Doskonałą okazję do zaprezentowania szerszej publiczności swoich starych samochodów mieli ich właściciele podczas 8. Rajdu Polski Historycznego, organizowanego przez Automobilklub Krakowski. Jak co roku start honorowy odbył się z Rynku Głównego w Krakowie, gdzie w czwartek 5 września zaprezentowały się w klasycznych samochodach rajdowych i w autach z napędem alternatywnym nie tylko najlepsze krajowe załogi, ale także czołowi zawodnicy z Austrii, Niemiec, Luksemburga, Litwy i Węgier. W sumie około czterdziestu załóg. Zawodnicy jechali w historycznych autach wyczynowych nie młodszych, niż z roku produkcji 1990; Na uczestników czekała blisko 900-kilometrowa trasa, w znacznej mierze prowadząca przez okolice, w których były rozgrywane dawne Rajdy Polski, wliczane do Mistrzostw Europy (a w 1973 do Mistrzostw Świata), prowadząca najtrudniejszymi odcinkami dróg na południu Małopolski. Niemal trzecia część całego dystansu to próby klasyfikacyjne w formie testów na regularność jazdy. Pierwszy dzień to zmagania na nocnych odcinkach po Jurze Krakowskiej, drugiego dnia trasy wiodły po Pogórzu Wielickim, Beskidzie Wyspowym i Niskim, zaś w trzecim dniu – po Beskidzie Makowskim. Prowadziła przez Jurę Krakowską (etap nocny), Pogórze Wielickie, Beskid Wyspowy i Beskid Niski, a na ostatnim etapie przez Beskid Makowski. W Suchej Beskidzkiej pierwsza zabytkowa ekipa pojawiła się ok. godz. 13:20 na Placu Targowym, do której stopniowo dojeżdżały pozostali uczestnicy. W naszym mieście bowiem był postój, podczas którego fani czterech kółek mogli podziwiać klasykę motoryzacji. 8. Rajd Polski Historyczny rozgrywany był w formule testów regularności; w tej konkurencji liczy się perfekcyjna jazda z zadaną średnią prędkością na trudnych technicznie odcinkach specjalnych. Odchylenia od tej prędkości idealnej są mierzone w punktach kontrolnych z dokładnością do 0,1 sek. za pomocą systemu satelitarnego. W sobotę jeden z takich punktów kontrolnych zlokalizowany był na suskim Placu Targowym. Ostatecznie w 8. RPH całe podium obsadziły polskie załogi. Triumfowała ekipa z Zastavy 101 Special z roku 1979. Kolejne miejsca przypadły załodze Porsche 911z 1974 roku orazPolskiemu Fiatu 125p z roku 1976.
Lucyna Steczek