawozdanie zawiera część opisową z realizacji dochodów i przychodów w wysokości 52.859.433,05 zł oraz wydatków i rozchodów na kwotę 51.227.527,24 zł. Szczegółowo opisana została realizacja zadań inwestycyjnych, których wartość wyniosła 12.201.392,66 zł oraz realizacja programów i projektów w oparciu o środki zagraniczne. Dodatkowymi załącznikami są sprawozdania zakładu budżetowego, instytucji kultury oraz Miejskiej Przychodni Zdrowia. Sprawozdanie zostało przesłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, Zespół Zamiejscowy w Oświęcimiu w celu zaopiniowania.
     
  8. Na zlecenie Burmistrza Miasta Zakład Komunalny przeprowadził na terenie miasta w dniach od 25 do 27 marca 2020 r. pierwszą z trzech planowanych w roku bieżącym zbiórek odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz odpadów niebezpiecznych. Łącznie zebrano 102,08 tony odpadów, a koszt przeprowadzonej zbiórki wyniósł 35.421,76 złotych. Dla porównania w podobnym okresie roku 2019 zebranych zostało 95,68 tony odpadów wielkogabarytowych, a roku 2018 - 37,93 ton.
     
  9. W dniu 24 kwietnia 2020 roku wpłynął drogą elektroniczną wniosek Poczty Polskiej SA o  przekazanie w terminie nie dłuższym niż dwa dni robocze danych ze spisu wyborców Gminy Sucha Beskidzka. Dane te według wnioskodawców miały posłużyć do organizacji wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej 10 maja 2020 roku.  Burmistrz Miasta pismem z dnia 28 kwietnia br. odmówił przekazania danych ze spisów wyborców, ponieważ przywołany w piśmie Poczty Polskiej  art. 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia, w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 ani też załączona do wniosku decyzja Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 kwietnia 2020r. (BPRM.4820.2.3.2020) nie mogły stanowić podstawy do udostępnienia wnioskowanych danych.
     
  10. Zarządzeniem z dnia 29 kwietnia 2020 r. Burmistrz Miasta przyznał dotację Kołu Pszczelarzy Powiatu Suskiego „Mioduszyna” z siedzibą w Suchej Beskidzkiej w kwocie 2.500 zł na realizację zadania publicznego z zakresu ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego. Oferta na realizację przedmiotowego zadania publicznego została rozpatrzona w trybie pozakonkursowym.
     
  11. Wystawa Ogrodnicza, która od 21 lat nieprzerwanie była organizowana na początku maja przez Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Suchej Beskidzkiej przy współpracy z Burmistrzem Miasta, ze względu na stan epidemii, w tym roku nie mogła odbyć się w tradycyjnej formule. Mając jednak na uwadze potrzeby mieszkańców i dotychczasowe zwyczaje Burmistrz Miasta zdecydował o zorganizowaniu w dniu 1 maja 2020 r. na placu targowym „Targów kwiatowych”. Wyznaczaniem miejsc handlowych, nadzorowaniem i egzekwowaniem określonych zasad sprzedaży zajęła się Straż Miejska. Podczas targów obowiązywały obostrzenia związane z przeciwdziałaniem rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19. Dopuszczona była wyłącznie sprzedaż kwiatów, drzewek, krzewów, iglaków, rozsad, wszelkiego rodzaju roślin, nasion, nawozów oraz narzędzi ogrodniczych.
     
  12. Na zlecenie Burmistrz Miasta, Firma Fraxmo z Kobiernic wykonała   prace związane z malowaniem oznakowania poziomego dróg, które są w zarządzie gminy Sucha Beskidzka. Zakres robót obejmował malowanie przejść dla pieszych, progów zwalniających, stanowisk postojowych, ścieżek rowerowych oraz linii segregacyjnych o łącznej powierzchni ok. 1000 m2. Koszt  robót wyniósł 13.989,90 zł brutto.
     
  13. W dniu 14 maja br. odbyło się posiedzenie Rady Społecznej Miejskiej Przychodni Zdrowia. Rada Społeczna jest organem inicjującym i opiniodawczym. Z mocy ustawy Radzie przewodniczy Burmistrz Miasta. Podczas spotkania zaopiniowano pozytywnie sprawozdanie merytoryczne i finansowe przychodni za 2019 r. oraz przyjęty został plan finansowy na rok 2020. W ocenie Rady Społecznej, Miejska Przychodnia Zdrowia w Suchej Beskidzkiej realizuje swoje zadania statutowe bez zarzutów, a jej kondycja finansowa jest dobra.
     
  14. Wniosek Burmistrza Miasta dotyczący doświetlenia przejścia dla pieszych zlokalizowanego w ciągu drogi wojewódzkiej w okolicach Sądu Rejonowego został pozytywnie rozpatrzony przez Zarząd Województwa Małopolskiego. Zadanie to zostało zakwalifikowane do realizacji w roku bieżącym i będzie współfinansowane przez Gminę Sucha Beskidzka w 50% tj. w kwocie 17.500 zł. Termin realizacji oraz pozostałe ustalenia dotyczące wykonania doświetlenia będą zawarte w umowie pomiędzy Gminą Sucha Beskidzka, a Województwem Małopolskim. Projekt uchwały w sprawie finansowego udziału Gminy w tym przedsięwzięciu, został przygotowany na dzisiejszą sesję RM.
     
  15. W ramach realizacji przyjętych przez gminę Sucha Beskidzka programów dofinansowania wymiany starych systemów grzewczych na proekologiczne, w okresie od marca do maja 2020 roku Burmistrz Miasta zawarł 15 umów z mieszkańcami na łączną kwotę 165 200,00 zł. Od początku roku zrealizowanych i rozliczonych zostało 9 umów i wypłacono mieszkańcom łącznie 93 000,00  zł. Dofinansowanie udzielane jest ze środków własnych Gminy oraz z dotacji pozyskanych z funduszy europejskich.
     
  16. Wniosek Burmistrza Miasta złożony do Marszałka Województwa Małopolskiego o dofinansowanie remontu i modernizacji drogi prowadzącej do terenów rolnych położonych przy ul. Podksięże - Starostówka został rozpatrzony pozytywnie i gmina Sucha Beskidzka otrzymała dofinansowania w wysokości 30 tys. zł. Zgodnie z regulaminem zamówień publicznych obowiązującym w naszym Urzędzie prowadzona jest obecnie procedura zmierzająca do wyboru wykonawcy robót drogowych. Zakres prac obejmuje demontaż istniejącej nawierzchni z płyt betonowych, poszerzenie drogi, wykonanie odwodnienia z koryt betonowych oraz nawierzchni asfaltowej na pow. ok 500m2. Przewidywany termin wykonania ww. robót, to koniec sierpnia 2020 r.
     
  17. Na zlecenie Burmistrza Miasta Zakład Instalacyjny C.O. Gaz. Wod. Kan. Usługi Budowlane Michał Świerkosz z Makowa Podhalańskiego wykonał remont pomieszczenia biurowego znajdującego się na II piętrze w budynku Urzędu Miasta. Zakres prac obejmował gruntowny remont pomieszczenia w tym: modernizację instalacji elektrycznej, wykonanie nowych posadzek z wykładziny, montaż oświetlenia, wymianę drzwi wewnętrznych oraz malowanie ścian. Koszt przeprowadzonych robót wyniósł 17.334,81 zł brutto.
     
  18. Zgodnie z decyzjami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz pozwoleniem Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie na wycinkę dwóch dębów w parku zamkowym, które stanowiły zagrożenie dla odrestaurowanego zamku, Gmina zobowiązana była do dokonania nasadzeń zastępczych. Prace zostały wykonane przez firmę: Pro-Arbor, Bartłomiej Hojdas z Bystrej Podhalańskiej, a ich koszt wyniósł łącznie 3.100,00 zł.
     
  19. Złożony do Burmistrza Miasta wniosek grupy mieszkańców ul. Zasepnica – Listwany, w ramach inicjatywy lokalnej, związanej z poprawą zaopatrzenia mieszkańców w wodę pitną, został rozpatrzony pozytywnie. W ramach wspólnego przedsięwzięcia gmina Sucha Beskidzka zakupiła i przekazała  zbiornik wody o pojemności 4m3,  natomiast mieszkańcy we własnym zakresie wykonają prace montażowe, studnie głębinową oraz przeprowadzą modernizację  lokalnej sieci wodociągowej. Dzięki realizacji inicjatywy lokalnej zostanie zapewniony dostęp do wody pitnej dla ośmiu gospodarstw domowych. Koszt zakupu zbiornika wyniósł 5.900 zł. brutto. 
     
  20. Zamówienie publiczne na budowę odcinka drogi, łączącej ulicę Kościelną od strony siedziby Starostwa Powiatowego z ulicą Szpitalną, prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego. W wyznaczonym terminie tj. do 20 maja 2020 r. wpłynęło siedem ofert. Cena najtańszej oferty wyniosła 1 248 869,42 zł a najdroższej 1 782 011,15 zł. W wyniku rozstrzygnięcia przetargu w dniu 27 maja 2020 r. została wybrana oferta złożona przez konsorcjum Usługi Ogólnobudowlane Stanisław Mętel oraz PHU MOST-BUD Jerzy Mętel z Zawoi. Cena brutto wybranej oferty wyniosła 1 248 869,42 zł. Zgodnie z zapisami specyfikacji istotnych warunków zamówienia termin realizacji zadania upływa 30 października 2020 r. Na budowę drogi Gmina uzyskała z Funduszu Dróg Samorządowych dofinansowanie w wysokości 998 229,00 zł, jednak nie więcej niż 50% kosztów. Pozostała kwota pochodzić będzie z budżetów Gminy Sucha Beskidzka oraz Powiatu Suskiego, każdy z samorządów dołoży po 25 % wartości zadania. Fragment drogi gminnej, który jest przedmiotem postępowania, połączy drogę dojazdową do Starostwa Powiatowego z ulicą Szpitalną przez Księży Potok, na którym wybudowany zostanie przepust drogowy. Włączenie do ulicy Szpitalnej będzie zlokalizowane w okolicach wyjazdu z parkingu obok szpitala. Warto przypomnieć, że realizacja inwestycji pierwotnie zaplanowana była na 2019 r., lecz z uwagi na przyznane wówczas dofinansowanie w kwocie 548 469,00 zł oraz znacznie wyższe ceny oferentów,  inwestycja musiała zostać przełożona na rok bieżący.
     
  21. W celu ułatwienia mieszkańcom Suchej Beskidzkiej założenia konta na platformie e-Urząd, co daje możliwość załatwiania większości urzędowych spraw bez wychodzenia z domu, w Urzędzie Miasta został uruchomiony punkt potwierdzający Profil Zaufany. Profil zaufany to bezpłatna metoda uwierzytelnienia (podpisywania) w systemach e-administracji. Dzięki niemu możemy załatwiać sprawy administracyjne drogą elektroniczną przez 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca. Profil zaufany działa jak odręczny podpis. Właściciel loguje się na stronie www.epuap.gov.pl, wybiera usługę, którą chce zrealizować (np. wysłać pismo), wypełnia wniosek, podpisuje go Profilem Zaufanym, a następnie wysyła wniosek  np. do Urzędu Miasta. Posiadając taki profil można też mieć podgląd stanu swojego konta w ZUS, US, lub np.  sprawdzić terminy wizyt u lekarza itd.
     
  22. Zarządzeniem z dnia 25 maja 2020 r. Burmistrz Miasta zatwierdził arkusze organizacyjne na rok szkolny 2020/2021 dotyczące placówek oświatowych Gminy Sucha Beskidzka: Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II, Szkoły Podstawowej nr 2 i jej Filii wraz z Oddziałami Przedszkolnymi, Miejskiego Przedszkola Samorządowego oraz Szkoły Muzycznej I stopnia.
    Struktura organizacyjna w poszczególnych placówkach przedstawia się następująco:
    - w szkołach podstawowych i oddziałach przedszkolnych uczyć będzie się – 746 uczniów w 41 oddziałach w tym 3 oddziały przedszkolne,
    - w szkole muzycznej 278 uczniów w 25 oddziałach,
    - w Miejskim Przedszkolu Samorządowym 168 dzieci w 7 oddziałach.
     
  23. Epidemia koronawirusa COVID19 trwająca od pierwszej dekady marca 2020 roku aż do dzisiaj, niemal całkowicie zmieniała nasze życie. Wprowadzony został w całym kraju stan zagrożenia i nadzwyczajne środki bezpieczeństwa, w tym ograniczenia w przemieszczaniu się. Obowiązek pozostania w domu nie dotyczył jedynie dojazdu do pracy czy załatwiania niezbędnych potrzeb takich jak zakup żywności, lekarstw czy opieki nad bliskimi. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców, samorząd miejski z Burmistrzem Miasta na czele,  podjął szereg działań w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa mieszkańcom i umożliwienia funkcjonowania struktur organizacyjnych miasta w stanie zagrożenia epidemicznego. Do nowych zadań włączone zostały jednostki organizacyjne Gminy, a służby mundurowe tj. Straż Miejska i Ochotnicze Straże Pożarne - prowadziły wspólnie z Policją kampanię informacyjną z wykorzystaniem pojazdów służbowych emitujących komunikaty o zagrożeniu epidemią i konieczności pozostania w domu.

A oto najważniejsze decyzje i nadzwyczajne środki podjęte w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się COVID19, zapewnienia ciągłości funkcjonowania miasta i zmniejszenia negatywnych skutków epidemii:

  1. Urząd Miasta Sucha Beskidzka zachował ciągłość pracy, aby zapewnić obsługę mieszkańców i sprawność funkcjonowania infrastruktury miejskiej. Przez pierwsze dwa tygodnie po ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego Urząd pracował w sposób tradycyjny z zachowaniem obostrzeń sanitarnych. Jednocześnie Burmistrz Miasta zaapelował do mieszkańców o maksymalne wykorzystywanie elektronicznych systemów komunikacyjnych, które pozwalają na załatwienie większości spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Ze względu na  słaby odzew mieszkańców i rozwijającą się epidemię, od 23 marca suski magistrat przeszedł w tryb pracy wewnętrznej. W sprawach najważniejszych i wymagających osobistej wizyty w Urzędzie, mieszkańcy byli przyjmowani po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym lub mailowym, dotyczyło to głównie spraw załatwianych w USC i MOPS.   Dokumenty, wnioski i podania były przyjmowane drogą elektroniczną lub w kopertach wrzucanych do specjalnych skrzynek zamontowanych przed wejściami do Urzędu. Od 11 maja 2020 roku już wszystkie sprawy, które wymagają osobistej wizyty w Urzędzie Miasta są załatwiane po telefonicznym uzgodnieniu z właściwym referatem. Burmistrz Miasta również przyjmuje mieszkańców w sprawach indywidualnych po wcześniejszym umówieniu wizyty. Kasa w Urzędzie Miasta od dnia 12 maja ponownie została otwarta. Wszystkie sprawy możliwe do załatwienia  oraz postępowania administracyjne prowadzone są na bieżąco. Kontynuowane są inwestycje, na terenie miasta utrzymywany jest należyty ład i porządek, gospodarka komunalna, w tym odbiór śmieci funkcjonuje bez zakłóceń. Wszystkie działania Gminy prowadzone są z zachowaniem szczególnych środków ostrożności, instrukcji służb sanitarnych i zasad bezpieczeństwa. Na stronie internetowej miasta została utworzona specjalna zakładka, gdzie na bieżąco umieszczane są informacje dotyczące sytuacji związanej z epidemią. Nadal apelujemy o maksymalne wykorzystywanie możliwości do kontaktu, które stwarza portal e-Urząd, e-PUAP oraz poczta elektroniczna e-mail.
     
  2. Wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców, na zlecenie Burmistrza Miasta jedna z suskich firm wyprodukowała ponad dwa tysiące maseczek wielokrotnego użycia z materiałów medycznych (przy czym część przekazała bezpłatnie). Maseczki były rozdysponowane w pierwszej kolejności osobom starszym, chorym i ich opiekunom oraz innym osobom, które czuły szczególne zagrożenie w czasie epidemii. Do ich dystrybucji zaangażowały się organizacje pozarządowe z Suchej Beskidzkiej działające na rzecz seniorów, radni Rady Miasta oraz pracownicy Urzędu Miasta.
     
  3. Zakupione zostały środki ochrony osobistej oraz płyny i żele dezynfekujące, są one na bieżąco stosowane do dezynfekcji w Urzędzie Miasta i w jednostkach organizacyjnych gminy. W środki takie zaopatrzono również jednostki OSP z terenu miasta, które zostały wyznaczone do działań pomocniczych związanych z akcją dostarczania żywności dla osób przebywających w kwarantannie.
     
  4. Pracownicy socjalni Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej na bieżąco monitorują środowisko, szczególnie osób starszych lub chorych i służą pomocą przy podstawowych czynnościach. W celu utrzymania stałego kontaktu z mieszkańcami pełnią dyżur telefoniczny 7 dni w tygodniu od godziny 7.30 do 19.00-tej. Utrzymują stały kontakt z osobami i rodzinami zwłaszcza objętymi kwarantanną domową (które zgłosiły taką potrzebę) udzielając szczegółowych informacji na temat możliwości uzyskania różnych form pomocy i wsparcia. Gmina Sucha Beskidzka dodatkowo pozyskała bezpłatnie żywność, która została przekazana przez pracowników socjalnych oraz strażaków OSP najbardziej potrzebującym osobom oraz rodzinom.
     
  5. W okresie trwania stanu epidemii Miejska Przychodnia Zdrowia w Suchej Beskidzkiej realizuje swoje zadania bez przerw w udzielaniu świadczeń lecz z zachowaniem podwyższonego reżimu sanitarnego. Zawieszone zostały natomiast szczepienia dzieci i zabiegi rehabilitacyjne. W celu zapewnienia bezpieczeństwa dla wszystkich pacjentów i personelu oraz izolacji osób, które mogły zarażać wirusem innych, wizyty tradycyjne zostały ograniczone i realizowane są tylko w przypadkach pilnych i koniecznych. Bez ograniczeń pacjenci mogą natomiast skorzystać z teleporady – rozmowy telefonicznej z lekarzem. Miejska Przychodnia Zdrowia w okresie od 9 marca do 11 maja 2020 r. udzieliła 5 439 porad lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, w tym:
    - 1 516 teleporad,
    - 240 porad lekarskich osobistych w gabinetach,
    - 3 683 porad umożliwiających otrzymanie recepty.

    Po przerwie wymuszonej stanem epidemii w przychodni od dnia 20 kwietnia br. wznowione zostały szczepienia ochronne dzieci, a od 4 maja br. realizowane są świadczenia usług rehabilitacyjnych.
     
  6. Od 12 marca br. miejskie instytucje kultury tj. MOK, Muzeum Miejskie oraz Biblioteka Suska zawiesiły swoją działalność. Wszystkie zajęcia i wydarzenia kulturalne zostały odwołane. Pracownicy korzystali z zaległych urlopów, a następnie przeszli w tryb tzw. gotowości do pracy. Biblioteka Suska wznowiła swoją działalność od 11 maja w budynku głównym przy ul. Piłsudskiego 23 lecz w ograniczonym zakresie, z zachowaniem szczególnych środków ostrożności oraz zasad opracowanych według instrukcji i uzgodnień ze służbami sanitarnymi. Muzeum Miejskie i Miejski Ośrodek Kultury nadal pracują w trybie wewnętrznym. Od 20 maja br. zostały wznowione z uwzględnieniem reżimu sanitarnego, indywidualne zajęcia Koła Muzycznego działającego przy MOK – Zamek. Wznowienie aktywności pozostałych grup i zespołów jest kwestią otwartą i zależeć będzie od rozwoju sytuacji. Próbne otwarcie wnętrz muzealnych i Punktu Informacji Turystycznej dla zwiedzających planowane jest w ostatni weekend maja. We wszystkich instytucjach kultury utrzymane zostały miejsca pracy dzięki temu, że większość zatrudnionych wyraziła zgodę na zmniejszenie etatu o 1/4 w okresie ograniczenia działalności.
     
  7. Przez kilka pierwszych tygodni trwania stanu epidemii obowiązywał całkowity zakaz prowadzenia działalności związanej ze sportem i rekreacją. Od 4 maja br., nastąpiło ponowne otwarcie boisk (na otwartej przestrzeni), w tym Orlików, z których mogło korzystać jednocześnie nie więcej niż sześć osób, a od 18 maja - 16 osób na Orliku i 24 osoby na stadionie. W celu zmniejszenia ryzyka rozprzestrzeniania się wirusa COVID19, korzystających z infrastruktury sportowej o charakterze otwartym obowiązują ograniczenia i specjalne procedury sanitarne.
     
  8. Zajęcia w szkołach i przedszkolu zostały zawieszone od 12 marca 2020 r. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. placówki te zostały zobowiązane do realizacji zadań z wykorzystaniem nauczania zdalnego oraz innych sposobów nauki. W początkowym okresie było to szczególnie trudne, bowiem ani szkoły ani nauczyciele i uczniowie nie byli przygotowani na taką formę edukacji. Z czasem metody nauki zdalnej były doskonalone i przebiegały sprawniej, jednakże zarówno problemy sprzętowe jak i techniczne nie w każdym przypadku pozwalały prowadzić zajęcia online  bez zakłóceń.  Od 18 maja działalność w ograniczonym zakresie wznowiło Miejskie Przedszkole Samorządowe. Opracowane i wdrożone zostały zasady funkcjonowania placówki w warunkach epidemii z zachowaniem najwyższych środków ostrożności i wymogów sanitarnych. Na ogólny stan 168 dzieci w siedmiu oddziałach, obecnie jedynie ośmioro dzieci korzysta z opieki przedszkolnej.  Kolejne znoszenie ograniczeń dały możliwość wznowienia od 25 maja zajęć dla klas 1-3 w Szkole Podstawowej nr 1, gdzie obecnie uczęszcza dwadzieścioro dzieci. W przypadku Szkoły Podstawowej nr 2 zajęcia z pięciorgiem uczniów, których rodzice zdecydowali się posłać do szkoły, rozpoczną się 01 czerwca br. W Filii Szkoły Podstawowej Nr 2 rodzice nie zgłosili potrzeby wznawiania zajęć.  Niezależnie od powyższego, w szkołach podstawowych od 25 maja są organizowane konsultacje dla uczniów przygotowujących się do egzaminu ósmoklasisty, a od 1 czerwca będą możliwe dla wszystkich chętnych uczniów. Zdecydowana większość nauczycieli od początku pracuje w trybie zdalnym, a jedynie nieliczni pozostają w stanie gotowości do podjęcia pracy. Pracownicy obsługi natomiast wykorzystywali urlopy zaległe lub są w gotowości do pracy. W związku z przedłużającym się stanem epidemii, od maja br. osoby zatrudnione na stanowiskach obsługi, wyraziły zgodę na zmniejszenie etatów o ¼ w zamian za utrzymanie wszystkich miejsc pracy.   
     
  9. Od dnia 12 marca do odwołania  Miejska Świetlica Profilaktyczna w Suchej Beskidzkiej zawiesiła wszystkie zajęcia opiekuńczo – wychowawcze. Pracownicy korzystali z zaległych urlopów, a następnie przeszli w tryb tzw. gotowości do pracy. W czerwcu zostanie wznowiona działalność świetlicy lecz w ograniczonym zakresie i przy zachowaniu szczególnych zasad i środków ostrożności.
     
  10. Burmistrza Miasta w dniu 03 kwietnia 2020 r. złożył wniosek o wsparcie w postaci grantu na doposażenie placówek oświatowych w sprzęt komputerowy niezbędny do prowadzenia lekcji w trybie zdalnym w ramach programu ogłoszonego przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa pod nazwą „Zdalna szkoła”. Gmina otrzymała grant w wysokości 60 000 zł. W wyniku przeprowadzonej procedury wyboru dostawcy sprzętu zakupionych zostało  25 laptopów, 12 zestawów słuchawkowych oraz 6 egzemplarzy programów biurowych za łączną kwotę 59 853,03 zł.
     
  11. W związku z sytuacją epidemiologiczną w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców i pracowników składowiska przy ul. Wadowickiej 4a w Suchej Beskidzkiej od dnia 30 marca 2020 r. czasowo zamknięty został Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Odbiór odpadów z budynków mieszkalnych oraz z firm realizowany jest przez Zakład Komunalny w Suchej Beskidzkiej z zachowaniem rygorów sanitarnych.
     
  12. W okresie trwania epidemii na zlecenie Burmistrza Miasta Zakład Komunalny przeprowadził dezynfekcję miejsc publicznych i małej architektury, w tym chodników i placów, przejść dla pieszych, przystanków autobusowych, infrastruktury w pobliżu szpitala oraz przychodni zdrowia.
     
  13.  Od 17 marca do 21 kwietnia 2020 r. targowisko w Suchej Beskidzkiej było zamknięte. W dniu 28 kwietnia 2020 r. przy zachowaniu wymogów sanitarnych uzgodnionych z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Suchej Beskidzkiej oraz innych ograniczeń  związanych z przeciwdziałaniem rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19, targowisko przy ul. Zamkowej zostało otwarte. W pierwszym dniu handlu dopuszczona była sprzedaż wyłącznie płodów rolnych, rozsad oraz artykułów spożywczych. W kolejne dni targowe umożliwiony został dodatkowo handel zwierzętami, środkami czystości oraz niektórymi artykułami przemysłowymi. Wprowadzenie wymaganych odstępów pomiędzy stoiskami zmniejszyło liczbę stanowisk i obecnie nie daje możliwości przyjęcia wszystkich chętnych i sprzedaży każdego rodzajów towarów. Ze względów organizacyjnych i konieczność zachowania wymogów sanitarnych, handel prowadzony jest tylko na targowisku głównym przy ul. Zamkowej, natomiast plac targowy przy ul. Nieszczyńskiej pozostaje zamknięty do odwołania.
     
  14. W dniu 25 marca 2020. zostały zamknięte wszystkie place zabaw zlokalizowane na terenach gminnych oraz siłownia plenerowa znajdująca się przy Miejskiej Świetlicy Profilaktycznej. Z uwagi na trwające obostrzenia korzystanie z urządzeń oraz sprzętów siłowni jest w dalszym ciągu zabronione.
     
  15. Burmistrz Miasta w dniu 01 kwietnia 2020 r. podjął Zarządzenie nr 542/20 na podstawie którego na pisemny wniosek przedsiębiorcy udzielane jest wsparcie najemcom lokali użytkowych i dzierżawcom nieruchomości, stanowiących własność Gminy Sucha Beskidzka. Wysokość ulg uzależniona jest od ograniczeń w prowadzonej działalności oraz sytuacji finansowej przedsiębiorcy. Podmioty korzystające z mienia komunalnego mogą uzyskać następującą pomoc:
    - w przypadku całkowitego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, na wniosek dzierżawcy lub najemcy, Burmistrz Miasta może odstąpić od naliczania czynszu od dnia 01 kwietnia 2020 r., a należności za marzec 2020 r. mogą zostać umorzone proporcjonalnie do okresu, w którym działalność nie była prowadzona,
    - w przypadku ograniczenia prowadzonej działalności i znacznego pogorszenia się sytuacji finansowej w związku z ogłoszeniem stanu epidemii, stosowane są ulgi w spłacie zobowiązań polegające na czasowym obniżeniu wysokości czynszu do 50% jego wysokości. Do dnia 28.maja br. z powyższych form pomocy skorzystało łącznie 36 podmiotów gospodarczych.
     
  16. Burmistrz Miasta, jako organ podatkowy na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej stosuje ulgi podatkowe w formie przesunięcia terminów płatności, rozłożenia na raty lub umorzenia należności z uwagi na ważny interes podatnika lub interes publiczny w związku z trwająca epidemią COVID-19. Każdy wniosek złożony przez podmiot, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z epidemią jest rozpatrywany indywidualnie.
     
  17. W okresie trwania pandemii do Burmistrza Miasta zwróciło się 24 podatników. Do 28 maja 2020 r. kilkanaście wniosków zostało rozpatrzonych pozytywnie.

 

Niewątpliwie wszyscy chcielibyśmy jak najszybszego powrotu do normalności, niestety stan epidemii trwa nadal i tak naprawdę nikt nie potrafi jednoznacznie określić na jakim etapie jest COVID 19 w naszym kraju. Na dzisiaj nie jesteśmy w stanie podliczyć wszystkich strat i przewidzieć tego jakie ostatecznie dla naszego miasta będą skutki epidemii. Nadzwyczajna sytuacja wymaga od nas wszystkich podjęcia nadzwyczajnych środków i decyzji, które pozwolą nam przetrwać w możliwie najlepszej kondycji. Dziękuję służbom medycznym i mundurowym za wszelką pomoc w tym szczególnym dla nas wszystkich okresie, dziękujęmoim współpracownikom, dyrektorom i kierownikom jednostek organizacyjnych za pracę w nowych warunkach i dotychczasowe zaangażowanie, a mieszkańcom Suchej Beskidzkiej za wyrozumiałość i stosowanie się do nowych wymogów oraz ograniczeń.